راهنمای تشخیص پلاک زوج و فرد

منبع: آرگا

109

1399/2/14

02:35


در این بخش شما را با راه تشخص زوج و فرد بودن پلاک ماشین آشنا می کنیم و شما به راحتی می توانید با استفاده از آن زوج و فرد بودن پلاک خود را تشخیص بدهید و در هنگام استفاده از ماشین خود وارد طرح های مخالف نشده و جریمه نشوید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

طرح ترافیک مطرح شده در بسیاری از شهر های بزرگ و پر تردد نشان می دهد که یکی از راه های کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت در ایران در حال اجرا می باشد. در واقع این طرح مزیت های بسیار زیادی دارد و می تواند از ترافیک های سنگین در ساعات اوج جلوگیری کند. در ادامه شما را پلاک زوج یا فرد و روش شناسایی آن آشنا می کنیم.

تشخیص پلاک زوج و فرد

نحوه تشخیص پلاک زوج و فرد

در واقع پلاک های زوج و فرد از زمانی که طرح های ترافیکی مطرح شد اهمیت بالایی پیدا کرده اند و دغدغه ای برای بسیاری از افراد می باشد و این که اکثریت نمی دانند چگونه می توانند به تشخیص پلاک زوج و فرد بپردازند. همان طور که می دانید اعداد زوج شامل ۰، ۲، ۴،۶، ۸ می باشد. معیار تشخیص دادن پلاک های زوج و فرد آخرین رقم پلاک از سمت راست می باشد. در واقع همان قسمت سه رقمی پلاک های خودرو ها مد نظر می باشد و باید این عدد سه رقمی را بررسی کنید و اگر رقم یکان آن زوج باشد پلاک شما زوج خواهد بود و اگر رقم آخر یکی از اعداد ۱، ۳، ۵، ۷، ۹ باشد پلاک شما فرد خواهد بود. در واقع می توان گفت این طرحی که برای جلوگیری از آلودگی هوا مطرح شده است همان طرح زوج یا فرد پلاک ها در گذشته است.

زوج یا فرد

یکی از دغدغه هایی که اکثر افراد دارند این است که آیا آن هایی که پلاک فرد به نامشان خورده است می توانند ماشین خود را با فردی که پلاک زوج به نامش ثبت شده است تعویض کنند یا خیر. بهتر است بدانید که بر اساس آئین نامه و قانون، پلیس ها موظف اند وسایل نقلیه را شماره گذاری کنند و تکلیفی در خصوص این که پلاک زوج یا فرد برای دیگران انتخاب کنند ندارند. در واقع شناسایی و انتخاب پلاک زوج یا فرد در اختیار کاربر شماره گذاری نمی باشد.

زوج یا فرد بودن پلاک ماشین

برتری زوج یا فرد؟

باید بدانید که با این طرح و اجرای آن برای کنترل آلودگی هوا می توان گفت برتری دادن یکی از این پلاک ها به دیگری بی معنا می باشد و هیچ کدام نمی توانند روز های بیش تری تردد داشته باشند. در واقع می توان گفت بین زوج یا فرد بودن پلاک ها تفاوتی وجود ندارد. در طرح جدید هر ماشینی می تواند ۲۰ روز در هر فصل به صورت رایگان وارد محدوده طرح ترافیک شوند در صورتی که در طرح های قدیمی این امکان وجود ندارد و مردمی که شرایط کاری آن ها از شنبه تا چهارشنبه بود و دارای پلاک های فرد بودند کم تر از سایرین می توانستند وارد این طرح ها شوند که به طور دقیق می توان گفت این افراد سهمی ۴۰ درصدی در برابر سهم ۶۰ درصدی افرادی داشتند که پلاک ماشین آن ها زوج بود. از اجرای این طرح ها می توان گفت که آلودگی های جوی و ترافیکی به شدت کاهش یافته است. می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه اطلاعات عمومی، جریمه دو برگی و مراحل معاینه فنی مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو