کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: مقایسه وضعیت اقتصاد عمومی، درآمد سرانه جوامع ، زیر ساخت‌ها و تحریم‌ها را برای مقایسه کشورها در حوزه مقابله با کرونا باید در نظر بگیریم، برخی کشورها درامد سرانه و اقتصاد قوی‌تری از ما داشتند که در مواجهه با کرونا در مقایسه با ایران عقب‌تر بوده‌اند، در کشور ما با استفاده از توان داخلی اتفاقی رقم خورده است که دوست و دشمن به آن اذعان دارند.

جهانپور افزود: مدیریت کشور ما نسبت به همه کشورهای توسعه یافته و کشورهای اروپایی غربی و شرقی وضعیت مطلوب‌تری داشت و تلاش‌ها برای پنهان کردن این موضوع محکوم به شکست بود، همه اقداماتی که در این حوزه انجام شد را می‌توان در راهروهای بیمارستان‌ها و کوچه و خیابان مشاهده کرد، صحنه‌های فاجعه آمیزی که در آمریکا و در برخی کشورها مشاهده شد را مردم در کشور ما ندیدند، وقتی این موضوع را در کنار تفاوت‌های اقتصادی و تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان قرار دهیم خواهیم دید که هر ناظر منصفی بسیج ملی مقابله با کرونا را تحسین خواهد کرد.

*مناطق سفید را از نرم افزار ماسک ردیابی کنید

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت اعلام مراکز سفید به صورت متمرکز نیست گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار شد هر ۵ روز یک بار مناطق سفید را در استان اعلام کنند. از طریق سامانه ماسک، این دسترسی مقدور است که مناطق سفید کشور را ردیابی کنید.

وی با اشاره به روز ماما گفت: براورد ما این است که 4 نفر از همکاران ماما را به‌عنوان شهید خدمت از دست دادیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بازگشایی مساجد و بقاع متبرکه تابع سیاست‌ها و پروتکل‌های فاصله‌گذاری هوشمند خواهد بود. مناطقی که سفید اعلام می‌شود تا زمانی که سفید بماند امکان برگزاری نماز جمعه و جماعت با رعایت پروتکل‌ها خواهیم داشت. اما شرط اول سفید اعلام شدن آن مناطق است. اگر مناطقی سفید اعلام شود، مادامی که وضعیت سفید تداوم داشته باشد، افراد می‌توانند برخی تجمعات مذهبی را برگزار کنند. برگزاری منبر، دعا، توزیع چای و شربت و افطاری، سخنرانی در مناطق سفید هم امکان پذیر نیست و فقط افراد باید با مهر و جانماز شخصی در مسجد حاضر شوند.

*ثبت نام ۲۵ میلیون نفر در نوبت دوم غربالگری

وی درباره آخرین آمار ثبت نام در طرح غربالگری مقابله با کرونا افزود: تا پایان مرحله اول غربالگری ۷۵ میلیون نفر غربالگری شدند و موارد مشکوک به مراکز درمانی ارجاع شدند. در فاز دوم، بیش از ۲۵ میلیون نفر غربالگری شده‌اند.

*وضعیت دو داروی درمان کرونا

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر گفت: دو دارو در هفته‌های اخیر در مورد کرونا در کشور بسیار بحث برانگیز بود که یکی از آنها داروی فاویپیراویر که تولید ژاپن بود است. مطالعاتی در مورد داروی فاویپیراویر انجام شد. داروی رمدسیویر نیز در ایالات متحده تحت مطالعه بود که می‌گفتند در کاهش مرگ و میر در موارد بحرانی و اورژانسی موثر است. ما به یافته‌های داخلی اطمینان بیشتری داریم و هر دو دارو در کشور ما تحت مطالعه بالینی قرار گرفت و تا امروز هیچ گزارش خاص و امیدبخشی در مورد این دو دارو و ورود آنها به پروتکل‌ها نداشتیم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کمک‌های ایران به سایر کشورها اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید اقلام بهداشتی و تولید کیت‌های تشخیصی به مرحله‌ای رسیدیم که اقلام مورد نیاز جاری تامین شده است. همچنین برنامه ریزی لازم برای دپوی استراتژیک انجام شده است. مازاد بر آن را می‌توان در بازار از طریق شرکت‌های تولیدکننده یا سازمان‌های بین المللی به صورت فروش، صادرات و اهدا قرار بگیرد و منعی برای این اقلام وجود ندارد. در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده ماسک در جنوب غرب آسیا هستیم. شاید تنها تولیدکننده کیت‌های تشخیصی PCR در منطقه هستیم. در نتیجه مازاد بر نیاز را هم می‌توان اهدا کرد و هم می‌تواند صادر شود. در این راستا ممکن است محموله‌هایی به سایر کشورها رفته باشد.

*سگ کرونا یاب تایید شده نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره سگ‌های کرونا یاب بیان کرد: سگ‌های کرونا یاب فعلا قطعیت علمی ندارد. این‌که توانایی مربوطه در سگ وجود دارد، مورد آزمون قرار نگرفته و می‌تواند به عنوان یک طرح مطالعاتی مطرح شود. فعلا چنین چیزی به صورت تایید شده وجود ندارد و هر وقت از طرف وزارت بهداشت تایید شود، می‌تواند به عنوان روش کمکی در تشخیص بیماری یا غربالگری استفاده شود. در نتیجه تاکنون چنین چیزی تایید شده نیست.

*بازگشت ایرانیان به کشور در شرایط شیوع کرونا

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره شرایط بازگشت ایرانیان به کشور در شرایط شیوع کرونا اظهار کرد: بسیاری از ایرانیان که در سایر کشورها زندگی می‌کنند با توجه به وضعیت اروپای غربی و جنوبی و حتی شمال آمریکا تمایل دارند که به کشور برگردند. این نشان دهنده تفاوت وضعیت ایران با این کشورهاست. با توجه به دغدغه‌هایی که ما برای سلامت همه ایرانیان داریم، این بازگشت نباید تاثیری بر وضعیت مدیریت شده بیماری در کشور بگذارد. اگر افراد محدودیت‌ها و شرایط را پذیرفته و تعهد بدهند، بقیه هماهنگی‌ها از طرف وزارت امور خارجه انجام شده و این افراد به کشور بر می‌گردند. البته باید تا زمان مشخص شدن جواب تست در قرنطینه باشند و در صورت منفی شدن تست می‌توانند نزد خانواده خود بروند.

*زمان پیک دوم و سوم کرونا

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیک دوم و سوم کرونا در ایران گفت: هیچ مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی و هیچ دولت و وزارت بهداشتی در جهان تصویر روشن و واضحی از آینده بیماری کووید ۱۹ ندارد. مواردی که مطرح می‌شود به نوعی گمانه زنی و بر اساس یافته‌های قبلی است و ضریب دقت کمی دارد. بنابراین نمی‌توانیم دنبال پیش بینی قطعی یا با احتمال بالا باشیم. احتمال شیوع در فصل گرم و تابستان هم وجود دارد. البته امیدواریم این اتفاق با رعایت فاصله گذاری و نکات بهداشتی نیفتد. از طرفی فاصله افراد در تابستان بیشتر است. دانسته‌های ما در مورد بیماری کووید ۱۹ خیلی کمتر از نادانسته‌هاست. همه محافل آکادمیک در پیشرفته‌ترین کشورها در همین وضعیت هستند. بیشتر اپیدمیولوژیست‌ها گمان می‌کنند در آبان ماه و با سرد شدن دوباره هوا، احتمالا شاهد پیک مجدد خواهیم بود.