برای مقابله با حملات قلبی، آسپیرین را بخوریم یا بجویم؟

50

1399/2/17

12:44


براساس یافته محققان جویدن آسپیرین، پاسخ سریع تری ایجاد می‌کند و فقط ۵ دقیقه لازم دارد تا غلظت TxB۲ را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

برای مقابله با حملات قلبی، آسپیرین را بخوریم یا بجویم؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما هنگام بروز حمله قلبی، چگونه آسپیرین را مصرف می‌کنید؟ همیشه تندرست بوده اید ولی، به نظر می‌رسد شب گذشته و پس از شام، حال مساعدی نداشته اید؛ و اکنون، احساس سنگینی در قفسه سینه دارید، کمی شربت معده مصرف می‌کنید تا اینکه به ساعت ۷ بامداد می‌رسید؛ هنوز صبحانه نخورده اید، ولی درد شما نه تنها بهبود نیافته و به چانه و شانه شما نیز گسترش یافته است؛ از همسرتان می‌خواهید که به شما کمک کند و تا با شماره اورژانس تماس بگیرید، او یک لیوان آب و یک قرص آسپیرین برایتان می‌آورد؛ همسرتان درست می‌گوید: شما دچار حمله قلبی شده اید! ولی قرص آسپیرین را چگونه باید مصرف کنید؟ ببلعید یا بجوید؟
حمله قلبی، یک پدیده فعال است و دخالت زودهنگام پزشکان، میزان آسیب شما را کاهش خواهد داد.
امدادگران به شما اکسیژن و دارو خواهند داد و فشار خون و ضربان قلب شما را کنترل خواهند کرد؛ در بیمارستان نیز پزشکان از شما نوار قلب می‌گیرند و برای بررسی احتمال حمله قلبی، تست‌های خونی انجام می‌دهند تا در صورت تایید حمله قلبی، با استفاده از آنژیوپلاستی، عروق بسته شما را باز کنند یا در صورت نیاز، از استنت در عروق کرونر استفاده کنند.
بیشتر حملات قلبی، زمانی روی می‌دهند که یک پلاک پوشیده شده با کلسترول، در یکی از عروق کرونر، پاره می‌شود و پلاک‌های کوچک، که انسداد نسبی ایجاد می‌کنند، بیشتر، دچار این پارگی می‌شوند؛ در این هنگام، پلاکت‌های خون به روی سطح این پلاک‌ها جذب می‌شوند و این، آغاز روند لخته شدن خون است.
یک لخته خون، یا ترومبوز، از پلاک‌های عروقی پاره شده تشکیل شده است و به مرور که بزرگ می‌شود، یک سرخرگ را مسدود خواهد کرد؛ اگر انسداد، کامل باشد ممکن است بخشی از عضله قلب دچار کمبود اکسیژن شود و در نتیجه، عضله می‌میرد؛ این یک حمله قلبی است!
آسپیرین با مهار پلاکت ها، و فقط با مقداری اندک، مانع این روند می‌شود؛ دقت کنید که میزان دوز اندک آسپیرین، از میزان دوز بالای آن موثرتر است؛ ولی از آنجا که لخته، دقیقه به دقیقه بزرگ‌تر می‌شود، زمان، عاملی بسیار مهم در حمله قلبی است.
محققان در تگزاس برای اینکه بدانند آسپیرین، در چه صورت، سریع‌تر عمل می‌کند ۱۲ داوطلب را با دوز ۳۲۵ میلی گرم از آسپیرین، با سه روش، آزمایش کردند: بلعیدن دارو، که به صورت قرص‌های ۴ اونسی بود، همراه با یک لیوان آب؛ با جویدن آسپیرین، پیش از بلعیدن، به مدت ۳۰ ثانیه، و یا با نوشیدن آب همراه با آلکا زلستر.
هر یک از داوطلبان، هر سه روش را با معده خالی آزمایش کرد.
در نهایت مشخص شد، جویدن آسپیرین، پاسخ سریع تری ایجاد می‌کند؛ و فقط ۵ دقیقه لازم دارد تا غلظت TxB۲ را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.
در حالی که این تاثیر، در دو روش دیگر، ۸ و ۱۲ دقیقه طول می‌کشد.
به گزارش پایگاه خبری دانشگاه هاروارد در اینترنت، آسپیرین برای کاهش خطر بروز حملات قلبی، بسیار اهمیت دارد و قرص با دوز پایین آن، یعنی قرص ۸۱، روزانه یک عدد، برای تامین این منظور کافی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو