لاک زدن در بارداری چه زمانی و چه مقدار مجاز است؟

لاک زدن در بارداری چه زمانی و چه مقدار مجاز است؟


منبع: آرگا

170

1399/2/14

13:37


بهتر است از لاک و مشتقات آن در دوران بارداری خود استفاده نکنید زیرا مواد درون آن می تواند باعث سقط جنین شود و شما را بسیار ناراحت کند و به کام افسرگی بکشاند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا عوارض لاک زدن در بارداری را برای شما بازگو کنیم.

اکثر خانم ها فکر می کنند بارداری یعنی پایان زیبایی های آن ها در صورتی که اصلا این چنین نمی باشد. راه و روش های زیادی وجود دارد که خانم های باردار می توانند با مد پیش بروند و زیبا به نظر برسند اما این روش ها رنگ کردن مو در بارداری و آرایش در بارداری نمی باشد. در ادامه به بررسی استفاده از لاک در خانم های باردار می پردازیم.

تکنیک های لاک زدن

در واقع در هنگام بارداری پوست سر و ناخن های شما بسیار نازک تر از حالت عادی خواهند شد. بهتر است هرگز مو های خود را در این دوران رنگ نکنید و یا از لاک ها و مواد کاشت برای ناخن های خود استفاده نکنید. در این دوران پاسخ های آلرژیک افزایش می یابد و بدن بسیار حساس خواهد شد. در واقع مس توان گفت بیش ترین زمانی که شما باید مراقب جنین خود باشید و از او مراقب کنید سه ماهه اول بارداری می باشد  که جنین در این ماه ها در حال شکل گیری می باشد و در این حالت سلول های وی بسیار تحریک پذیر هستند و هر کار نادرست و اشتباهی می توانند باعث آسیب رسیدن به جنین شوند و مشکلات ذهنی و جسمی برای وی ایجاد کند. بهتر است از پودر دکلره برای رنگ کردن مو های خود استفاده نکنید و در صورتی که بسیار واجب است مو هایتان را رنگ کنید می توانید از رنگ های ساده استفاده کنید. بهتر است لاک زدن در بارداری را به طور کامل فراموش کنید زیرا لاک از موادی ساخته شده است که می تواند سقط جنین را افزایش داده و آسیب های بسیاری به شما وارد کند.

عوارض لاک زدن در بارداری

باید بدانید که در لاک ماده های متفاوتی به کار می رود که هر کدام می توانند به نوعی اثراتی بر جنین بگذارند که در ادامه همه این ماده ها را با اثرات آن ها بر جنین بررسی می کنیم. در نظر داشته باشید که لاک و مواد شیمیایی کاشت برای جنین مضر هستند ولی می توانید با احتیاط لازم از آن ها استفاده کنید تا مشکلی برای جنین شما بوجود نیاید. تنها در صورتی لاک زدن برای شما و جنین شما مشکل ساز خواهد بود که به صورت مداوم در معرض این مواد قرار بگیرید.

مواد موجود در لاک و عوارض آن برای زنان باردار

فرمالدئید

یکی از موادی که در لاک ها به کار می رود فرمالدئید می باشد. در واقع خاصیت این ماده در سفت کردن ناخن ها است و اگر شما در محیطی قرار بگیرید که هوای آن مملو ‌از فرمالدئید باشد ممکن است برای شما حساسیت های شدید چشم، بینی، گلو و ریه ها را ایجاد کند. در موارد بسیار شدید این ماده می تواند موجب آسم، تشنج، تهوع و سقط جنین شود. در موارد خیلی حاد تر می تواند موجب اثر گذاری بر رشد جنین شود و باعث شود رشد جنین شما به صورت غیر طبیعی باشد. در واقع باید بدانید که این ماده بسیار خطرناک است و می تواند موجب سرطان گلو، سرطان بینی، و سرطان خون شود.

تولوئن

یکی از موادی که در لاک های شیمیایی استفاده می شود تولوئن می باشد. از این ماده بیش تر در بنزین و مواد منفجره استفاده می شود. این ماده دارای بویی بسیار تند است که برلی لغزنده شدن لاک ها استفاده می شود. این ماده روی سیستم عصبی مادر و جنین اثر گذار است و ممکن است عوارض بسیاری برای جنین داشته باشد. این عوارض شامل کاهش وزن نوزاد، ایجاد اختلالات شنوایی، ایجاد بسیاری از ناهنجاری های مادر زادی، اختلالات مربوط به صورت و مشکلات کلیوی شود و برای مادر هم می تواند باعث تحریک چشم ها، گلو و ریه ها شود و در نهایت سرگیجه و اختلالات تنفسی و حالت تهوع شدید ایجاد کند.

فتالات در لاک و عوارض آن برای جنین

فتالات

فتالات یکی دیگر از موادی است که در لاک ها به کار می رود و ممکن است عوارض بسیار زیادی برای جنین داشته باشد و بیش تر به همین دلیل باعث می شود که پزشکان و متخصصان لاک زدن در بارداری را ممنوع اعلام می کنند. این ماده می تواند بر رحم و انقباض های آن اثرات بسیاری داشته باشد و شما را مجبور می کند جنین را سقط کنید اما در موارد کم تر باعث ایجاد نقص هایی در آلت تناسلی فرزندان پسر و ناباروری فرزندان دختر می شود. این ماده اثرات مخرب دیگری هم دارد که می تواند موجب زایمان زود رس، کم وزن شدن نوزاد در حین تولد، مشکلات رشدی نوزاد شود و همچنین می تواند باعث یائسگی زود رس در بانوان شود. همانطور که می دانید علائم یائسگی در زنان  می تواند برای بسیاری از بانوان بسیار سخت باشد و دوران بسیار سختی را برای آن ها بوجود بیاورد.

رزین فرمالدئید

یکی از عواملی که موجب از دست دادن حس عصبیت در بارداری می باشد رزین فرمالدئید می باشد و این ماده همان طور که از نامش پیدا است از فر آورده های فرمالدئید بوده که بسیار خطر ناک است و واکنش های شدید پوستی ایجاد می کند که می تواند برای زنان باردار بسیار سخت و طاقت فرسا باشد.

کافور در بارداری

کافور

یکی از موادی که برای براق کردن لاک ها استفاده می شود کافور می باشد. در واقع کافور از سایر مواد قبلی سمیت کم تری دارد و می توان از آن در دارو های سرماخوردگی مانند بخار پاک و اسپری های استنشاقی بینی استفاده کرد. در سال های اخیر ایمنی این ماده زیر سوال رفته است و دانشمندان و پژوهشگران در حال تحقیق بر روی این ماده هستند و نتایجی بدست آورده اند که نشان می دهد این ماده می توان  باعث آلرژی های پوستی، حالت تهوع، سرگیجه و سردرد شود. در واقع این ماده می تواند برای مادر و جنین خطر ناک باشد و باعث آسیب رسیدن به برخی از ارگان های بدن آن ها مانند کبد شود.

استون

یکی از مواد پاک کننده ناخن ها استون می باشد که حداقل ۲۰ دقیقه بر روی ناخن باقی می ماند و استنشاق این ماده ممکن است برای جنین خطرناک باشد. برای جلوگیری از هرگونه آسیب بهتر است در مکانی از این ماده استفاده کنید که تهویه مناسب داشته باشد و پس از اتمام کار بهتر است دست های خود را با آب و صابون بشویید. در واقع اگر در معرض این ماده قرار بگیرید و دوز این ماده بسیار زیاد باشد می تواند باعث ایجاد نقص های رشدی جنین شود و مشکلات جبران ناپذیری برای فرزندتان ایجاد کند.

نکات مهم

نکات بسیار زیادی وجود دارد که مادران باید در هنگام لاک زدن در بارداری باید آن ها را بدانند و اگر ترجیح می دهند  در این دوران لاک بزنند بهتر است با رعایت کردن برخی نکات بسیار ساده مضرات این کار را به حداقل برسانند. در ادامه این موارد را برای شما مطرح می کنیم.

نکات مهم لاک زدن در بارداری

  • یک محیط مناسب برای این کار انتخاب کنید که دارای تهویه مناسب باشد تا کمتر در معرض بو های نا مطبوع و آزار دهنده قرار بگیرید.
  • ناخن هایتان را از خود دور کنید و تا خشک شدن آن ها را بو نکنید.
  • ناخن هایتان را فوت نکنید زیرا ممکن است مواد شیمیایی را استنشاق کنید و ممکن است این مواد برای شما بسیار مضر باشد.
  • بعد از اتمام کار بهتر است دست هایتان را با آب و صابون بشویید.
  • حداکثر یک بار در هفته بهتر است از لاک استفاده کنید.
  • اگر می خواهید لاک هایتان را پاک کنید بهتر است از پاک کننده های غیر استونی استفاده کنید.
  • بهتر است مادر هایی که مانیکوریست می باشند از کار خود در دوران بارداری فاصله بگیرند و اگر مجبور هستند کار خود را ادامه بدهند بهتر است از ماسک استفاده کنند.
  • به برچسب لاک ها دقت کنید و از لاک هایی استفاده کنید که مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو