نزدیکترین سیاهچاله به زمین رصد شد

منبع: برترین ها

85

1399/2/18

16:34


محققان نزدیکترین سیاهچاله به زمین را رصد کرده اند که در فاصله هزار سال نوری با سیاره خاکی قرار دارد.

خبرگزاری مهر به نقل از اسکای نیوز: محققان ادعا می کنند نزدیک ترن سیاهچاله به زمین در فاصله هزار سال نوری از سیاره خاکی قرار دارد.

این سیاهچاله چنان به زمین نزدیک است که دو ستاره همراه این سیاهچاله را می توان با چشم غیر مسلح در آسمان تاریک نیمکره جنوبی زمین مشاهده کرد.

گروهی از محققان به رهبری توماس ریوینیوس محققی در رصدخانه جنوب اروپا، این سیاهچاله را کشف کرده اند. به گفته ریونیوس، پیش از این نزدیک ترین سیاهچاله رصد شده به زمین A۰۶۲۰-۰۰ نام داشت که در فاصله ۳۲۰۰ سال نوری سیاره خاکی واقع شده بود.

نزدیکترین سیاهچاله به زمین رصد شد

ریوینیوس درباره این کشف می گوید: این سیستم حاوی نزدیکترین سیاهچاله رصد شده به زمین است. با توجه به عظمت کهکشان راه شیری، می توان گفت فاصله سیاهچاله با ما بسیار کم است.

به طور معمول سیاهچاله هایی مانند این نمونه هنگام جذب ستاره یا اجسام آسمانی دیگر قابل رصد هستند. به همین دلیل بیشتر اوقات سیاهچاله ها قابل رصد نیستند زیرا در اطرافشان چیزی برای بلع وجود ندارد. اما در نمونه اخیر، وجود ستارگان به رصد آن کمک کرد.

قطر این سیاهچاله حدود ۲۵ مایل است و به نظر می رسد این شی آسمانی بخشی از یک منظومه ای به نام HR۶۸۱۹ است که قبلا در آن ۳ ستاره وجود داشته است.البته دوستاره باقیمانده فاصله زیادی با سیاهچاله دارند.

محققان اروپایی با استفاده از تلسکوپی در شیلی شی آسمانی رصد کردند که حجم ۴ تا ۵ برابر خورشید بود و ستاره نزدیکتر را به سمت خود می کشید. آنها به این نتیجه رسیدند که این شی یک سیاهچاله است.

این سیاهچاله در صورت فلکیTelescopium قرار دارد و نشان می دهد احتمالا سیاهچاله های دیگری نیز در این صورت فلکی وجود دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو