خورشید گرفتگی چطور اتفاق می افتد

خورشید گرفتگی چطور اتفاق می افتد


منبع: آرگا

147

1399/2/14

18:41


در این مقاله شما را با یکی از پدیده های زیبای جهان به نام کسوف آشنا می کنیم که می توانید با استفاده از آن به تحقیق و پژوهش بپردازید. البته باید بدانید که نکاتی وجود دارد که هنگام رصد خورشید گرفتگی باید آن ها را رعایت کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

خسوف و کسوف یکی از مناظر زیبا و جذاب طبیعت می باشند که در عین حال می توانند بسیار ترسناک هم باشند. در طول دوره تاریخ تمدن ایران این پدیده همواره مورد توجه ملل های گوناگون و سایر اقوام ایرانی بوده است و اغلب مردم در ملل گوناگون این پدیده ها را شوم و بد شگوم می پنداشتند و اعتقادات بسیار خرافی در این باره داشته اند و گویا آن ها را خشم خداوند می دانستند. از آن جایی که برای هر فرقه خدای خاص خود  و آیین متفاوتی داشتند و بر اساس اعمالشان می دانستند که آخرین گناه خود باعث ایجاد این پدیده ها شده است در نتیجه بسیار می ترسیدند و سعی می کردند کار های خود را جبران کنند.

عقیده های جالب درباره کسوف

عقاید جالب

چینی ها عقیده داشتند که در هنگام کسوف اژدهایی غول پیکر خورشید را می بلعد و یکی از بلایای طبیعی و آسمانی می دانستند. در هند این عقیده رایج بود که اگر در هنگام خسوف وکسوف اگر در آب بروند می توانند به خورشید و ماه کمک کنند تا از خودشان در برابر این اژدها ها دفاع کنند. البته این ها یکی از عقاید خرافی گذشته می باشد که امروزه دلیل این اتفاقات ثابت شده است و همه انسان ها به عظمت و بزرگی و یکتایی خداوند پی برده اند.

خورشید گرفتگی

خورشید گرفتگی را اکثرا با نام علمی کسوف می شناسند و رخ می دهد که ماه و خورشید و زمین در یک امتداد قرار می گیرند و ماه بین خورشید و زمین است وقتی خورشید به ماه می تابد بخشی از سایه ماه بر روی زمین می افتد و در نهایت کسوف رخ می دهد و افرادی که بر روی زمین زندگی می کنند نمی توانند خورشید را ببینند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که هیچ سایه ای بر روی خورشید نمی افتد. به عبارت دیگر کسوف در حالی رخ می دهد که ماه از میان زمین و خورشید عبور کرده و سایه خود را بر روی زمین می اندازد و اختفا خورشید توسط ماه رخ می دهد.

علت کسوف

در نظر داشته باشید که خورشید گرفتگی فقط و فقط در ابتدای ماه نو رخ می دهد و حدودا ۳۰ روز طول می کشد تا ماه یک دور کامل بر دور زمین بچرخد و با هر چرخش کامل یک ماه نو ایجاد می شود. در واقع این اتفاقات هر ماه روی نمی دهد و دلیل این امر این است که مدار ماه و زمین اختلاف زاویه دارند و در بسیاری از حالات ماه می تواند از بالا و یا زیر خورشید بگذرد. البته باید بدانید که مدار زمین و ماه در یک نقطه با هم برخورد می کنند که به این دو نقطه گره های مداری می گویند. فقط در زمانی خورشید گرفتگی رخ می دهد که ماه و خورشید و زمین در این مدار و در امتداد هم باشند. به طور معمول می توان گفت این پدیده ها هر سال دو یا سه بار رخ می دهند.

علت ایجاد کسوف

انواع کسوف

در نظر بگیرید که کسوف انواع متفاوتی دارد که می تواند شکل های جدید و زیبایی ایجاد کند که برای تصویر برداری بسیار مناسب است. در ادامه به انواع این پدیده ها می پردازیم.

کسوف حلقوی

این نوع از کسوف ها در صورتی رخ می دهد که از سطح زمین اندازه ظاهری ماه کوچکتر از اندازه ظاهری خورشید باشد. در این وضعیت در مکان هایی از کره زمین که به خط واصل مرکز خورشید و ماه خیلی نزدیک هستند تنها حلقه های پرنوری از خورشید دیده می شود و درون حلقه کاملا تاریک می باشد.

کسوف کلی

این نوع از کسوف ها زمانی رخ می دهد که از سطح زمین اندازه ظاهری خورشید کوچک تر از اندازه ظاهری ماه دیده می شود. در این وضعیت در مکان هایی از این کره زمین که به خط واصل مرکز خورشید و ماه خیلی نزدیک هستند و تمام سطح خورشید به وسیله سایه ای که ماه بر روی زمین انداخته است تاریک است و پوشیده می شود. در این نوع خورشید گرفتیگی می توان کل جو خورشید را مشاهده کرد. این نوع از کسوف هر یک سال و نیم یک بار رخ می دهد. اما هر انسان در طول عمرش شاید یک بار بتواند این نوع از کسوف را مشاهده کند. این نوع کسوف وابسته به مکانی است ک فرد در آن قرار می گیرد. چنین کسوفی در سال ۱۳۷۸ در ایران رخ داده است.

انواع کسوف

کسوف ‌جزئی

این کسوف ها در مکان هایی از کره زمین رخ می دهد که از خط واصل مرکز خورشید و مرکز ماه دور هستند و امکان دیدن کسوف های حلقوی و کلی را ندارند. در چنین نقطه هایی دیدن ماه و خورشید در نزدیک هم و به طور کامل وجود ندارد در این حالت طرف تاریک ماه خورشید را پوشانده که به آن کسوف جزئی می گویند.

اهمیت علمی کسوف

در واقع در هنگام این گرفتگی ها می توان سطح خورشید و جو آن را مورد مطالعه قرار داد و این کار در شرایط عادی غیر قابل انجام می باشد. در واقع این کار در صورتی انجام می شود که ماه خورشید را می پوشاند و افراد پژوهشگر می توانند لایه های خارجی جو را رصد کنند و به جزئیات دقیق تر و بهتری برسند.  با پدید آمدن ستاره ها می توان انحنای فضا را محاسبه کرد و به جزئیات مداری پی برد و به بررسی ستاره های دنباله دار پرداخت. در سال های اخیر مهم ترین سنجش های خورشید گرفتگی اندازه گیری ستاره های قابل رؤیت در اطراف خورشید می باشد که از نظر تجربی قابل تایید هستند. نسبیت عام در گفته های انیشتن می تواند پایه ای برای کهکشان شناسی نوین باشد.

نکات مهم در هنگام رصد کردن

بهتر است در هنگام نگاه کردن به خورشید در حین کسوف نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • بهتر است بدون استفاده از فیلتر های مخصوص به خورشید نگاه نکنید.
  • بهتر است از عینک هایی که شیشه های آن ها با استفاده از دود شمع دودی شده اند استفاده نکنید زیرا می توانند فقط نور را کم کنند و نمی توانند جلوی اشعه های مضر را بگیرند و ممکن است به چشم های شما آسیب برسانند.
  • به خورشید با استفاده از ابزار های نجومی بدون فیلتر نگاه نکنید.

خورشید گرفتگی

شایعه ای از گذشته تا کنون وجود دارد که می گویند در هنگام کسوف و ماه گرفتگی زنان باردار نباید از خانه بیرون بیایند و بدن خود را لمس کنند زیرا موجب می شود روی بدن فرزنداشان در همان قسمت لمس شده لکه هایی ایجاد شود. همچنین می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات آرگا را در جهت، دانستنی های علمی ،دانستنی های منظومه شمسی و… را مطالعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو