سید مصطفی هاشمی طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی درباره درخواست ایران برای میزبانی جام ملت های آسیا ۲۰۲۷ گفت: ما از نظر توانایی اجرا و مدیریت این امکان را داریم. هر چند مدیریت هایی که اخیرا در باشگاه ها انجام شده موجب ناامیدی است و گویا اصلا مدیر نداریم که این اتفاقات رخ می‌دهد. در نهایت ما نمی‌توانیم به درخواست‌های AFC پاسخ مثبت دهیم. شاید نهایتا بتوانیم ورزشگاه ها را مدرن و تکمیل کنیم و مطابق نیازهای AFC آماده کنیم.

* میزبانی با موش و گربه بازی ممکن نیست

وی تاکید کرد: در قدم اول می گویند تعهد دهید که بانوان وارد ورزشگاه شوند اما موضوع با موش و گربه بازی ممکن نیست. اینکه تعدادی را به ورزشگاه بیاوریم و در یک شهر دیگر به آنها اجازه ورود ندهیم، امکان پذیر نیست. به نظرم ما نمی توانیم نیازهای کنفدراسیون فوتبال آسیا را برآورده کنیم.

* AFC به ما اعتماد ندارد

هاشمی طبا در گفت و گو با برنامه «ایران امروز» از رادیو ایران در واکنش به اینکه در صورت تکرار نام نویسی و عمل نشدن به تعهدات، AFC اعتماد خود را از دست می دهد، تاکید کرد: الان هم AFC به ما اعتماد ندارد. وقتی قرار است مدارک را کامل کنیم، AFC به پاسخ های ما اطمینان ندارد و می داند نمی توانیم نیازها را رفع کنیم. آنها دنبال کشورهایی هستند که در سابقه خود به ضمانت هایی لازم عمل کرده اند. جایی می روند که مشکلی نیست و خیالشان راحت است که آن کشور کارهای لازم را انجام می دهد. پذیرش درخواست میزبانی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا که کاری ندارد و در پایان میزبانی را به ما نمی‌دهد. همه کشورهای حاشیه خلیج فارس امکانات لازم را دارند و به راحتی می توانند میزبانی بگیرند. حتی کشورهای شرق آسیا هم آمادگی لازم را برای برگزاری رقابت ها دارند. به نظرم ما در حد ثبت نام هستیم و این کار را کردیم که اعلام وجود کنیم.

* مسئولان اولویتی برای میزبان جام ملت های قائل نیستند

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: یکی از رسالت های انقلاب اسلامی این است که خودمان را در دنیا مطرح کنیم و در لاک خودمان نباشیم. به علت گرفتاری های موجود در داخل کشور و منطقه و با قدرت های بزرگ دنیا، به نظرم مسئولان اولویتی برای این بخش از ورزش یعنی میزبانی جام ملت ها قائل نیستند. این یک نوع قاطی شدن با جامعه بین المللی است و نمی توانیم طوری که می خواهیم در عرصه های جهانی باشیم. چند وقت قبل شنیدم که یکی از آقایان می خواهد فیفای اسلامی درست کند و ۲۰ کشور هم اعلام آمادگی کردند. وقتی نام کشورها را برد، دیدم که عضویت این کشورها در فیفا جای سوال دارد. دیدم این کشورها می خواهند عضو این فیفای اسلامی شوند و پولی را هم از ما ببرند. ما می توانیم تا مرحله نام نویسی پیش برویم یا میزبانی های کوچک را کسب کنیم.