رفع برق زدگی چشم با توصیه های خانگی

رفع برق زدگی چشم با توصیه های خانگی


منبع: آرگا

198

1399/2/17

16:12


برق زدگی چشم یکی از مشکلات شایع در جوشکاران می باشد که به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی به وجود می آید. برای درمان این مشکل روش های مختلف دارویی و طبیعی وجود دارد که در این مطلب با آنها آشنا می شویم.

برخی از افراد در زمان انجام فعالیت های جوشکاری، ممکن است بنا به دلایل رعایت نکردن نکات ایمنی و استفاده نکردن از ماسک باعث صدمه زدن به چشم هایشان شوند و دچار برق زدگی در چشم شوند.

روش های رفع برق زدگی چشم

افراد در زمان جوشکاری باید حتما نکات ایمنی را رعایت نمایند و از عینک محافظ استفاده نمایند. استفاده نکردن از ماسک یا عینک محافظ باعث می شود تا چشم ها در زمان جوشکاری دچار مشکل برق زدگی شوند، این عارضه به طور معمول با احساس سوزش و خارش همراه می باشد و در بعضی موارد باعث سردرد و حالت تهوع در فرد می شود. کسانی که تجربه این مشکل را داشته اند از درد غیر قابل تحمل ناشی از سوزش برق زدگی چشم صحبت کرده اند. برای اینکه در صورت بروز این مشکل دچار درد و مشکلات دیگر نشوید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با روش های درمان سریع این مشکل و علت بروز آن آشنا شویم.

روش درمان برق زدگی چشم

دلایل برق زدگی چشم در جوشکاری

همانطور که گفتیم استفاده نکردن از لوازم ایمنی باعث بروز این مشکل می شود، قرار گرفتن فرد در برابر نور حاصل از جوشکاری بدون عینک و محافظ باعث می شود تا فرد دچار عارضه برق زدگی در چشم ها شود. اما جالب است که بدانید این موضوع یک دلیل علمی دارد که با آن آشنا می شویم:

علت علمی برق زدگی چشم: برق زدگی در چشم ها در واقع سوزش و التهاب قرنیه چشم می باشد و وقتی اتفاق می افتد که چشم در معرض اشعه UV یا فرابنفش قرار گیرد، که شایع ترین علت بروز آن نگاه کردن به شعله جوشکاری می باشد. چشم ها دارای بافت قرنیه حساس و نازکی هستند و توانایی محافظت از خود در برابر نور شدید جوشکاری را ندارند. باید بدانید که با هر بار برق زدگی لایه ای  از قرنیه فرد تخریب می شود و از بین خواهد رفت و زمانی که این موضوع چندین بار اتفاق بیافتد، بیماری آب مروارید اتفاق خواهد افتاد.

چاره برای برق زدگی چشم

نشانه های برق زدگی چشم در جوشکاری:

نشانه ها و علائم این مشکل را باید به خوبی بدانید زیرا اگر این مشکل رفع نشود ممکن است عفونت چشم را به دنبال داشته باشد و بینایی را کاهش دهد. در ادامه با مهمترین علائم برق زدگی چشم آشنا می شویم:

  • درد در چشم ها، که در اغلب موارد خفیف بوده و بعد از چند ساعت از برق زدگی چشم اتفاق خواهد افتاد.
  • قرمز شدن چشم ها
  • حساسیت ایجاد شده به نور
  • اشک آلود شدن چشم ها
  • تار شدن دید در چشم
  • وجود حس فشار بر روی چشم ها

بررسی درمان برق زدگی چشم

روش های درمان برق زدگی چشم

برق زدگی چشم ها را می توان مانند آفتاب سوختگی در چشم ها دانست. چشم های آسیب دیده بر اثر آفتاب سوختگی یا برق زدگی معمولا بعد از گشت چند روز التیام یافته و درمان خواهند شد. افراد می توانند در خانه و با استفاده از روش های سنتی و طبیعی این مشکل را فورا درمان کنند. بعضی از بهترین روش های درمان خانگی برق زدگی چشم عبارتند از:

  • شست و شوی چشم ها:

یکی از بهترین روش های رفع برق زدگی چشم ها انجام شست و شوی چشم ها می باشد. برای شستن چشم در آغاز کار چشم ها را با آب تمیز بشویید و بعد از آن با استفاده از دستمالی تمیز به آرامی چشم ها را خشک نمایید، سپس با پارچه کاملا تمیز چشم ها را ببندیدبه شکلی که نوری به چشم ها نرسد، تا چند ساعت در همین حالت باقی بمانید و چشم ها را اصلا باز نکنید.

  • استفاده از سیب زمینی:

استفاده از سیب زمینی یک روش ساده ولی کارامد برای رفع مشکل برق زدگی چشم ها می باشد. برای این منظور به یک عدد سیب زمینی، دستمال کاغذی و آب سرد نیاز داریم. در ابتدا سیب زمینی را برش داده  و در محلی قرار دهید تا خنک شود بعد از آن دستمال کاغذی را خیس نموده و برش سیب زمینی را داخل آن قرار داده و بر روی چشم ها قرار دهید. با استفاده از دستمالی تمیز سیب زمینی و دستمال را بر روی چشم ها ببندید. سیب زمینی دارای خاصیت خنک کنندگی بوده و همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و برای رفع فوری برق زدگی چشم ها بسیار موثر می باشد. بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سیب زمینی را از روی چشم بردارید. این عمل را دو بار در روز انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود.

علاجی برای برق زدگی چشم

  • استفاده از مسکن ها:

برای تسکین درد ناشی از برق زدگی چشم ها می توان از انواع مسکن بدون نسخه مثل استامینوفن، ایبوپروفن و استامینوفن کدئین استفاده کرد. مسکن ها باید تا چند روز و در فاصله های زمانی منظم مصرف شوند. توجه داشته باشید که در زمان بروز این عارضه از نباید از قطره های چشم بی حس کننده استفاده شود، زیرا استفاده از آنها ممکن است باعث زخم شدن قرنیه و صدمه رسیدن به آن شود. بدون مشورت با پزشک از هیچ نوع قطره چشمی استفاده نکنید.

  • استفاده از خیار:

یکی دیگر از روش های خانگی برای بهبود این مشکل استفاده از خیار می باشد. برای بهره بردن از خیار و بهبود مشکل خود یک خیار را برش زده و در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود، بعد از آن تکه های خیار را روی چشم قرار دهید تا درد ناشی از برق زدگی سریعا آرام شود.

  • استفاده از شیر:

شیر تاثیرات مثبتی برای بهبود برق زدگی در چشم ها دارد. برای این منظور تکه پنبه ای را به مقداری شیر آغشته نموده و بر روی چشمانتان قرار دهید. می توان با پنبه شیری کمی چشم را به آرامی مالش داد. برای بهبود سریعتر روزی دو مرتبه اینکار را انجام دهید و هر بار چند دقیقه پنبه را بر روی چشم قرار دهید.

 علاج برق زدگی چشم

  • استفاده از گلاب:

روش دیگر برای بهبود برق زدگی چشم ها استفاده از گلاب می باشد. مانند روش قبل به مقداری پنبه نیاز داریم، تکه های پنبه را با گلاب خیس نمایید و برای ۱۰ دقیقه پنبه را بر روی چشم ها قرار دهید، گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضد خارش برای کاهش تورم چشم ها بسیار مفید می باشد.

  • مصرف چای برای درمان:

چای دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان وده و خواص ضد التهابی دارد. چای سبز و بابونه بسیار مفید برای درمان این مشکل هستند. استفاده از چای کیسه ای در این مورد روشی ساده تر می باشد. چای کیسه ای را در اب جوش قرار دهید و بعد از چند دقیقه، چای کیسه ای را داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود، بعد از خنک شدن کیسه چای را بر روی چشم ها قرار دهید تا بعد از گذشت ۱۵ دقیقه نتایج مثبت آن را ببینید. از این روش می توان دو مرتبه در روز استفاده کرد.

انواع روش های درمان برق زدگی چشم

  • استفاده از کیسه یخ:

یک روش همیشگی برای درمان التهاب استفاده از یخ می باشد. برای بهره بردن از خاصیت یخ چند تکه یخ را داخل یک کیسه قرار دهید و بر روی چشم صدمه دیده قرار دهید. کیسه یخ به خاطر دمای پایین باعث می شود تا درد فورا کمتر شود. می توانید بلافاصله بعد از این مشکل از کیسه یخ استفاده کنید تا باعث تسکین زودتر گردد.

  • استفاده از موز:

موز به دلیل دارا بودن ویتامین B6 بسیار موثر در درمان التهاب و خشکی چشم می باشد. برای استفاده از این خاصیت چشم و بهبود چشم های برق زده باید مقداری از یک موز را کاملا له نمایید و بر روی چشمان خود در حالیکه بسته باشند برای ۳ تا ۵ دقیقه قرار داده و سپس پاک نموده و بشویید.

علاج برق زدگی چشم ها

  • استفاده از روغن بادام:

یک روش فوری دیگر برای بهبود برق زدگی چشم ها استفاده از روغن بادام است. روغن بادام دارای مقادیر زیادی از ویتامین E14 می باشد و برای این منظور بسیار مناسب است. روزانه دو مرتبه می توان از این روغن استفاده کرد.روغن بادام را با کمک انگشتان تمیز بر روی پلک ها و زیر چشمان خود به آرامی بمالید تا سوزش چشمانتان خیلی زود بهبود یابند.

داروهای مورد استفاده جهت بهبود برق زدگی چشم

علاوه بر روش های طبیعی و خانگی عنوان شده در بالا برخی از داروها و روش های پزشکی برای بهبود این مشکل تاثیر گذارند:

  • استفاده از آنتی بیوتیک ها:

برای پیشگیری از عفونت چشم ناشی ازبرق زدگی از آنتی بیوتیک ها استفاده می گردد. به همین دلیل به منظور پیشگیری از از این مشکل پزشکان استفاده از قطره های انتی بیوتیک یا پمادهای چشمی را پیشنهاد می دهند. استفاده از این آنتی بیوتیک ها باید تحت نظر پزشک انجام شود.

روش های علاج برق زدگی چشم

  • استفاده از پد چشمی:

از پد چشمی به عنوان روشی برای مراقبت از چشمان آسیب دیده بهره می برند. پد چشمی باعث پیشگیری از تابش نور مستقیم خورشید به چشم ها می شود. به همین دلیل برای کمک به استراحت چشم و بهبود آن از پدهای چشمی استفاده نمایید.

  • استفاده از قطره های گشاد کننده مردمک چشم:

قطره های گشاد کننده چشم باعث شل شدن ماهیچه های چشم خواهند شد. شل شدن ماهیچه های چشم باعث کم شدن درد شده و استراحت چشم ها و بهتر شدن انها را به دنبال دارد. برای استفاده از این قطره ها از مشورت پزشک استفاده نمایید.

چاره بهبود برق زدگی چشم

  • استفاده از قطره های استروئیدی:

قطره های استروئیدی به منظور کاهش التهاب و پیشگیری از زخم های احتمالی در چشم مورد استفاده قرار می گیرند. توجه داشته باشید که داروهای عنوان شده را حتما با مشورت پزشک مصرف کنید.

چند توصیه مهم در رابطه با درمان این عارضه

در زمان بروز این مشکل به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • همانطور که اشاره کردیم برای درمان این مشکل به هیچ عنوان از قطره های بی حس کننده استفاده ننمایید. خیلی از افراد از قطره تتراکایین استفاده می کنند که استفاده از آن ممنوع می باشد و این قطره فقط در جراحی های چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های درمانی برای برق زدگی چشم ها

  • در روزهای اول که به این مشکل دچار شده اید از مسکن ها استفاده کنید اما از مصرف داروهای چند گانه بپرهیزید.
  • تا مدتی تلویزیون تماشا نکنید.
  • همیشه در بیرون از منزل و در نور زیاد از عینک آفتابی استفاده کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو