5 فیلم مهم درباره بانک زنی! + عکس

5 فیلم مهم درباره بانک زنی! + عکس


منبع: سیمرغ

329

1399/2/15

23:11


5 فیلم مهم درباره بانک زنی! + عکس

در این مقاله به معرفی چند فیلمی ‌که به سبک‌های مختلف که سراغ سرقت بانک‌ها رفتند می پردازیم. با ما همراه باشید

سرقت از بانک، سوژه فیلم های سینمایی 

در ادامه چند فیلم جذاب و دیدنی ‌که در سبک‌ها وژانرهای مختلف با سوژه سرقت از بانک‌ها رفتند می پردازیم. این فهرست پایین که تعدادش به ده تا هم نمی‌رسد فیلم‌هایی هستند که می‌شود از آنها به عنوان بهترین‌های این سبک یاد کرد. البته در این فهرست جای دو گروه فیلم هم خالی است. گروه اول فیلم‌های وسترن هستند که به خاطر نوع فضایشان و حال و هوایی که دارند جالب نبود با این فهرست ترکیب شوند و گروه دوم فیلم‌های کالت و کلاسیکی مثل بانی و کلاید آرتور پن که یک جورهایی پدر و مادر فیلم‌های معاصر بانک زنی هستند. این فهرست فیلم‌های معاصری را هدف قرار داده که بیشتر با روزگار ما ارتباط دارد.

مخمصه (1995) مایکل مان

بازیگران: رابرت دنیرو، آل پاچینو، ول کیلمر

از مدن زمان دو ساعت و نیمه فیلم مخمصه فقط 15 دقیقه اش در بانک می‌گذرد اما کل فیلم تحت تاثیر همین 15 دقیقه است. می‌شود اینجوری هم گفت که فیلم به دو قسمت تقسیم شده: بخش اول ماجراهای قبل از سرقت بانک و بخش دوم ماجراها و درگیری‌های بعد از سرقت. کمتر فیلم بینی می‌تواند این چند سکانس جادویی مان را به راحتی به دست فراموشی بسپارد.

فیلم مخمصه heat


فیلم مخمصه heat

مک کالی (دنیرو) که سارق زبردستی است و تابحال دم لای تله نداده آخرین هدف حرفه اش را روی زدن یک بانک تنظیم می‌کند اما ‌هانا (آل پاچینو) که از قبل برای این اتفاق لحظه شماری می‌کرده مثل اجل معلق روی سر مک کالی و دار و دسته اش خراب می‌شود تا یکی از بهترین صحنه‌های درگیری بین دو گروه سارقان و پلیس‌ها شکل بگیرد.

بعدازظهر سگی (1975) سیدنی لومت

بازیگران: آل پاچینو، جان کازال، چارلز دورینگ

در ظاهر درباره بانک زنی دو جوان به نام‌های سانی و سالواتوره است که می‌خواهند برای جراحی سالواتوره پولی جور کنند. اما این ظاهر ماجراست.

بانک زنی در فیلم


بانک زنی در فیلم "بعدازظهر سگی" Dog Day Afternoon

لومت همیشه در فیلم‌هایش از «12 مرد خشم'ین» بگیرید تا آخرین اثرش «قبل از اینکه شیطان بداند تو مرده ای» دغدغه آدم‌هایی را داشته که با دور و اطرافیانش مشکل داشته اند؛ همان‌هایی که با جامعه و سیستم‌های داخلشان سر ناسازگاری دارند. دراصل بانک داخل فیلم یکی از مکان‌های دیگر همان اتاق 12 مرد خشمگین است که می‌شود فقط در آنجا حرف‌های دلخواهش را بزند.

سگ‌های انباری (1992) کوئنتین تارانتینو

بازیگران:‌ هاروی کیتل، تیم راث، استیو باسمی

سگ‌های انباری مثل مخمصه مان به دو بخش اصلی تقسیم شده؛ قبل از زدن بانک و بعد از زدن بانک. اما تفاوت ماجرا در این است که شما اصلا خود اتفاق اصلی را که زدن بانک باشد نمی‌بینید.

سرقت از بانک در فیلم


سرقت از بانک در فیلم "سگ های انباری" Reservoir Dogs

این شخصیت‌های فیلم هستند که در بخش دوم فیلم ماجراهای اتفاق افتاده هنگام سرقت بانک را به صورت رد و بدل کردن دیالوگ بین خودشان به شما می‌گویند و خودتان مجبورید مثل خواندن یک کتاب این دیالوگ‌ها را در ذهنتان بازسازی کنید. هوشمندی تارانتینو در این فیلم بود که توانست نامی ‌برایش در صنعت سینمای آمریکا و جهان دست و پا کند. این ریسک بزرگ (حذف اتفاق اصلی فیلم) برای او مثل برنده شدن چندین میلیون دلار در یک مسابقه بود.

مرد نفوذی (2006) اسپایک لی

بازیگران: دنزل واشنگتن، کلایو اوون، جودی فاستر، ویلیام دفو

«اسم من دالتون راسل. خوب به حرفهام توجه کنید چراکه حرف‌هامو به دقت انتخاب کردم و هیچ وقت هم تکرارشون نمی‌کنم.» نریشن زیبای اول فیلم که با صدای مخوف، گرفته و تن بالای کلایو اوون ترکیب شده مثل چکی است که زیر گوش تماشاگر می‌زند تا بنشیند مثل بچه آدم فیلم را تا آخر ببیند.

سارقین بانک در فیلم


سارقین بانک در فیلم " مرد نفوذی" Inside Man

فیلنامه بدون ایراد راسل گوئیرتز با کارگردانی هنمندانه لی ترکیب شد و ملغمه ای درآمد از فیلم‌هایی با طعم سیاسی و تریلر. کشمکش زیبای همان سه ضلعی که در مطلب اصلی از آن یاد شد در این فیلم به خوبی رعایت شده. هرکدام آن قدر پررنگ هستند که نبودشان بتواند فیلم را دچار ضرر کند. شخصیت دالتون- که در این فیلم سارق بانک است- در یک نظرسنجی به عنوان یکی از باهوش‌ترین سارقان سینمایی انتخاب شده.

شوالیه تاریکی (2008) کریستوفر نولان

بازیگران: کریستین بیل، هیث لجر، مایکل کین

این فهرست بدون آوردن نام شوالیه تاریکی تکمیل نمی‌شود. نولان برای معرفی شخصیت ژوکر (لجر) دست روی سرقت یک بانک مرکز شهر گاتام می‌گذارد تا از این طریق به بیننده بفهماند چه جانوری به جان قهرمان داستان، بتمن خواهد افتاد.

جوکر در شوالیه تاریکی The Dark Knight


جوکر در شوالیه تاریکی The Dark Knight

با اینکه فقط دو سال از زمان اکران فیلم می‌گذرد اما سکانس آغازین فیلم- که مصادف است با شروع بانک زنی ژوکر و دار و دسته اش- به یکی از ماندنی‌ترین سکانس‌های سرقت بانک تبدیل شده. هنرنمایی لجر در قالب ژوکر از همین سکانس شروع شد و تا آخر فیلم ادامه داشت. هرچند عمرش کفاف این را نداد تا شیطان خودساخته را ببیند.

 

بیشتر بدانید : درباره فیلم «مخمصه» رابرت دنیرو، که الگوی سرقت های مسلحانه شد! + عکس

بیشتر بدانید : سریال جذاب و محبوب "سرقت پول" Money Heist و نکات جالب درباره آن + عکس

بیشتر بدانید : فیلم های پلیسی هالیوود که کمتر دیده شدند! + عکس

بیشتر بدانید : جنجال برانگیزترین فیلم‌های تاریخ سینما!! (+عکس)

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 285/ بهزاد یوسفی
بازنشر اختصاصی سیمرغ


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو