شرایط قرنطینه باعث شد در فضای مجازی مخاطب طراحان بیشتر شود / روایت فاطمه کرکه‌آبادی از برنامه‌های انجمن طراحان گرافیک

95

1399/2/15

12:14


رئیس انجمن طراحان گرافیک گفت: هدف ما از برنامه‌های فضای مجازی این است که این رشته را بیشتر به جامعه و سفارش‌دهنده معرفی کنیم.

شرایط قرنطینه باعث شد در فضای مجازی مخاطب طراحان بیشتر شود / روایت فاطمه کرکه‌آبادی از برنامه‌های انجمن طراحان گرافیک

سرویس تجسمی هنرآنلاین: فاطمه کرکه آبادی رئیس انجمن طراحان گرافیک ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به برنامه‌های این انجمن که به دلیل شیوع بیماری کرونا تغییر کرده است گفت: مهم‌ترین رویداد آغاز سال این انجمن برگزاری هفته گرافیک است که قرار بود ۸ اردیبهشت افتتاح شود و در طول یک هفته برنامه‌هایی مثل سخنرانی، نمایشگاه و... را برگزار کنیم. امسال روز جهانی گرافیک با تم "حرفه‌ای باش" برگزار شد و با توجه به این تم، فرزاد ادیبی و اونیش امین‌الهی پیشنهاد کردند که ما هم به این مناسبت نمایشگاهی را برگزار کنیم که به مرتضی ممیزی اختصاص پیدا کند. زیرا همه طراحان گرافیک ایران عقیده دارند که ممیز نماد حرفه‌ای‌گری در گرافیک ایران است. او کسی بود که دفتر کار برای طراحی گرافیک تأسیس کرد و این حرفه را به عنوان شغل خود انتخاب کرد. او از پایه‌گذاران دوسالانه گرافیک و از مؤثرترین پایه‌گذاران انجمن صنفی گرافیک بود که گام بزرگی در ارتقای این رشته و شغل برداشت.

کرکه‌آبادی ادامه داد: قرار بود نمایشگاه هفته گرافیک در خانه هنرمندان برگزار شود، اما با توجه به اتفاقات پیش آمده و تعطیلی خانه هنرمندان تا ۱۵ اردیبهشت، ما هم تصمیم گرفتیم فراخوان نمایشگاه را تا آخر اردیبهشت تمدید کنیم و پس از آن با توجه به شرایط برای برگزاری نمایشگاه تصمیم بگیریم. درصورتی‌که بتوانیم تیرماه این نمایشگاه را به شکل حضوری برگزار می‌کنیم و اگر ببینیم که باز هم این کار به تأخیر می‌افتد آثار را آنلاین به نمایش می‌گذاریم.

او درباره تاثیرات کرونا بر هنرمندان این رشته گفت: شرایطی که پیش آمد باعث شد در فضای مجازی مخاطب طراحان بیشتر شود. انجمن گرافیک نیز در همین راستا دو کمپین را به پیشنهاد و با ایده دوستان برگزار کرد. در کمپین "گرافیک در قرنطینه" تعداد زیادی از طراحان هر شب در یک ساعت مشخص طرحی را در صفحه اینستاگرام خود قرار می‌دهند که معمولاً حاوی یک پیام مرتبط با گرافیک، مانند اطلاعاتی درباره نرم‌افزارهای تخصصی، قیمت‌گذاری درست آثار و در مجموع پیشنهادها و توصیه‌هایی است که یک طراح برای حرفه‌ای بودن باید در نظر داشته باشد. بسیاری از جوانانی که تازه‌ وارد این حوزه می‌شوند اطلاعات چندانی از این ضروریات ندارند و دیدن این پیام‌ها می‌تواند راهنمای خوبی برای آنها باشد.

کرکه‌آبادی افزود: یکی دیگر از اتفاقاتی که با حمایت انجمن گرافیک برگزار شد، برنامه "دمنوش شب" است. این برنامه هر شب ساعت ۹ در لایو اینستاگرام برگزار شده و شامل گفت‌وگوی اهالی دیزاین و تبلیغات با هم است. سعی کردیم در هر برنامه دو نفر که تجربه آنها به درد دیگران می‌خورد با هم به گفتگو بپردازند، از تجربیات خود بگویند و با اشتراکات یا تقابلاتی که دارند با یکدیگر گفت‌وگو کنند. این گفت‌وگوها حرکتی برای شناخت بیشتر رشته گرافیک است. در واقع هدف ما از همه این کارها این است که این رشته را بیشتر به جامعه و سفارش‌دهنده معرفی کنیم تا بدانند که چطور باید با طراح کار کنند.

رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران ادامه داد: ایدل رودریگز، طاهره محبی تابان، کوروش قاضی‌مراد، کیانوش غریب‌پور، شهزاد اسفرجانی، ساعد مشکی و... از جمله مهمانان این برنامه بودند. این لایوها به مناسبت هفته گرافیک و در هفت شب طراحی شد ولی با توجه به استقبال خوب مخاطبان ممکن است تا ۱۰ شب تمدید شود. با توجه به اینکه اینستاگرام انجمن گرافیک حدود ۱۹ هزار نفر عضو دارد، فکر می‌کنیم این گفت‌وگوها مخاطبان زیادی داشته است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو