خطرات استفاده از کولر گازی در شرایط کرونا

منبع: سیمرغ

115

1399/2/14

12:01


خطرات استفاده از کولر گازی در شرایط کرونا

با گرم شدن هوا استفاده از کولر گازی بیشتر می شود، اما آیا با وجود شیوع کرونا استفاده از کولر گازی خطرناک نیست؟ در این مطلب به بررسی این مسئله پرداخته می شود

کرونا و کولر گازی 

به‌تازگی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن فردی که خود را کارشناس تبدیلات انرژی و تاسیسات معرفی می‌کند، درباره خطرناک بودن استفاده از کولرگازی در شرایط شیوع ویروس کرونا، صحبت می‌کند. به همین دلیل عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران در این باره توضیحاتی ارائه داده است:

"بر اساس استاندارد جهانی کولرهای گازی برای جلوگیری از انتقال ذراتی در ابعاد ویروس باید دارای یک نوع فیلتر خاص به نام فیلتر هپا باشند که در ایران این نوع کولرهای گازی  وجود ندارد. این فیلترها طول عمر مشخصی دارند و بر اساس جریان هوایی که از آن عبور می‌کند اندازه فیلتر تغییر می‌کند."

مهدی بستانچی، عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران  با بیان این‌که تمیز کردن فیلتر کولر گازی هم تاثیری در جلوگیری از عبور ویروس از فیلتر دستگاه ندارد، در پاسخ به این‌که آیا استفاده از کولر گازی در شرایط کرونا خطرناک است، گفت: "اگر ویروسی در داخل محیط باشد کولر گازی می‌تواند آن را به حرکت درآورد، اما خود کولر گازی نمی‌تواند ویروس تولید کند.

همچنین با توجه به وزن بالای این ویروس و این‌که کولرهای  گازی از بالای پنل هوا می‌گیرند، معمولا ویروس وارد کولر گازی نمی‌شود، اما هوایی که کولرگازی جابه‌جا می کند ممکن است منجر به جابه‌جایی ویروس شود. بنابراین چون هوای ورودی کولر گازی از بالا گرفته می‌شود عمدتا ویروس در داخل کولر گازی نمی‌چرخد."

اگر فردی که آلوده به ویروس است در فضا عطسه کرده باشد و کولر گازی روشن باشد، خطر پخش ویروس بیشتر می‌شود. استانداردهایی برای پیشگیری از این اتفاقات وجود دارد.

انجمن صنعت تاسیسات اتحادیه اروپا مقرراتی مربوط به ویروس کرونا و شرایط نگهداری سیستم‌های تاسیساتی منتشر کردند که انجمن تولیدکنندگان سیستم‌های تهویه مطبوع ایران آن را ترجمه کرده و در اختیار بخش‌های مختلف قرار گرفته است و عموم مردم هم با استفاده از این دستورالعمل‌ها می‌توانند نحوه استفاده درست از سیستم‌های تاسیساتی را یاد بگیرند.

بیشتر بدانید : علائم بیماری کرونا به روز شد،از اختلال حس بویایی تا سردرد خیلی شدید

بیشتر بدانید : آیا آب آشامیدنی ویروس کرونا را انتقال می دهد؟

بیشتر بدانید : چند پیشنهاد از متخصص طب سنتی برای روزه گرفتن در روزهای کرونایی

بیشتر بدانید : آخرین یافته های مربوط به کرونا، از علائم تا خطر آن برای کم کاری تیروئید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو