بیماران تالاسمی و روزهای کرونایی

103

1399/2/18

15:15


دکتر مرتضی خیرآبادی، به بیان توصیه‌هایی برای بیماران تالاسمی با توجه به کاهش مراجعات مردمی برای اهدای خون با شیوع کرونا پرداخت و گفت: به نظر من سازمان انتقال خون باید روی داوطلبان مستمرش اقدام جدی انجام دهد و این جو را در داخل جامعه راه بیاندازد که اهدای خون از حالت انفرادی خارج شده و به حالت مستمر برسد که در اینجا نقش صدا و سیما و رسانه‌ها اهمیت می‌یابد تا مردم بدانند اهدای خون نه تنها برای افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث شادابی و استحکام سلول‌های استخوانی هم بشود.

بیماران تالاسمی و روزهای کرونایی

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مرتضی خیرآبادی،به بیان توصیه‌هایی برای بیماران تالاسمی با توجه به کاهش مراجعات مردمی برای اهدای خون با شیوع کرونا پرداخت و گفت: به نظر من سازمان انتقال خون باید روی داوطلبان مستمرش اقدام جدی انجام دهد و این جو را در داخل جامعه راه بیاندازد که اهدای خون از حالت انفرادی خارج شده و به حالت مستمر برسد که در اینجا نقش صدا و سیما و رسانه‌ها اهمیت می‌یابد تا مردم بدانند اهدای خون نه تنها برای افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث شادابی و استحکام سلول‌های استخوانی هم بشود.

این متخصص داروساز با اشاره به گام‌های مثبت سازمان انتقال خون در پیشگیری از بیماری کرونا با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، تصریح کرد: اقدام دومی که این سازمان انجام داده و بسیار موثر بوده این است که سازمان انتقال خون در تهیه وسایل حفاظتی برای پیشگیری از بیماری کرونا برای داوطلبان اهدای خون تقریبا بالاترین سطوح آمادگی را کسب است.

خیرآبادی خاطرنشان کرد: آمادگی کامل سازمان انتقال خون در تهیه وسایل حفاظتی همچون شیلد، ماسک و دستکش به همراه گندزدایی‌های مستمر و ضدعفونی‌های مکرر محیط موجب شده که نگرانی مردم در اینکه فردی در حین انتقال خون مبتلا شود، بسیار کاهش یابد.

عضو هیات مدیره تولیدکنندگان سندیکای دارو ادامه داد: همچنین تلاش شده تا تماس داوطلبان برای اهدای خون به حداقل برسد و مجموع این اقدامات شرایط مناسبی را برای اهدای خون ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال با دو موضوع کرونا و ماه رمضان مواجه شده‌ایم که این همزمانی این دو مساله سرعت مراجعات مردمی برای اهدای خون را کاهش داده در حالی که که اگر داوطلبان مستمری برای اهدای خون داشته باشیم، می‌توانیم این مشکلات را مرتفع و حل کنیم.

عضو هیات مدیره تولیدکنندگان سندیکای دارو تصریح کرد: اطلاعیه‌هایی سازمان انتقال خون برای دعوت از مردم برای اهدای خون به بیماران کاری است که همیشه انجام می‌شود و تاثیر خوبی در مردم دارد اما تا جایی که من آمار گرفتم، وضع اهدای خون در شرایط فعلی در حد نزدیک به مطلوب است به این معنا که نه آنچنان شرایط نامناسب است و در عین حال شرایط مطلوبی هم ندارد، در نتیجه به نوعی میانگین این دو وضعیت است.

خیرآبادی خاطرنشان کرد: در این شرایط هم سازمان باید اهدافش را برای جامعه هدفش مشخص کند تا داوطلبان خون بتوانند با اطمینان بیشتری برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که خوب است در مراکز بیماران تالاسمی، مراکز انتقال خون مستقر باشند تا نزدیکان و خانواده بیماران تالاسمی هم بتوانند در اهدای خون به بیماران تالاسمی مشارکت داشته باشند.

خیرآبادی خاطرنشان کرد: بیماران تالاسمی بسته به وضعیت خاصشان به مقادیر متفاوتی خون نیاز دارند که این مساله با دارویی موردنیازشان ارتباط مستقیم دارد.

وی ادامه داد: اگر داروی موردنیاز بیماران تالاسمی به موقع به دست آنان برسد، قطعا نیازشان به اهدای خون کمتر خواهد بود، ولی اگر دارو به خاطر مشکلات ارزی و تحریم ظالمانه‌ای که ما با آن روبه‌رو هستیم، کاهش پیدا کند، نیازشان به خون اهدایی بیشتر خواهد شد.

خیرآبادی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که درد‌های ناگهانی یا مشکلاتی که همه ما در طول زندگی با آن روبه‎‌رو می‌شویم، نیاز این بیماران را به خون بیشتر می‌کند، در نتیجه باید تلاش شود که نیاز بیماران تالاسمی به خون کمتر شود، که این مساله با همراهی خود این افراد و خانواده‌هایشان محقق می‌شود به این صورت که باید تلاش کنند تا صدمات جسمی آنان کمتر شده و با ضربات ناگهانی مواجه نشوند تا در این شرایط کرونایی کمتر نیاز به خون داشته باشند.

خیرآبادی تصریح کرد: در این شرایط کرونایی یکی از موضوعاتی که مسئولان می‌توانند به بیماران تالاسمی کمک کنند این است که داروی مورد نیاز به آنان به موقع به دستشان برسد که اگر این مساله محقق شود، مصرف خونشان پایین می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه ما به بیماران تالاسمی در شرایط کرونایی این است که حتما در منزل بمانند و تا جای امکان از تردد در فضای بیرونی خودداری کنند تا صدمات وارد شده به افراد کاهش پیدا کند چراکه بدن این افراد بسیار حساس‌تر است و با یک زمین خوردن ساده نیازشان به خونشان بالا می‌رود.


 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو