اهمیت مصرف آهن در حاملگی

منبع: نی نی بان

186

1399/2/14

11:41


نی نی بان، گروه ترجمه:در این مطلب از راهنمای ویتامین و مکمل دوران بارداری به مکمل آهن اشاره شده است. بیشتر زنان باردار دچار فقر آهن و کم‌خونی ناشی از آن هستند. دلیل خستگی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها هم کمبود آهن است. میزان نیاز بدن به آهن در بارداری ۲۵ تا ۳۵ میلی‌گرم در روز به‌خصوص در ۶ ماه آخر بارداری است. گوشت‌قرمز، ماهی، سبزی‌های خشک و تخم‌مرغ حاوی مقادیر قابل‌توجهی آهن هستند.  مصرف ویتامینC  همراه با موادغذایی حاوی آهن، جذب این ماده را افزایش می‌دهد. در عوض مصرف چای، قهوه و کولا‌ها بعد از صرف غذاهای حاوی آهن، جذب آن را پایین می‌آورد.
 
چرا مصرف آهن در بارداری لازم است؟
در دوران بارداری نیاز به آهن تا دو برابر قبل از بارداری افزایش می‌یابد. این میزان افزایش نیاز به آهن برای رشد جفت و جنین به حدی است که تنها از طریق مصرف مواد غذایی قابل تامین نیست و در نتیجه مصرف یک مکمل آهن برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن و عوارض ناشی از کمبود شدید و متوسط آن بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر از جمله مرگ و میر مادران، زایمان زودرس، رشد ناکافی جنین و افزایش خطر مرگ و میر جنین ضروررت پیدا می‌کند. خانم‌های باردار باید از شروع هفته ۱۶ بارداری یک قرص فروسولفات در روز مصرف کنند و تا 3 ماه پس از زایمان مصرف آن را ادامه دهند. مادران باردار توجه کنند که بهترین زمان برای مصرف مکمل آهن شب و قبل از خواب است. 
 

مکمل آهن در بارداری

 
عوارض مصرف آهن در بارداری
مصرف قرص آهن ممکن است عوارضی مانند تهوع، درد معده، اسهال یا یبوست به دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود قرص آهن بعد از غذا میل شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد. در هر حال‌ خانم باردار باید بداند هیچگاه نباید مصرف قرص آهن را قطع کند زیرا بعد از گذشت چند روز معمولا این عوارض قابل تحمل می‌شود یا کاملا برطرف خواهد شد. مکمل آهن میتواند دستگاه گوارش را ناراحت کند. یکی از شایعترین شکایان در اثر مصرف مکمل آهن ایجاد یبوست است که مشکل بسیاری از زنان باردار است. اما در کنار آن ممکن است فرد دچار تهوع یا به ندرت اسهال شود. اگر فکر میکنید عوارض جانبی مصرف این مکمل را دارید بهتر است با پزشک مشورت کنید. اگر شما دچار کم خونی باشید احتمالا پزشک داروی شما را عوض خواهد کرد. اگر مشکل معده دارید باید مصرف آهن را با دوز کم شروع کنید و به تدریج آن را زیاد کنید. 
 
مصرف زیاد آهن چه عوارضی دارد
باید توجه داشت که مصرف افراطی مکمل آهن بسیار مضر است و باعث صدمه به کبد مادر می‌شود چرا که آهن مازاد بر نیاز در کبد مادر و حتی کبد جنین انباشته می‌شود. بنابراین باید  توجه داشت که ذکر اهمیت آهن به این معنی نیست که آهن یک مکمل جادویی است و هرچه بیشتر مصرف شود بهتر است و مصرف زیاد آن پسر یا دختر آینده ما را به رستم دستان تبدیل می‌کند. مقدار نیاز به آهن در مادران باردار مشخص است و مصرف زیاد آن مضر است.  در اولین ملاقات با متخصص او مصرف حدود 30 میلی گرم آهن را به صورت روزانه توصیه میکند مگر اینکه فرد دچار کم خونی باشد به طوری که مکملهای اضافی نیاز باشد. 
اگر شما آهنی بیشتر از نیاز روزانه تان دریافت کنید سطح آهن خون شما بالا میرود و میتواند مشکلاتی برای شما و کودکتان ایجاد کند. به عنوان مثال آهن بیش از حد میتواند خطر ابتلا به دیابت بارداری یا استرس اکسیداتیو را افزایش دهد که در ناباروری، سقط جنین، فشار خون و بیماریهای قلبی و آسم نقش دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو