شهریه‌های بی بازگشت

109

1399/2/17

18:53


شهریه‌های بی بازگشت

سلامت نیوز:مشکلات خانواده‌ها با مدارس غیردولتی در این 3ماه، بیش از هر زمان دیگری بالا گرفته است. آنقدر که بعضا کار به مشاجره و تجمع والدین در مقابل آموزش و پرورش شهرشان کشیده شده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،یک طرف ماجرا پدران و مادرانی هستند که شهریه‌های نجومی برای تحصیل فرزندشان در این مدارس پرداخت کرده‌اند و حالا معتقدند که باید بخشی از هزینه‌ها مثل پول کلاس‌های فوق‌برنامه و اردوها را به آنها پس بدهند و طرف دیگر داستان، مدیران و مؤسسان مدارس غیردولتی هستند که می‌گویند کلاس‌های مجازی به‌طور کامل برگزار شده و با درنظر گرفتن حقوق معلمان، اجاره ساختمان و هزینه‌های دیگر، نمی‌توانند پولی را به والدین دانش‌آموزان برگردانند.

ماجرا سمت دیگری هم دارد: معلمان مدارس غیرانتفاعی هم گروه دیگری از معترضانند. بسیاری از آنها در 3‌ماه گذشته حقوقی نگرفته‌اند و تمام این مسائل، بار دیگر مسئله خصوصی‌‎سازی آموزش در ایران را با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو کرده است.ماجرای بالا گرفتن اختلاف بین خانواده‌ها و مدیریت مدارس غیردولتی از زمانی شروع شد که مدرسه‌ها به‌واسطه شیوع کرونا تعطیل شدند و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد کلاس‌های درس تا پایان سال، مجازی برگزار می‌شود.

همان زمان بسیاری از والدین می‌پرسیدند که تکلیف هزینه‌های جانبی مانند سرویس رفت‌وآمد مدرسه، ناهار، کلاس‌های فوق برنامه و اردوهای دانش‌آموزی که برای 4 ‌ماه پایان سال تحصیلی پرداخت کرده‌اند، چه خواهد شد؟


معترضان اصلی: مادرها و پدرها

معترضان اصلی والدین دانش‌آموزان هستند، آنها در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مختلف مسائل خود را مطرح کرده‌اند اما از آنجا که از مدیران مدارس و وزارت آموزش و پرورش پاسخ مناسبی نگرفته‌اند، برخی مجبور به ثبت شکایت در سامانه4317 شده و بعضی دیگر دسته جمعی برای اعتراض به آموزش و پرورش شهرشان مراجعه کرده‌اند.حسین فلاح‌پور، یکی از همین والدین معترض است که به همراه تعدادی دیگر از مادرها و پدرها به آموزش و پرورش شهر تهران رفته تا شکایتشان را حضوری دنبال کنند:

«18میلیون شهریه مدرسه پسرم در پایه هشتم شد که طبق قرارداد 7میلیون‌و800هزار تومان آن برای کلاس‌های فوق برنامه و اردوهای بیرون از شهر بود. یک میلیون و 500هزار تومان هم جداگانه هزینه ناهار از ما گرفتند که در قرارداد قید شده. بعد از تعطیلی مدارس با مدیر مدرسه تماس داشته و گفتیم که تکلیف این هزینه‌های جانبی که بخش بیشتر آن را اجرا نکرده، چه می‌شود؟ در جواب هزار و یک بهانه آورد که امکان پس دادن آن را ندارد. مثلا می‌گوید که پول اجاره ملک را دادم یا عنوان می‌کند که بعدا این کلاس‌ها و اردوها برگزار می‌شود و جبران می‌کنیم.

ما به این هم راضی بودیم اما در پیش ثبت‌نام سال تحصیلی بعد، اصلا این موارد را لحاظ نکردند و از زیر آن فرار می‌کنند.»آنطور که فلاح‌پور می‌گوید ثبت شکایت در سامانه 4317 فایده‌ای نداشته و مجبور به مراجعه حضوری شده، «باید آموزش و پرورش به ما بگوید چرا هیچ نظارتی به عملکرد مدیران مدارس غیردولتی ندارد و چرا اجازه می‌دهد که آنها هر نوع برخوردی را با مردم داشته باشند؟

چرا مدیر یک مدرسه آنقدر مصونیت دارد که می‌گوید پول شما را بر نمی‌گردانم؟»شکایت والدین نسبت به عملکرد مدارس غیردولتی بسیار فراوان و متنوع است اما یک وجه مشترک دارد و آن بی‌پاسخ ماندن اعتراض‌ها از سوی آموزش و پرورش است.فاطمه میرزاده‌هاشمی، مادر دانش‌آموز پایه دوازدهم مدرسه غیردولتی در کرج می‌گوید:

«25میلیون تومان شهریه مدرسه دادم که فقط 4میلیون آن برای اردوی درسی دو هفته نوروز بود که برگزار نشد، حالا بماند هزینه‌های دیگر مثل سرویس مدرسه و ناهار که به ما پس ندادند. از طرفی کیفیت آموزش‌های مجازی خیلی پایین بود و بسیاری از معلمان جسته و گریخته درس دادند خیلی هم نمی‌توانیم اعتراض کنیم، چون بچه‌های ما را در این شرایط آزار روحی و روانی می‌دهند. آخر هم با تهدید برای نگرفتن امتحان و تحویل ندادن پرونده مانع از شکایت در مراجع قضایی می‌شوند. به این دلایل مجبوریم سکوت کنیم و حرفی نزنیم. آموزش و پرورش هم که آب پاکی را ریخته روی دستمان و گفته حق با مدیران مدارس غیردولتی است.»


معلمان می‌گویند حقوق بی‌حقوق

اعتراض به مؤسسان و مدیران مدارس غیردولتی فقط به دانش‌آموزان و والدین آنها بر نمی‌گردد. اغلب معلمان این مدارس نیز در 3‌ماه گذشته متضرر شده و حقوقشان را دریافت نکرده‌اند. معلمانی که به‌علت نداشتن قراردادهای مشخص دستشان به ‌جایی بند نیست و نمی‌توانند حقی که از آنها تضییع شده را ثابت کنند.

مریم رحیمی، معلم یکی از مدارس غیردولتی کرمانشاه است. او می‌گوید مدیر مدرسه مجبورشان کرده هر روز از ساعت 10 تا 12 و نیم برای آموزش آنلاین در مدرسه حضور داشته باشند اما فقط یک سوم حقوقشان را در این مدت پرداخت کرده: «به او گفتیم که کل حقوق ما چقدر است که دو سوم آن را هم نمی‌دهید؟ حقوق من 700هزار تومان بود که شده 230هزار تومان! این پول اینترنت گوشی موبایل من که در این مدت با آن درس داده‌ام هم نمی‌شود چه برسد خرج و مخارج زندگی.

بماند ظلم‌های دیگری هم هست که همیشه به ما شده و می‌شود مثل اینکه ما بیمه نیستیم و حقوقمان مثل کارگران ساعتی و روزمزد است و تابستان‌ها و تعطیلات حقوقی به ما نمی‌دهند.»سجاد وافی از معلمان پایه دهم مدرسه غیردولتی در اصفهان می‌گوید که خود و همکارانش در این 3‌ماه فقط یک‌ماه حقوق دریافت کرده‌اند و اعتراضشان به سامانه ثبت شکایات آموزش و پرورش فعلا به جایی نرسیده:

«معمولا مدارس غیردولتی اواخر بهمن‌ماه شهریه دانش‌آموزان را به‌طور کامل دریافت کرده‌اند و پرونده مالی‌شان را با والدین می‌بندند. امسال هم این اتفاق رخ داده ولی اغلب مدیران مدارس می‌گویند پول نداریم حقوقتان را بدهیم. با والدین وقتی صحبت می‌کنیم، می‌گویند که شهریه را کامل داده‌اند اما مدیر زیر بار حقوق معلمان نمی‌رود. این مختص یک یا 2مدرسه نیست و اغلب مدیران با معلمان خود چنین برخوردی داشته‌اند.

جالب اینکه دولت از مؤسسان مدارس غیردولتی حمایت هم کرده و آنها را جزو مشاغل زیان‌ده آورده و تسهیلاتی برایشان درنظر گرفته است.»مشکلات معلمان مدارس غیردولتی که پیش از این به نداشتن قرارداد و بیمه، روزمزد حقوق گرفتن و آینده نامعلوم شغلی ختم می‌شد، حالا در دوران کرونا پیچیده‌تر شده و زندگی را برای آنها دشوارتر کرده است.


بخشنامه‌ای برای بازگشت شهریه نداریم

مدیران مدارس غیردولتی می‌گویند هیچ دستورالعمل یا بخشنامه‌ای از سوی آموزش و پرورش به مدارس برای بازگرداندن شهریه ابلاغ نشده و آنها نمی‌توانند سرخود در این زمینه اقدامی کنند. اما در این میان برخی مدیران حاضر شده‌اند شهریه اضافی را به والدین برگردانند.آناهیتا اصلاح‌پذیر، مدیرعامل تعاونی آموزشی راه رشد منطقه2 تهران در این‌باره می‌گوید:

«ما مدتی پس از تعطیلی مدارس به‌علت شیوع کرونا، شهریه‌ای که بابت باشگاه ورزشی، استخر، سرویس مدرسه و ناهار برای این چند‌ماه گرفته بودیم را محاسبه کرده و به اطلاع والدین دانش‌آموزانمان رساندیم. البته برخی از کالاهای مصرفی مانند برنج و حبوبات را خریداری کرده بودیم و نقدینگی نداشتیم و در جریان بودند. اما در نهایت قرار شد که والدین آنها تا پایان خردادماه صبر کنند چون آموزش و پرورش گفته امکان بازگشایی مدارس در تابستان هست و در آن صورت می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.»

او گفت: «آموزش و پرورش در زمینه بازگرداندن شهریه دستورالعملی به مدارس غیردولتی نداده اما ما با والدین همکاری کرده و دو پیشنهاد به آنها دادیم که یا طلبشان را در دل شهریه سال بعد فرزندشان محاسبه کنیم یا اول مرداد درصورت تعطیلی کامل مدارس به آنها برگردانیم.»بیشتر مدیران مدارس غیرانتفاعی حاضر به گفت‌وگو نیستند و می‌گویند در این زمینه مشکلاتشان را با وزارت آموزش و پرورش در میان گذاشته‌اند. آنها معتقدند که والدین شرایط آنها را درک نمی‌کنند و واکنش‌هایشان هیجانی است.


خصوصی‌سازی مدارس؛ ظلم به آموزش

عملکرد مدارس غیردولتی در دوران کرونا و حاشیه‌های فراوانی که در محافل آموزشی کشور ایجاد کرد، باعث شد که باز هم فعالان صنفی معلمان و کارشناسان، آسیب‌های خصوصی‌سازی آموزشی را گوشزد کنند و از دولت بخواهند نظارت بیشتری بر این مدرسه‌ها داشته باشد. ستار ایوبی، معلم و فعال صنفی معتقد است شیوع کرونا بار دیگر مشکلات خصوصی‌سازی‌ آموزش را پررنگ کرد و نشان داد که اغلب مدارس غیردولتی منافع مالی برایشان در اولویت است؛ «شفافیت مالی در عملکرد این مدارس وجود ندارد و نظارتی دقیق بر آن نمی‌شود.

آنها با عناوین مختلف مثل سرویس رفت‌وآمد، میان‌وعده غذایی، کلاس فوق‌برنامه، اردو، مشاوره علمی و تربیتی و... اخذ درآمد می‌کنند و کمترین حقوق را به پرسنل خود می‌دهند.» او ادامه داد: «اگر مدیران این مدارس شفافیت مالی کافی داشتند، نقشه مالی خود را ارائه می‌دادند و به مخاطبان خود می‌گفتند که چطور شهریه‌های میلیونی را هزینه کرده‌اند که حالا نه توان پرداخت حقوق معلمان را دارند و نه امکان بازگرداندن شهریه باقیمانده به والدین. معلمانی که در شرایط عادی هم حقوقشان زیر مصوبه وزارت کار بود و حق‌التدریسی پرداخت می‌شد.» به‌گفته این فعال صنفی، نتیجه خصوصی‌سازی‌ مدارس، محدود شدن دسترسی آموزش برای طبقه خاصی از جامعه است:

«حتی در این شیوه آموزشی که میلیاردها تومان سود به مؤسسان این مدارس می‌رساند، باز هم شاهد این هستیم که معلمان پایین‌ترین حقوق را می‌گیرند و چاره‌ای جز سکوت ندارند. چون همه کشور دچار بیکاری است و آنها مجبورند با این شرایط کنار بیایند.»

مسئولان مدارس غیردولتی چه می‌گویند؟

در وزارت آموزش و پرورش، مجتبی زینی‌وند، معاون مدارس غیردولتی و سعید صالح مدیرکل او در این‌باره صحبت کرده‌اند.هر دوی آنها از والدین خواسته‌اند که با مدیران مدارس همکاری کنند و به آنها فرصت دهند. سعید صالح در این‌باره می‌گوید: «فعالیت مدارس غیردولتی که تعطیل نشد و آنها در فضای مجازی آموزش‌ها را دنبال کردند، پس چرا باید بخشی از شهریه پس داده شود؟» او گفت: «والدین اجازه دهند وضعیت سال تحصیلی مشخص شود بعد درباره باقیمانده شهریه تصمیم می‌گیریم.»مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی هم در این‌باره می‌گوید:

«درباره حقوق معلمان که مدیران را موظف کردیم به موقع آن را بپردازند اما درباره شهریه باقیمانده دانش‌آموزان، پایان خردادماه تصمیم می‌گیریم و به‌اطلاع والدین می‌رسانیم، چون به‌نظر ما سال تحصیلی تمام نشده و امکان ازسر‌گیری فعالیت‌ها وجود دارد.»صحبت‌های مؤسسان مدارس غیردولتی و مدیران وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد فعلا از بازگرداندن باقیمانده شهریه مدارس به خانواده‌ها خبری نیست و والدین باید تا اول مرداد صبر کنند. اما جالب اینکه پیش ثبت‌نام این مدارس غیردولتی شروع شده و حتی آموزش و پرورش استان‌ها در حال تصویب نرخ شهریه سال تحصیلی 1400-1399‌هستند.


معلم یکی از مدارس غیرانتفاعی: کل حقوق ما چقدر است که دو سوم آن را هم نمی‌دهید؟ حقوق من 700هزار تومان بود که شده 230هزار تومان! این پول اینترنت گوشی موبایل من که در این مدت با آن درس داده‌ام نمی‌شود چه برسد خرج و مخارج زندگی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو