ممانعت از قرنطینه معتادان متجاهر در فشافویه

منبع: برترین ها

89

1399/2/18

12:17


مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در طرح جمع آوری معتادان متجاهر استان تهران قرار بود تا قرنطینه آنها در مرکز فشافویه باشد، گفت: این درحالیست که با دستور مسئولان قوه قضائیه زندان فشافویه از پذیرش و قرنطینه معتادان متجاهر دستگیر شده، سر باز زده‌اند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در طرح جمع آوری معتادان متجاهر استان تهران قرار بود تا قرنطینه آنها در مرکز فشافویه باشد، گفت: این درحالیست که با دستور مسئولان قوه قضائیه زندان فشافویه از پذیرش و قرنطینه معتادان متجاهر دستگیر شده، سر باز زده‌اند.

 فرید براتی‌سده، با اشاره به اقدامات بهزیستی برای جمع آوری معتادان متجاهر گفت: بعد از مصوبه ستاد ملی کرونا و کمیته امنیتی ذیل این ستاد در خصوص دستگیری معتادان متجاهر در سطح شهرها، سازمان بهزیستی با تشکیل کمیته هماهنگی کشوری ماده ۱۶، با حضور همه دستگاه‌های ذیربط، تقسیم کار و وظایف صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه تهران به عنوان استان معین برای اجرای این فرآیند انتخاب شد، اظهار کرد: چون دستورالعملی که وزارت بهداشت تدوین کرده نیاز به زیرساخت‌های خاصی دارد .بنابراین ابتدا قرار شد در تهران یک مرحله بحث دستگیری معتادان بی خانمان اجرا و بعد در استان‌های دیگر شروع شود.

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، اظهار کرد: روز سه شنبه با توجه به جلسات متعددی که در تهران برگزار شد، در نهایت در حضور استاندار تهران جلسه شورای هماهنگی استان تشکیل و در همان روز جمع آوری شروع شد.

وی با انتقاد از اینکه همزمان با تهران در استان خراسان رضوی هم این طرح شروع شد، توضیح داد: استانداران به عنوان روسای ستادهای کرونای استان‌ها این اجازه را داشتند، ولی بهتر بود تا تأمل می‌کردند نتایج طرح در تهران را می دیدیم. چون در تقسیم کار در استان تهران قرار بر این بود تا قرنطینه معتادانی که دستگیر می‌شوند در مرکز فشافویه باشد.

براتی سده با اشاره به اینکه به ما اطلاع داده شده است که با دستور مسئولان قوه قضائیه زندان فشافویه از پذیرش و قرنطینه معتادان متجاهر دستگیر شده، سر باز زده‌اند، ادامه داد: این اقدامات باید با هماهنگی‌ در استان‌های دیگر به طور کامل انجام شود، چراکه در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح معلق نشده و در حال اجرا است، گفت: اگر قرار است این طرح طبق دستورالعمل وزارت بهداشت انجام شود باید همه زیرساخت‌ها دیده می‌شد و همه دستگاه‌ها پای کار می‌آمدند، چون سازمان بهزیستی متولی کار نیست، بلکه متولی نگهداری و درمان معتادان متجاهر است.

مدیرکل توسعه، پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در خصوص اینکه طبق دستورالعمل‌ها، در مراکز تجمع، احتمال بروز و شیوع کووید ۱۹ بیشتر است، اظهار کرد: از طرفی متخصصان نیز تائید کرده‌اند افرادی که دستگاه ایمنی ضعیف تری دارند بیشتر در معرض خطر هستند و این در حالی است که معتادان و به خصوص معتادان بی‌خانمان که شرایط سختی دارند دستگاه ایمنی‌شان ضعیف‌تر است.

وی با بیان اینکه معتادان بی‌خانمان معمولا وسایلشان را به طور مشترک استفاده می‌کنند و این می‌تواند امکان ابتلا را بیشتر کند، تصریح کرد: از روز سه شنبه که طرح شروع شده این افراد را دو مرحله معرفی کردند. نزدیک به ۱۸۰ نفر در مرکز قرنطینه هستند و از این تعداد تست پی سی آر انجام شده و تنها یک نفر آزمایشش مثبت بوده است و به مرکزی که برای این کار اختصاص دارد، منتقل شده است و بقیه در مرکز قرنطیه منتقل شدند.

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر این موضوع که معتادان در گرفتن کرونا از دیگران مستثنی نیستند، بیان کرد: قبل از عید که طبق مصوبه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح جمع آوری در ایام نوروز قطع شد ما بلافاصله طرحی را به ستاد مبارزه با مواد مخدر تحت عنوان «ارائه خدمات در پاتوق‌ها به معتادان بی خانمان» ارائه دادیم که آن طرح هنوز در حال اجراست. محل‌های تجمع معتادان و پاتوق‌های آن ها ضد عفونی می‌شود و بین آنها ماسک و دستکش توزیع و حتی در یک جاهایی تانکر آب و صابون در اختیارشان گذاشته شده است. در سرتاسر کشور این فعالیت‌ها انجام می‌شود.

براتی سده ایجاد مراکز توانمندسازی را به عنوان حلقه مفقوده‌ در بازپروری معتادان دانست و گفت: دو مرکز توانمندسازی معتادان متجاهر را با اولویت معتادان متجاهر و همه افراد مصرف کننده در دستور کار قرار دادیم. فعالیت این مراکز در خصوص توانمند سازی و جامعه پذیری است تا آنها برای برگشت به جامعه آماده شوند. مدیریت مورد نیز اقدام بعدی است. مددکار اجتماعی افرادی را که خانواده آن ها را نمی‌پذیرد یا خانواده ندارند را به سایر مراکز بهزیستی معرفی می‌کند و بعد تحت حمایت و رصد آن مراکز قرار می‌گیرند و برای درمان و اسکانشان از همین مراکز برنامه ریزی می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو