ترسناک ترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما [قسمت اول]

ترسناک ترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما [قسمت اول]


منبع: روزیاتو

176

1399/2/19

00:41


چه کسی گفته که فیلم علمی تخیلی باید سرگرم کننده و بامزه باشد؟

همه ما گاهی اوقات دوست دارم به اصطلاح «از ترس شلوارهایمان را خیس کنیم» اما همیشه نمی تواند ابزار ما برای تحقق این میل یک فیلم دراکولایی قدیمی باشد وقتی که می توان در قالب یک داستان علمی تخیلی ، مردی با اخلاقیات مبهم در مقابل ترس از علم در فیلم فرانکشتاین در دسترسمان قرار دارد. بله درست است، بسیاری اوقات در قالب یک فیلم علمی تخیلی ترسناک، عمیق ترین ترس هایمان مورد بررسی قرار می گیرند و آن زمانی است که یک فیلم ترسناک معمولی نمی تواند به عمیق ترین نقاط ذهن رسیده و برخی از ترس های غیرقابل تصورمان را به تصویر بکشد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۲ مورد از ترسناک ترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما آشنا کنیم که بهترین های این ژانر فرعی خاص محسوب می شوند.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۱۲- Alien

این لیست را با گزینه های پیش نیاز اجتناب ناپذیر آغاز می کنیم، فیلم هایی که نمی توانیم فراموششان کنیم یا وقتی می خواهیم به مسیری متفاوت در تماشای فیلم برویم آن ها را نادیده بگیریم. کمتر کسی می تواند منکر شود که فیلم ترسناک بسیار حیرت انگیز ریدلی اسکات با داستانی شبیه خانه ای جن زده در دل فضا یکی از بهترین فیلم های ترسناک علمی تخیلی است که تاکنون سینما به چشم خود دیده و تا جایی که جوامع پادآرمانشهری و فجایع فضایی واقع گرایانه می توانند قلب ما را به تپیدن و غده های آدرنال ما را به پمپاژ آدرنالین وادارند، هیچ فیلمی نمی توان جای اولین ظهور خونین موجود ترسناک فرازمینی فیلم علمی تخیلی ترسناک Alien در خلق وحشتی غیرقابل فرار را بگیرد.

این فیلم که باعث شهرت سیگورنی ویور شد ابتدا در سال ۱۹۷۹ منتشر شده و تحسین منتقدان را برانگیخت، فیلمی که اکنون با عبارت نمادین «در فضا، کسی نمی تواند صدای جیغت را بشنود» شناخته شده و علیرغم جریان مداوم اما بی ثبات دنباله ها و فرانچایزهای غیرضروری ضعیف، اولین فیلم مجموعه Alien هنوز هم به همان اندازه روزهای اولش ترسناک است.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۱۱- Event Horizon

بله گفته بودیم که پیش نیازها را در ابتدای فهرست خواهیم آورد، و در حالی که فیلم های غیرمنتظره دیگری در ادامه این فهرست خواهید دید اما باید بهترین فیلم پل دبلیو اس اندرسون، کارگردان Resident Evil، را نیز در این فهرست قرار دهیم. فیلم Event Horizon، که یک برداشت رسمی تر از داستان «خانه جن زده در فضا» ریدلی اسکات است. این فیلم علمی تخیلی ترسناک که آرام آرام مخاطب را در ترس و وحشت فرو می برد در مورد گروهی فضانورد به رهبری مردی تازه بیوه شده است که بعد از روبرو شدن به یک سفینه فضایی مشهور متوجه می شوند که یک جای ماجرا می لنگد.

رفته رفته متوجه می شویم که یک عامل ترسناک پنهان در این سفینه وجود دارد که ساکنان قدیم و جدید آن را به دیوانگی کشانده که به اتفاقات ترسناکی منتهی شده و در نهایت تصویری ترسناک و پر از خونریزی از یک دنیای موازی جهنمی را به نمایش در می آورد. اگر چه اندرسون بعدها فیلم بسیار ضعیف Alien Vs Predato را ساخت اما فیلم علمی تخیلی ترسناک Event Horizon نشان داد که می تواند وحشت در فضا را به شکلی منحصربفرد و باکیفیت به تصویر کشیده و جایی در میان بهترین فیلم های علمی تخیلی ترسناک برای فیلم خود پیدا کند.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۱۰- The Thing

باشه قول می دهیم که این آخرین گزینه در میان مظنونین همیشگی فیلم های علمی تخیلی ترسناک باشد. این بار نوبت به فیلمی می رسد که در واقع بازسازی از یک کلاسیک ضعیف به تهیه کنندگی هاوارد هاکس به نام The Thing From Another World بود. اگر چه انتخاب داستان تاریک و نادری از پارانویا و انگل هایی که در یک پایگاه به سختی قابل سکونت در جنوبگان به جان انسان ها افتاده اند می تواند انتخابی واضح برای این فهرست باشد اما قرار گرفتن این عنوان در این فهرست تنها با خاطر نسخه بازسازی فیلم هاکس است که در سال ۱۹۸۲ ساخته شده و هنوز هم یکی از ترسناک ترین ترکیب های ژانر وحشت و ژانر علمی تخیلی در تاریخ سینماست.

همه فیلم هایی که در این فهرست آمده اند بر موجودات فرازمینی و شخصیت های از شکل انسانی افتاده برای تصویرسازی های علمی تخیلی کابوس وار تکیه ندارند اما کمتر فیلمی توانسته تصویری پارانویایی و تهوع آورتر از فیلم علمی تخیلی ترسناک The Thing از حمله موجودات فضایی ارائه دهد، فیلمی که توسط جان کارپنتر، خالق و کارگردان مجموعه فیلم های Halloween ساخته شده و بخش زیادی از تاثیرگذاری اش را مدیون جلوه های کاربری واقعی و خیره کننده راب بوتین است، مردی که در هنگام ساخت این فیلم تنها ۲۳ سال سن داشت اما بهترین جلوه های بصری را خلق کرد که در دنیای پیش از جلوه های کامپیوتری رقیبی نداشت. بوتین چنان برای خلق شخصیت های انگل زده این فیلم و موجود فرازمینی موجود در آن زحمت کشید که به دلیل خستگی فراوان مدتی در بیمارستان بستری گردید.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۹- THX 1138

اصلاً انتظار این یکی را نداشتید، مگه نه؟!

بله این اولین مورد از متعدد کابوس های پادآرمانشهری این فهرست است، فیلمی با بودجه اندک از جرج لوکاس پیش از آنکه جنگ ستارگان را بسازد، هر چند این تجسم ترسناک از آینده بیشتر وام دار نوستالژی مبهم American Graffiti است تا اپرای فضایی مشهورتر بعدهای کارگردان. فیلم THX 1138 یک فیلم علمی تخیلی به شدت دیوانه کننده است که هیچ شباهتی به فیلم های قبلی این فهرست ندارد. این فیلم داستان شخصی را روایت می کند که در نتیجه داروهای ضدجنسی و کنترل کننده احساساتی که می خورد به یک آدم ماشینی خالی از آزادی و شخصیت تبدیل شده است، مردی که در یک جامعه توتالیتری کافکایی در آینده ای دور زندگی می کند.

فیلم علمی تخیلی ترسناک THX 1138 که در دهه ۷۰ میلادی ساخته شده دنیایی را به تصویر می کشد که در آن آزادی ها و احساسات شخصی به مانند هم و توسط اندام های دولتی از تک تک افراد جامعه گرفته شده است. این فیلم یک تجسم پیشگویانه و آشنا برای کسانی است که همواره نگران سلطه در حال افزایش دولت ها بر جوامع از طریق افزایش کنترل و تجسس آنی شهروندان و روابط نزدیک رسانه ها با قدرت سیاسی هستند.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۸- Gravity

داستان این فیلم تحسین شده و قوی از آلفونسو کوارون تقریباً تماماً در روزگار کنونی می گذرد و از جلوه های ویژه کامپیوتری بی نقص و برداشت های سیال و طولانی برای ایجاد تنش در بهترین حد خود استفاده کرده است، جایی که قهرمان فضانورد داستان، ساندرا بولاک و همکار خندان و جذابش، جورج کلونی، سعی دارند یک نقص فنی کوچک در پایگاه فضایی در حال گردش در فضا را تعمیر کنند. در ادامه یک شهاب سنگ وارد شده و نیمی از تیم بازیگری فیلم را از دور خارج می کند. بازیگر عمده دوم فیلم که در هر فیلم دیگری ستاره به شمار می آید در Gravity تنها ۲۰ دقیقه پس از شروع داستان فیلم کشته می شود.

بدنبال این ماجرا شاهد یک ماجراجویی پرتنش و ترسناک هستیم که در آن بولاک درمانده برای پیدا کردن راهی برای بازگشت به زمین و رسیدن به نقطه ای امن دائماً در حال تقلاست. این تریلر پرتنش که گاهی تنها از بین انگشتانتان می توانید به برخی از سکانس های آن نگاه کنید، به شکلی غیرمنتظره و منحصربفرد پوچی محض و واقعیت ترسناک تنها بودن در فضا را به تصویر می کشد و در سکانس های پایانی امیدوار کننده اش نیز شما را همچنان تکان خواهد داد.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۷- A Clockwork Orange

فیلم A Clockwork Orange که بر اساس رمان هجوآمیز و تاریک آنتونی بورخس ساخته شده، یک کابوس سرد از مغز متفکر خونسرد و بی احساس تاریخ سینما، استنلی کوبریک، است که می توان آن را نگاهی هولناک به جامعه ای بی تفاوت درگیر خشونت و بی اخلاقی مفرط دانست. جامعه این فیلم دارای یک سیستم قضایی است که به جای همدردی و تلاش برای بازپروری، به سراغ انتقام و رسواسازی می رود و دنیای به شدت بیرحم و خشن که در آن هیچ کسی بیگناه نیست.

فیلم علمی تخیلی ترسناک A Clockwork Orange داستان یک جنایتکار، قاتل و متجاوز به نام الکس دلارژ با بازی مالکوم مک داول را روایت می کند، مردی که اعمال بسیار هولناکی را مرتکب می شود و در نهایت پس از دستگیری در زندان تحت یک «روش درمانی» بیرحمانه و بی معنی قرار می گیرد. استنلی کوبریک تصمیم می گیرد که در انتهای داستان از بازگشت به مسیحیت که در رمان بورخس به عنوان درمان امیدوار کننده انسان از آن یاد می شود گذشته و مخاطب را با یک پایان درمانده کننده و به شدت ترسناک به حال خود رها کند. بعد از تماشای این فیلم داشتن خوابی آرام برای مدتی دشوار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم علمی تخیلی برتر تاریخ سینما با موضوع اتفاقات آخرالزمانی [قسمت اول]

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو