تشخیص زودهنگام نارسایی تنفسی در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹

37

1399/2/16

18:26


محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش واقع در ایلینویز آمریکا دریافتند وجود مقادیر بالای پروتئینی موسوم به SuPAR در خون بیماران مبتلا به کووید- ۱۹یک شاخص مناسب برای تشخیص زودهنگام نارسایی تنفسی در این بیماران محسوب می‌شود.

تشخیص زودهنگام نارسایی تنفسی در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹

به گزارش بهداشت نیوز:  این اولین تحقیق در جهان است که افزایش میزان پروتئین suPAR در اثر ابتلا به کووید ۱۹ و همچنین کارکرد آن را به عنوان یک شاخص تشخیصی برای وضعیت بیمار، نشان می‌دهد. این پروتئین نوعی واکنشگر سیستم ایمنی ذاتی است که شاخصی برای شدت بیماری محسوب می‌شود.

محققان میزان پروتئین suPAR را در ۱۵ بیمار بستری شده در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ اندازه‌گیری کردند. همچنین میزان این پروتئین توسط دانشجویان دانشکده پزشکی راش در ۵۷ بیمار اندازه‌گیری شد و در جریان درمان آن‌ها تحت نظر قرار گرفت. بر اساس این تحقیقات هرچه میزان پروتئین suPAR در پلاسمای خون بیشتر باشد، ‌ اثرات مخرب کووید ۱۹ بر ریه بیماران شدیدتر است و این بیماران زودتر نیازمند استفاده از تجهیزات تنفس مصنوعی می‌شوند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس درحال حاضر بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو