مسواک مناسب دندان شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد

مسواک مناسب دندان شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد


منبع: آرگا

150

1399/2/16

02:42


انتخاب مسواک مناسب برای داشتن دندان های سالم بسیار مهم می باشد، برای انتخاب یک مسواک خوب باید به شکل ظاهری، نرم بودن موی آن، قیمت مناسب و برچسب آن توجه نمود.

مسواک یکی از مهمترین ابزارها به منظور حفظ سلامت دندان ها و تمیز نگه داشتن دهان و دندان می باشد، به همین جهت در انتخاب مسواک باید مواردی را در نظر داشته باشید تا ایمنی و همچنین استفاده راحت از آن تضمین شود.

انتخاب مسواک مناسب

اولین اقدام برای داشتن دندان هایی سالم و رعایت بهداشت دهان و دندان انتخاب مسواکی مناسب می باشد. اگر به دنبال دندان های سفید و سالم هستید و می خواهید همیشه دهانی خوش بو داشته باشید باید مسواک درستی را انتخاب نمایید. مسواک خوب باید امکان دسترسی به بیشترین قسمت دندان ها را بدهد و مصرف کننده باید بتواند به راحتی تمام قسمت های دندان های خود به خصوص دندان های عقبی را تمیز نماید.در انتخاب مسواک باید به نکاتی توجه کرد تا علاوه بر تمیزی دندان و دهان، صدمه ای به لثه ها و دهان وارد نشود. در زمان خرید مسواک برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید به موارد زیر توجه نمایید.

مسواک شایسته و انتخاب آن

توجه به سایز و اندازه مسواک

هر فرد با توجه به مسواک هایی که از قبل استفاده کرده است ایده کلی از اندازه دهان خود دارد. برخی از افراد دارای دهانی بزرگتر و یا باریکتر می باشند، به همین دلیل مسواکی را باید انتخاب کرد که با اندازه دهان تناسب داشته باشد. مسواکی را انتخاب کنید که به راحتی بتواند به دندان های عقبی برسد. شکل دهان و بزرگی یا کوچکی آن با اندازه مسواک و رسیدن آن به عقب دهان رابطه دارد. اگر دارای دهانی باریک و تا حدودی دراز هستید باید مسواکی با دسته بلند تر را انتخاب کنید، هر چند با مسواک کوچک احساس راحتی داشته باشید باید مسواک متناسب با دهان خود انتخاب کنید.

انتخاب مسواک مناسب و درخور

توجه به زاویه مسواک

بعضی از مسواک ها طوری طراحی شده اند که دارای زاویه خاصی هستند. مسواک هایی که کمی کج هستند این امکان را به فرد می دهند که بتواند خیلی راحت به قسمت های مختلف دهان و دندان ها دسترسی داشته باشد، با این حال توجه داشته باشید، مسواکی نخرید که نتوانید از آن استفاده نمایید، باید مسواک ایده آلی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی از آن استفاده نمایید.

مسواک خوب و روش های انتخاب آن

انتخاب دسته

نداشتن احساس رضایت از دسته مسواک ممکن است باعث شود تا فرد کمتر به موضوع مسواک زدن و تمیز کردن دندان توجه نماید و به طور مرتب مسواک بزند. یک مسواک با دسته نرم راحتتر در دست قرار می گیرد و نگه داشتن آن آسانتر خواهد بود، همچنین از انجام تکنیک های سخت و بد جلوگیری می کند و از آسیب های احتمالی به لثه و دندان پیشگیری می نماید. شاید نتوانید مسواک را از درون بسته خارج کرده و دسته آن را بررسی کنید اما با توجه به شکل و ظاهر آن می توانید انتخاب درستی داشته باشید.

به ویژگی های مسواک توجه نمایید

بعضی از افراد علاوه بر انتخاب مسواک درست به دنبال ویژگی های دیگری در مسواک هستند، مثلا افرادی که مشکل بوی بد دهان دارند باید به دنبال مسواکی باشند که پاک کننده زبان داشته باشد. همچنین می توانید مسواکی را انتخاب کنید که علاوه بر کارایی درست قابل بازیافت باشد و از مواد آلی ساخته شده باشد. در اکثر فروشگاه ها می توانید مسواک مناسب را بیابید اما اگر به دنبال مسواک های خاص با ویژگی های بیشتر هستید بهتر است به صورت آنلاین و از فروشگاه های اینترنتی مسواک را خریداری نمایید.

موارد مهم در انتخاب مسواک خوب

مسواک دستی یا مسواک الکترونیکی

مسواک دستی همان طور که مشخص است به کمک دست کار می کند، اما مسواک های الکترونیکی یا برقی دارای موتور هستند و زمانی که از آن استفاده می شود علاوه بر تکان دادن مسواک موهای آن نیز بر روی دندان حرکت می کنند. باید قبل از خرید مسواک ببینید که کدام یک را می خواهید دستی یا برقی؟ مزیت مسواک برقی در این است که به شکل عمیق تری دندان ها را تمیز می کند، بعلاوه اگر دارای ورم مفاصل باشید این مسواک کمک زیادی به شما خواهد کرد. با این وجود مسواک های الکترونیکی گران تر هستند و تقریبا هر سه یا چهار ماه باید تعویض شوند، حال اگر بودجه کمی دارید و یا مشکل خاصی برای استفاده از مسواک های معمولی را ندارید یک مسواک دستی مناسب خود برگزینید. علاوه بر گرانی در استفاده از مسواک های برقی شاید نتوانید درست آن را در دست بگیرید پس مسواک دستی می تواند با حرکت های عمودی بیشتر به شما کمک کند.

انتخاب مسواک مناسب

توجه به هزینه ها در کنار انتخاب درست

همانطور که می دانید اکثر مسواک ها باید در فاصله زمانی سه تا چهار ماه تعویض گردند پس باید در زمان انتخاب مسواک علاوه بر توجه به کارایی و ویژگی های خاص آن به قیمت و هزینه های آن نیز توجه داشته باشید. شاید یک مسواک با داشتن ویژگی پاک کنندگی زبان خیلی عالی باشد، اما اگر نسبت به نوع عادی آن قیمت دو برابری داشته باشد اصلا به صرفه نیست و ارزش پول را ندارد و شما می توانید بجای هزینه دو برابر یک مسواک معمولی با یک نخ دندان تهیه کنید و زبانتان را با مسواک معمولی تمیز کرده و تا حدودی پس انداز نمایید.

روش های انتخاب مسواکی مناسب

توجه به برچسب های موجود در مسواک

در زمان خرید مسواک باید به مهر انجمن دندان پزشکی آن توجه نمایید و از ایمنی و کارایی آن اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که مسواک بدون تاریخ و بسته بندی را خریداری نکنید.

انتخاب مسواک با موهای نرم

مسواک های موجود در بازار دارای موهای مختلفی هستند و انواع موها در مسواک ها دیده می شود. در انتخاب مسواک مناسب باید نوعی از آن را انتخاب کنید که موهای نرم تری داشته باشد، وجود موهای نرم باعث می شود تا فشار کمتری به زبان و مینای دندان وارد شود پس مسواک نرم را با مسواک سخت جایگزین نمایید.

مسواک مناسب برای هر فرد

مسواک خیلی ارزان نخرید

در حال حاضر مسواک های ارزان قیمت زیادی در بازار وجود دارند که به راحتی در دسترس هستند اما باید بدانید که مسواک های خیلی ارزان مطمئنا کیفیت مناسبی ندارند و بعضی از آنها ممکن است دارای تاییدیه بهداشت هم نباشند، با صرف کمی پول بیشتر محصولی با کیفیت را انتخاب نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو