تئاتر قاره سبز در انتظار واکسن/ سال ۲۰۲۰ برای تئاتر به پایان رسید؟

منبع: ایران آرت

75

1399/2/15

20:16


صنعت نمایش در سراسر قاره سبز سال سختی را تجربه می‌کند و به نظر می‌رسد سالن‌های تئاتر در بدبینانه‌ترین حالت تا ابتدای سال بعد میلادی بازگشایی نشوند.

ایران آرت: درحالی‌که از نیمه ‌ماه مه قرار است سالن‌های سینما به‌تدریج در اروپا و کشورهایی نظیر نروژ و جمهوری چک بازگشایی شوند، اما این روند برای سالن‌های تئاتر و نمایش کند‌تر خواهد بود و به‌نظر اینطور می‌رسد که سالن‌های تئاتر دیرتر از سایر مراکز فرهنگی بازگشایی شوند. 

به نوشته همشهری، در بدبینانه‌ترین حالت اعلام شده که سالن‌های تئاتر در اروپا یا برخی از کشورهای شمالی‌تر این قاره تا ابتدای‌ماه ژانویه سال2021 بازگشایی نشوند، از آنجایی که هم  امنیت تماشاگران و هم بازیگران تئاتر در این میان مدنظر است، بازگشایی این اماکن فرهنگی در دوره کنونی غیرمحتمل‌تر از سایر اماکن به‌نظر می‌رسد. اما صنعت تئاتر یکی از معدود صنایع فرهنگی است که تنها با حضور تماشاگر می‌تواند خود را سرپا نگه دارد از همین رو در همان هفته‌های اولیه شیوع کرونا مؤسسات تئاتر اروپا طی بیانیه‌ای مشترک خواهان حمایت اتحادیه اروپا و کشورهای عضو از صنعت تئاتر شده بودند. آنها خواستار پرداخت خسارت ناشی از عدم‌فروش بلیت به سالن‌های تئاتر، هنرمندان و کمپانی‌های تئاتری طی دوران شیوع کرونا شده بودند.

با این حال به‌نظر می‌رسد صنعت تئاتر اروپا باید حداقل تا چند‌ماه آینده شرایط دشوار کنونی اقتصادی را تحمل کند چرا که در کشورهای اروپایی تاریخ مشخصی برای بازگشایی سالن‌های تئاتر اعلام نشده است.

اسپانیا: تاریخ گشایش سالن‌های تئاتر همچنان در ابهام

 به‌گزارش فایننشال تایمز، در اسپانیا پدرو سانچز نخست‌وزیر در قالب برنامه 4 مرحله‌ای دوره ‌گذار از دوران شیوع ویروس کرونا به سمت شرایط عادی اعلام کرده است که سالن‌های تئاتر، سینما و نمایشگاه‌ها در فاز سوم دوره ‌گذار بازگشایی خواهند شد. اما سالن‌های تئاتر، سینماها و نمایشگاه‌ها مجاز به پذیرش جمعیتی بیش از یک سوم ظرفیت خود نخواهند بود. نخست‌وزیر اسپانیا همچنین تاریخ مشخصی برای اجرای فاز سوم دوره‌گذار اعلام نکرده است.

فرانسه: همه به‌جز تئاتر و سینما

در فرانسه نیز فیلیپ ادوارد نخست‌وزیر این کشور برنامه‌ای را برای کاهش محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا اعلام کرد. اگر چه او اعلام کرد که موزه‌ها و کتابفروشی‌های کوچک قرار است در این کشور از تاریخ 11‌ماه مه بازگشایی شوند، اما تاریخ مشخصی درباره بازگشایی سالن‌های نمایش تئاتر و سالن‌های سینما در این کشور ارائه نداد. اما پیش‌بینی می‌شود در فرانسه هم مانند اسپانیا در ماه‌های اول گشایش دوباره سالن‌های تئاتر، محدودیت شدیدی برای پذیرش تماشاگر درنظر گرفته شود و اجازه داده نشود سالن‌های تئاتر بیش از یک سوم ظرفیت تماشاگر در خود جای دهند.

بریتانیا: بدترین سناریو بازگشایی در اوایل2021

در بریتانیا اما اعلام شده است که در بدترین سناریو سالن‌های نمایش تئاتر در سال2021 بازگشایی خواهند شد. مدیر تئاتر بریتانیا روفوس نوریس هفته گذشته اعلام کرد که برای بازگشایی این تئاتر طی ماه‌های ژوئیه 2020 تا ژانویه2021 آماده است. او در این راستا اعلام کرد که ما برنامه‌ منعطفی را تدوین کرده‌ایم و خود را حتی برای بد‌تر از اینها آماده کرده‌ایم. او که با شبکه بی‌بی‌سی   4 گفت‌وگو می‌کرد اعلام کرد که تئاتر از لحاظ مالی مانند فردی در حال خونریزی است که در حال از دست دادن بنیه خود است با این حال ما باید واقع‌بین باشیم و صرفا برای کسب درآمد جان صدها نفر در یک سالن تئاتر را به خطر نیندازیم و مسئولانه عمل کنیم. در آلمان نیز که تاکنون دست‌کم 150هزار نفر از جمعیت این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند سالن‌های تئاتر و کنسرت همچنان تعطیل هستند و تاریخ مشخصی برای بازگشایی آنها اعلام نشده است.

مشکلات بازگشایی سالن‌های تئاتر 

به‌گزارش گاردین، آلیستر اسمیت، سردبیر مجله استیج در این‌باره گفته است که فعالیت‌های اجتماعی نظیر تئاتر آخرین فعالیت‌هایی خواهند بود که بازگشایی خواهند شد. حتی اگر این بازگشایی در ماه‌های آتی نیز صورت گیرد تغییرات اساسی در نحوه پذیرش تماشاگر در سالن‌های تئاتر انجام خواهد گرفت. تغییراتی نظیر کاهش ظرفیت تماشاگر در سالن‌های تئاتر ، سنجش دما پیش از ورود به سالن تئاتر و احتمالا کاهش تعداد بازیگران روی صحنه. تصور این نمی‌رود که در بین آنتراکت بین 2نمایش نیز تماشاگران ترغیب شوند از رستوران‌های موجود در سالن تئاتر استفاده کنند. آلیستر اسمیت همچنین خاطرنشان می‌کند که محدودیت حضور در اماکن اجتماعی و تدابیری نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی سؤال‌های زیادی در مورد حضور تماشاگران در سالن‌های تئاتر  ایجاد کرده است. یکی از پرسش‌ها در این‌باره این است که اگر مردم برای رفتن به سالن تئاتر از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، آیا می‌توان حتی بارعایت شدیدترین تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی، به سلامت و ایمن بودن سالن‌های تئاتر در برابر ویروس کرونا اطمینان کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو