کشورهای روسیه با ۱۰,۶۳۳، آمریکا با ۱۰,۵۷۶،انگلیس با ۴,۳۳۹، هند با ۲,۷۹۱، اکوادور با ۲,۰۷۴، ترکیه ۱,۶۷۰، عربستان سعودی با ۱,۵۵۲ اسپانیا ۱,۵۳۳، ایتالیا ۱,۳۸۹، مکزیک با ۱,۳۴۹، شیلی با ۱,۲۲۸ و پاکستان با ۱,۰۶۲ مورد بیشترین شمار مبتلایان به کروناویروس را در ۲۴ ساعت گذشته داشته اند.

آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را در تصاویر زیر تا لحظه نگارش این گزارش مشاهد می کنید، این آمار دقیقه ای به روز می شود.

تصاویر و منابع از سایت ورد اُ میترز که آمار لحظه ای مبتلایان و کشته شدگان را به تفکیک به روز رسانی می کند.

آمریکا

در تازه ترین رویدادها در ایالات متحده آمریکا  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اکثریت سنا درخواست دولت را برای انجام آزمایش سریع کروناویروس در کنگره رد کردند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا در بیانیه‌ای مشترک گفتند، کنگره بایستی به دنبال انجام آزمایش سریع ویروس کرونا در جایی باشد که بیشتر مورد نیاز است نه در کنگره.

در خبری دیگر کاخ سفید مانع از شهادت دادن آنتونی فائوچی، متخصص ارشد بیماری های عفونی و عضور ارشد کارگروه ملی مبارزه با کرونا در کنگره شد. به گزارش ان بی سی نیوز،  ایون هولندر سخنگوی کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا می گوید، از  دکتر  فائوچی که رییس موسسه بیماری‌های عفونی خواسته شده بود که 6 می در نشست یکی از کمیسیون‌های فرعی این کمیته که به بررسی عملکرد دولت ترامپ در مقابله با کرونا می پردازد حضور یابد. اما به گفته یک مقام دولتی، کاخ سفید دکتر فائوچی را از شهادت منع کرده است. 

جاد دیر، معاون سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با رسانه ها در این باره گفت:  حضور هر یک از اعضای کارگروه مقابله با کرونا در کنگره همزمان با تلاش دولت ترامپ برای بازگشایی اقتصاد و تولید واکسن اقدام مفیدی نیست.

با ادامه فشارها به دولت ترامپ پمپئو بار دیگر چین را متهم کرده است. به گزارش ان بی سی نیوز وی اظهار داشت که دو نظریه در خصوص اینکه آزمایشگاه در ووهان منشا ویروس بوده وجود دارد. اولی بعید به نظر می رسد اما دومی معقولانه است ولی تایید نشده است.

وی ادامه داد:  اولین مورد این است که کرونا ویروس نتیجه یک برنامه تحقیقاتی در خصوص سلاح های بیولوژیکی چینی است که ایجاد آن  با این آزمایشگاه در ووهان مرتبط است ، در همین راستا ویروس شناسان تشخیص داده اند که این امر بعید است.

دوم این که ویروس در آزمایشگاه ووهان مورد مطالعه قرار گرفت و یک حادثه آزمایشگاهی منجر به انتقال تصادفی ویروس به کارمندی شد که پس از آن ناآگاهانه ویروس را در شهر پخش کرد. این قابل قبول است ، اما هیچ مدرک مستقیمی یا عمومی برای استناد به آن وجود ندارد.

با مرگ 644 تن دیگر شمار جان باختگان این کشور به عدد 68,088  رسیده است. تعداد مبتلایان نیز از مرز 1,174,202 تن عبور کرده است.

مکزیک

خانواده‌های بیماران مبتلا به بیماری کووید –۱۹ در یک شهرک کرونازده حاشیه پایتخت مکزیک، خواستار دریافت اطلاعاتی درباره بستگان بستری و بازگردانده شدن اجساد درگذشتگانشان، شدند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز از اکاتپک مکزیک؛ این خانواده ها پس از انتشار تصاویری از جنازه های نگهداری شده در بیمارستانی در این شهرک که در آن کیسه های جسد دیده می شد، اعتراض کردند.

یک تصویر ویدیویی دیگر نیز نشانگر درگیری اعضای یک خانواده با ماموران پلیس است که خواستار به دست آوردن خبری در باره بستاگانشان شده بودند. علت اعتراض این گروه، پاسخ کارکنان بیمارستان بود که گفته بودند اطلاعاتی درباره بیماران منتشر نخواهند کرد.

با مرگ  89 تن دیگر شمار جان باختگان این کشور به عدد 2,061  رسیده است. تعداد مبتلایان نیز از مرز22,088  تن عبور کرده است.

شیلی

این کشور نیز شاهد افزایش مبتلایان به کرونا ویروس بوده است. با مرگ  تن دیگر شمار جان باختگان این کشور به عدد   رسیده است. تعداد مبتلایان نیز از مرز  تن عبور کرده است.

با مرگ 13 تن دیگر شمار جان باختگان این کشور به عدد  260 رسیده است. تعداد مبتلایان نیز از مرز 19,663 تن عبور کرده است.

اکوادور

این کشور نیز در وضعیت خوبی به سر نمی برد. به گزارش اسکای نیوز دولت در تأمین نیازهای مردم موفق عمل نکرده و نظام سلامت این کشور را نیز با چالش های فراوان روبرو کرده است. چند روز پیش بود که تصاویری از اجساد رها شده در خیابان منتشر شد که گویای اوضاع وخیم این کشور است. برخی از مردم نیز اجساد کرونایی بستگانشان را حتی در منزل نگهداری می کنند.

با مرگ 193 تن دیگر شمار جان باختگان این کشور به عدد 1,564  رسیده است. تعداد مبتلایان نیز از مرز29,538  تن عبور کرده است.

انگلیس

به نوشته دیلی میل،   نخست‌وزیر انگلیس افشا کرد که پزشکان آماده اعلام مرگ وی هنگام وخیم شدن حالش در هنگام ابتلا به کرونا بودند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر ۵۵ ساله انگلیس اذعان داشت که در مبارزه با این ویروس در بیمارستان سنت توماس در مرکز لندن شرایط خوبی نداشته است.او گفت که پزشکان لیتر لیتر اکسیژن به وی داده‌اند تا او را در اتاق مراقبت‌های ویژه زنده نگه دارند.

جانسون گفت: باورش سخت بود که ظرف چند روز وضعیت من رو به وخامت رفت. زمان دشواری بود، تکذیب نمی‌کنم. آنها داشتند سناریوی مرگی شبیه استالین را بررسی می‌کردند. چندان هشیار نبودم اما می‌فهمیدم طرح‌هایی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش بی بی سی، در خبری دیگر    و بر اساس گزارش اتحادیه پزشکی انگلیس که نتایج آن روز یکشنبه منتشر شده، حدود نیمی از پزشکان انگلیسی به صورت شخصی تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند.

این تحقیق که در میان 16 هزار پزشک انجام شده نشان می‌دهد که 65 درصد احساس می‌کنند که تنها به صورت جزئی یا در کل هیچگونه حفاظتی از آنها هنگام کار و مقابله با همه گیری ویروس کرونا انجام نمی‌شود.

در این تحقیق مشخص شده که 48 درصد از پزشکان به صورت شخصی اقدام به خرید تجهیزات حفاظتی می‌کنند یا آنکه وابسته به اهدای این تجهیزات از سوی سازمان‌های خیریه یا نهادهای محلی هستند.

تقریبا یک سوم از پزشکان گفته‌اند که آنها هیچ صحبتی درباره کمبود تجهیزات حفاظت فردی نمی‌کنند چه معتقدند که هیچ اقدامی در این زمینه اتخاذ نخواهد شد.

اسپانیا 

تعداد تلفات مبتلایان به ویروس کرونا در روز یکشنبه با 164 نفر افزایش به 25264 نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، افزایش تلفات مبتلایان به ویروس کرونا در یک روز گذشته کمترین رقم در 7 هفته اخیر یعنی از 18 مارس تاکنون بوده است. تعداد موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا نیز بیش از 245 هزار مورد گزارش شده است.

اسپانیا بتدریج در حال کاهش محدودیت هاست. در این کشور از فردا پوشیدن ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی اجباری خواهد بود.

ایتالیا

طی ۲۴ ساعت گذشته 174 نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور جان خود را از دست دادند تا کمترین آمار تلفات در میان مبتلایان از زمان آغاز قرنطینه در ایتالیا از تاریخ 10مارس (20 اسفند) ثبت شود.

با اضافه شدن174 نفر به تعداد قربانیان کرونا در ایتالیا، مجموع تلفات این کشور به 28 هزار و 884 نفر رسید.

همچنین طی 24 ساعت گذشته 1389 مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شد تا مجموع مبتلایان در این کشور اروپایی به 210 هزار و 717 نفر برسد.

«جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا چند روز پیش ضمن اعلام آغاز طرح دولت برای کاهش تدریجی قرنطینه و محدودیتها در این کشور از چهارم می (15 اردیبهشت) از حساسیت اوضاع کنونی در ایتالیا صحبت کرد. 

او در صفحه شخصی خود در فیس بوک خطاب به مردم ایتالیا نوشت: «ای کاش میتوانستم بگویم که بیایید فورا همه چیز را دوباره باز کنیم و از فردا صبح این کار را شروع کنیم اما گرفتن چنین تصمیمی، کاری غیر مسئولانه خواهد بود و سبب خواهد شد که منحنی سرایت به نحوی غیرقابل کنترل بالا برود و همه تلاشهایی که ما تا کنون انجام داده‌ایم را بر باد خواهد داد».

روسیه

 در 24 ساعته گذشته10 هزار و 633 نفر دیگر کرونا گرفته اند که بیشترین میزان ابتلا در یک شبانه روز در کشور به حساب می آید.

براساس آمار منتشر شده از سایت ورد اُ میترز، درحال حاضر134 هزار و687 نفر در پهناورترین کشور جهان به کرونا مبتلا شده اند ضمن اینکه تنها در 24 ساعت گذشته 58 نفر جان خود در این کشور به دلیل کرونا از دست داده اند تا تعداد کل مبتلایان به یک هزار و 280 نفر برسد.

دو روز پیش نیز نخست وزیر روسیه، وزیر کشاورزی و معاون وی به کرونا مبتلا شدند ضمن اینکه دو تن از نمایندگان پارلمان روسیه خبر دادند که نتیجه ازمایش کرونای انها نیز مثبت اعلام شده است.

روسیه بیش از یک ماه است که در جهت مقابله با شیوع کرونا در قرنطینه کامل قرار گرفته است و چند روز پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که تعطیلات ۱۱ روز دیگر ادامه خواهد داشت و مردم باید شرایط قرنطینه را همچنان رعایت کنند.

از هفته دیگر نیز زدن ماسک در روسیه اجباری می شود و به نظر می‌رسد دولت روسیه کم کم آماده کاهش محدودیت های تردد در این کشور می‌شود.

ترکیه

به گزارش آناتولی، بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ترکیه، طی یک روز اخیر 4 هزار و 451 بیمار کرونایی مبتلا به ویروس کووید-19 بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند و در مجموع تعداد بهبود یافتگان به 58 هزار و 259 نفر رسید.

همچنین شمار مبتلایان کرونا در ترکیه با شناسایی 1983 مورد جدید به 124 هزار 375 نفر رسید. از این تعداد 1445 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده و در مجموع 778 بیمار نیز به دستگاه تنفسی وصل هستند.

از سوی دیگر با جان باختن 78 تن دیگر طی 24 ساعت گذشته، شمار قربانیان کرونا در کشور به 3 هزار و 336 تن رسید. همچنین در مجموع یک میلیون و 111 هزار و 366 نفر در ترکیه غربالگری کرونا شده‌اند.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه در توئیتر خود نوشت: 'برای نخستین بار از تاریخ 30 مارس، تعداد موارد ابتلای شناسایی شده طی یک روز به زیر 2000 نفر کاهش یافته است. تعداد بیماران بهیودیافته حدود 2.5 برابر این تعداد است.'

عربستان سعودی

وزیر دارایی عربستان اعلام کرد که این کشور برای مقابله با پیامدهای کرونا، باید هزینه‌های بودجه را به شدت کاهش دهد و اقدامات در این راستا احتمالا دردناک خواهند بود . به گزارش سایت النشرة،  محمد الجدعان گفت: تمامی گزینه‌ها برای کاهش هزینه‌ها باز هستند،بیش از یک تریلیون ریال از ذخایر کشور را در چهار سال استفاده کردیم،به زودی دستورالعمل‌هایی را درمورد کاهش هزینه‌ها صادر خواهیم کرد، پایداری مالی نیازمند در پیش گرفتن اقدامات جدی است که احتمالا دردناک خواهند بود زیرا بحران کرونا از زمان جنگ جهانی دوم بی‌مانند بوده و پس از کرونا همانند قبل از آن نیست.

وی در ادامه گفت: مسؤولان ریاض در سال جاری حدود 220 میلیارد ریال قرض خواهند کرد. نه عربستان و نه جهان به شرایط قبل از کرونا باز نخواهند گشت و بودجه کشور به کنترل و نظارت بیشتر نیاز دارد، راه پیش روی ما طولانی است اما با قدرت از این بحران خارج خواهیم شد.

با مرگ 8 تن دیگر شمار جان باختگان این کشور به عدد 184 رسیده است. تعداد مبتلایان نیز از مرز 27,011 تن عبور کرده است.

پاکستان

چالش ابتلای به ویروس کرونا میان پزشکان و پرستاران در شهرهای مختلف پاکستان همزمان با افزایش بیماران کرونایی در این کشور جنگ با ویروس کووید-19 را دشوار ساخته است.

طبق گزارش رسانه‌های پاکستان و اتحادیه‌های پزشکی این کشور، عدم توفیق دولت در تامین به موقع تجهیزات حفاظتی کرونا و همچنین پایبند نبودن مردم به طرح قرنطینه(که باعث ابتلای آنان به کرونا و مراجعه به مراکز درمانی) از دلایل اصلی ابتلای پزشکان، پرستاران و سایر ماموران سلامت به بیماری کرونا ارزیابی می‌شود.

برخی از شهرهای پاکستان از جمله لاهور، پیشاور، کویته و کراچی نیز طی روزهای اخیر شاهد اعتراض پزشکان و پرستاران خط مقدم مبارزه با کرونا به عدم تامین تجهیزات حفاظتی کرونا بودند.

پزشکان ارشد و متخصصان پاکستانی در داخل و خارج از کشور  نیز هفته گذشته طی نامه‌ای به دولت خواستار تجدیدنظر در موافقت با اقامه نمازهای جماعت و جمعه در  ایام ماه رمضان شده و تاکید کردند که آیین‌های مخصوص ماه مبارک رمضان باید به حضور تنها ۳ الی ۵ نفر محدود شود مانند همان طرحی که در روزهای آغازین شیوع کرونا در پاکستان به اجرا گذاشته شده بود.

با مرگ 20 تن دیگر شمار جان باختگان این کشور به عدد  457 رسیده است. تعداد مبتلایان نیز از مرز 20,084 تن عبور کرده است.

ایران

در ایران نیز رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا گفت: براساس گزارش ها 83 درصد مردم کشور اصول بهداشتی را به خوبی رعایت کرده اند که نشان دهنده همکاری مردم با مسئولان است و شاهد کاهش مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی هستیم که دلیل آن عملکرد خوب کادر درمانی و پزشکی کشور است. وی با قدردانی از تلاش های انجام شده طی این مدت برای مقابله با ویروس کرونا وهمچنین اقدامات انجام شده برای تامین نیازهای اساسی و ضروری مردم، تاکید کرد: با توجه به نامشخص بودن وضعیت ویروس کرونا باید برای مقابله با شرایط بد و سخت احتمالی در آینده از هر نظر آماده باشیم.

در خبری دیگر جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح آخرین آمار گفت:  از دیروز تا امروز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد.

وی با اشاره به این که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۷۴۲۴ نفر رسید، گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که متاسفانه مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲۰۳ نفر رسیده است، افزود: خوشبختانه تا کنون ۷۸۴۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند و ۲۶۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان گفت: تا کنون ۴۹۶ هزار و ۲۷۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.