نگاهی به فواید دوچرخه سواری در سنین مختلف

نگاهی به فواید دوچرخه سواری در سنین مختلف


منبع: آرگا

164

1399/2/19

11:11


دوچرخه سواری از ورزش های پر طرفدار است که با انجام آن می توان به سوزاندن کالری، چربی و تقویت عضلات پا پرداخت. از فواید دوچرخه سواری می توان به فعال شدن سلول های مغز اشاره کرد. همچنین دوچرخه سواری دارای دیگر نکات و شگفتی ها می باشد که در این مطلب خواهید خواند.

از کمتر کسی می شود از لذت های دوچرخه سواری در کودکی پرسید و جوابی نشنید. بیشتر ما در کودکی بیشترین وقت خود را صرف یادگیری و بازی با این وسیله مهیج کرده ایم. اگر بحث بازی آن را کنار بگذاریم، به جنبه ورزشی دوچرخه سواری می پردازیم که از جذابیت به دور نیست. دوچرخه سواری مزایای بسیاری دارد که در این مطلب با آن آشنا خواهید شد.

دوچرخه چه گونه وسیله ایست؟

اگر می خواهید در کنار ورزش و لذت بردن از آن به تناسب اندام دست پیدا کنید، از بهره گیری از فواید دورچرخه سواری غافل نشوید. انجام فعالیت های ورزشی به طور پیوسته از بدن شما در برابر بیماری ها حفاظت می کند و از ابتلا به اضافه وزن شدید، سرطان، بیماری های روانی، دیابت، ورم مفاصل و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. همچنین پیش گرفتن سبک زندگی سالم در کاهش ابتلا به بیماری، خطرات و مشکلات آن بسیار موثر است.

فواید دوچرخه سواری بر بدن

انجام ورزش دوچرخه سواری در بدن اثرات مثبتی می گذارد، که در ادامه این مطلب خواهید خواند.

  • ساخت عضله و ماهیچه

دوچرخه سواری از ورزش هایی است که در تقویت عضلات چهارگانه پا بسیار موثر است. شما با دوچرخه سواری می توانید عضلات پشت ران را به خوبی پرورش دهید. با انجام این ورزش به طور آهسته و پیوسته، همچنین با دنده سنگین در سر بالایی ها کارایی عضلات پا را به حداکثر برسانید.

  • از بین بردن چربی های اضافه بدن

همان طور که در قسمت های قبلی مجله آرگا مطالعه کردید؛ ورزش هوازی و ایروبیک از موثر ترین ورزش های چربی سوز هستند. قابل به ذکر است که دوچرخه سواری نیز در از بین بردن جربی های اضافی بدن شما بسیار موثر عمل می کند. با پیروی از یک برنامه ورزشی مناسب بر پایه دوچرخه سواری می توانید در طی مدت زمان کوتاه به تناسب اندام برسید.

دوچرخه چگونه ورزشی است؟

  • تقویت و پرورش عضلات پا

با وجود اختلافی که بین ورزش دوچرخه سواری و وزنه برداری وجود دارد، باید گفت که انجام این دو ورزش اثر مشابه ای بر بدن دارد. برای بهترین استفاده از دوچرخه و به کارگیری عضلات پا، از دنده سنگین آن استفاده کنید و با فشار آوردن به پا، آن ها را به خوبی تقویت کنید.

  • کاهش استرس و اضطراب

بسیاری از ورزشکاران در مسابقات دچار استرس و اضطراب غیر قابل وصف می شوند. دوچرخه سواری شما را وادار به کشیدن  نفس های عمیق می کند که این امر در آزاد سازی ذهن شما بسیار موثر است. دوچرخه سواری با معطوف کردن ذهن شما به دیگر جنبه های زندگی استرس و اضطراب را از شما دور می کند.

  • سلامت زانوها

ورزش های تیمی که در آن دوییدن وجود دارد با دو میدانی در طولانی مدت به مفصل زانو صدمه وارد می کند. زانو ها در طی دوییدن می شکنند و در پیری زانو درد را به شما تحمیل می کنند. دوچرخه سواری علاوه بر اینکه فشار کمتری به زانو وارد می کند از ابتلا به درد زانو نیز جلوگیری می کند.

  • تنفس عمیق

با بهره گیری از فواید دوچرخه سواری، همان طور که به پرورش عضلات پا می پردازید، با انجام تنفس های عمیق ماهیچه های ریه را منبسط و منقبض می کنید. این عمل باعث تقویت ریه می شود که ظرفیت تنفس و اکسیزن رسانی را بالا می برد. فواید دوچرخه سواری را فقط مختص به تقویت عضله ها نمی توان بیان کرد، بلکه این ورزش پر طرفدار بر روی تمامی بدن اثر می گذارد.

در چه اماکنی می توان دوچرخه سواری کرد

  • کاهش تنش و خشونت

بر اساس پژوهش های صورت گرفته، از فواید دوچرخه سواری می توان به کاهش ۴۰ درصدی استرس در بدن اشاره کرد. نتیجه کاهش استرس، دور شدن از تنش و خشونت هایی است که در طول روز ممکن است برایمان اتفاق بی افتد، است. دوچرخه سواری شما را از افکار منفی دور نگه می دارد و زیبایی های دنیا را به شما یاد آور می شود.

  • افزایش انعطاف و کشش در بدن

حرکات دوچرخه سواری با درگیر کردن تمامی عضلات، انعطاف و کشش را در شما توسعه می دهد. اگر می خواهید که بعد از دوچرخه سواری عضلاتتان به گرفتگی دچار نشود؛ دوش آب گرم و کشیدن بدن خود را فراموش نکنید.

  • سلامت قلب

از فواید دوچرخه سواری می توان به کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد. طبق تحقیقات صورت گرفته، مشخص شد که انجام ورزش دوچرخه سواری به طور پیوسته، و روزانه به مدت ۲۰ دقیقه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در شما ۵۰ درصد کاهش می دهد.

  • سلامتی ریه

ورزش دوچرخه سواری به حفظ و سلامتی ریه کمک بسیار می کند. با نفس کشیدن های عمیق، انبساط و انقباض در ماهیچه های ریه افزایش پیدا می کند و از ابتلا به عملکرد های نامناسب آن که در اثر افزایش سن ممکن است رخ دهد، جلوگیری می کند.

معرفی فواید دوچرخه سواری

  • بهبود کلسترول در بدن

دوچرخه سواری که جز ورزش های هوازی به حساب می آید از بهترین روش های افزایش کلسترول خوب و کاهش کلبسترول بد در بدن است. اگر می خواهید از طریق پیاده روی به این تعادل در بدن خود برسبد، بهتر است در طی ۲ ماه پیاده روی را به طور منظم انجام دهید.

  • مبارزه با سرطان

طبق مطالعاتی که در مورد ورزش و سلامتی صورت گرفت مشخص شد که، دوچرخه سواری و ورزش احتمال بروز سرطان را تا ۴۵ دردصد در بدن کاهش می دهند.

  • کنترل دیابت

افراد ابتلا به بیماری دیابت نوع۲ گردش خون ضعیفی در بدن دارند، که همین امر باعث تورم پا می شود. دوچرخه سواری بهترین راه حل برای راه اندازی گردش خون مناسب در بدن است. در هنگام دوچرخه سواری گلبول های قرمر از گلوکز سلول های ماهیچه ای استفاده می کند که در نهایت قند خون را در بدن تعادل می بخشد.

  • تقویت قدرت مغز

دوچرخه سواری علاوه بر اینکه رگ های خونی را در ماهیچه تقویت می کند، کارایی مغر را هم افازیش می دهد. همان طور که گفته شد دوچرخه سواری گردش خون را در بدن بهبود می بخشد که در نهایت به پردازش فکر و تقویت حافظه منجر می شود.

دوچرخه را در چه جاهایی میشود استفاده کرد

  • میل به خوردن غذا را در شما افزایش می دهد

سرعت از بین رفتن چربی و کالری در دوچرخه سواری بسیار بالاست، به همین دلیل بعد از دوچرخه سواری احساس گرسنگی می کنید. شما می توانید در طی دوچرخه سواری میان وعده های سبک میل کنید و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کنید.

  • تنظیم فشار خون در بدن

اگر دارای فشار خون بالا هستید و برای آن به پزشک مراجعه کنید، حتما با نظر پزشک که عامل این اتفاقات بنا بر حمله ها قلبی است، مواجه می شوید. برای تنظیم این عملکرد ما به شما دوچرخه سواری را پیشنهاد می کنیم که با بهبود عملکرد، گردش خون را در بدن شما بهبود می بخشد و به سیر این فرایند در بدن کمک بسیار می کند.

  • بهبود بخشیدن به عمل هضم و جذب

دوچرخه سواری در تقویت ماهیچه های بدن نقش اساسی دارد. ماهیچه هایی که دستگاه گوارش شما را احاطه کرده اند با دوچرخه سواری پرورش می یابند و حرکت روده را بهبود می بخشند. دوچرخه سواری احساس ورم را از بین می برد و در خارج کردن راحت مدفوع عملکردی موثر دارد. به این صورت از فواید دوچرخه سواری می توان به کاهش بیماری های گوارشی و یبوست نیز اشاره کرد.

فایده دوچرخه سواری در بدن چگونه است؟

ویژگی های ورزش دوچرخه سواری

  • عادت کردن

دوچرخه به دلیل لذت بخش بودن، برای برخی افراد اعتیاد آور می شود. دوچرخه سواری اعتیادی مثبت است که اگر به آن مبتلا شوید سلامتی خود را تضمین می کنید. از فواید دوچرخه سواری می توان به جایگزین کردن آن با دیگر داروهای شیمیایی اشاره کرد که امروزه جواب تمامی آزمایشاتی که صورت گرفته است، را مثبت داده است.

  • روز به روز با دوچرخه سواری جوان شوید

طبق پژوهش های صورت گرفته، دوچرخه سواری نشانه های پیری را در شما کاهش می دهد و از پوست شما در برابر اشعه های مضر فرابنفش جلوگیری می کند. دوچرحه سواری با بهبود عملکرد گردش خون تغذیه سلول های پوستی را به درستی انجام  می دهد و سموم را به کلی از بدن شما پاک می کند.

مراقبت پوستی: اگر در روز به دوچرخه سواری می پردازید بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

معرفی انواعی از فواید دوچرخه سواری

  • خواب خوب

اگر می خواهید به تناسب و زیبایی اندام برسید، به خواب خود نهایت توجه را داشته باشید. بی خوابی در از دست رفتن زیبایی اندام نقش موثری دارد. برای دستیابی به خواب خوب، ورزش را تیتر فعالیت های روزانه خود قرار دهید و با دور کردن استرس از خود به خوبی بخوابید. دوچرخه سواری ورزشی است که در طول روز برای انجام امور روزانه می توانید از آن استفاده کنید.

  • تقویت میل جنسی

از دیگر فواید دوچرخه سواری، تقویت میل جنسی در افراد می باشد. ورزش همانند محرک جنسی عمل می کند، به همین منظور افراد ورزشکار ۵ سال بیشتر از دیگر افراد از میل جنسی بالا برخوردار هستند و نسبت به سایرین افراد جامعه کمتر به ناتوانی جنسی دچار می شوند. همان طور که دوچرخه سواری عضلات جنسی آقایان را تقویت می کند، در بانوان فرایند پیری را کاهش می دهد.

  • دست یابی به انرژی مثبت

انجام ۳۰ دقیقه ورزش دوچرخه سواری به همراه ورزش های هوازی در تقویت ذهن و پرورش خلاقیت بسیار موثر است. ورزش کردن روحیه شما را تقویت می کند و نیمه های تاریک را در ذهن شما از بین می برد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته دوچرخه سواری از ابتلا به افسردگی و بسیاری از بیماری های روانی جلوگیری می کند.

  • جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها

ورزش کردن با بهبود عملکرد گردش خون در بدن، سیستم ایمنی شما را تقویت می کند. بر اساس مطالعات انجام شده؛ افرادی که ۵ روز در هفته به ورزش کردن مشغول اند، نسبت به دیگر افراد کمتر به سرما خوردگی که یک بیماری رایج است، مبتلا می شوند. همچنین در صورت بروز این بیماری نشانه های آن ۳۰ درصد کمتر از دیگر افراد غیر ورزشکار است.

آیا ورزش دوچرخه نیاز به یادگیری دارد؟

  • تقویت و تراکم سیستم اسکلتی بدن

تمرینات مقاومتی بهترین روش برای تراکم استخوان و مبارزه با پوکی استخوان است. چرخش و کشش در پدال های دوچرخه، ماهیچه های پا را تقویت می کند و از ساختار اسکلتی شما محافظت می کند.

  • افزایش طول عمر

اگر ابتلا به بیماری های کشنده و  تصادف را در نظر نگیریم، می توان گفت که ورزش و دوچرخه سواری در افزایش طول عمر بسیار موثر است. مطالعات بسیاری در این باره صورت گرفته است که نشان می دهد، میانگین طول عمر افراد ورزشکار نسبت به دیگر افراد ۵ سال بیشتر در مردان، و ۴ سال بیشتر از زنان است.

  • از بین برنده ورم مفاصل

دوچرخه سواری بهترین ورزش ضربه زدن پا به سمت پایین است. طبق مطالعات انجام شده دوچرخه سواری، آرتروز را کاهش می دهد و اثراتی که ممکن است در بدن بگذارد را از بین می برد.

دوچرخه دارای چه فوایدی است؟

  • مناسب ترین ورزش برای سلامت جنین و نوزادان

ورزش در دوران بارداری به عنوان بهترین مزیت برای مادر و جنین به حساب می آید. طبق مطالعات انجام شده دوچرخه سواری، مادر را در زایمان کمک می کند و از بیماری هایی که ممکن است در عمل سزارین رخ بدهد، جلوگیری می کند. کودکانی که مادران آن ها در بارداری ورزش کرده اند، کمتر به بیماری چاقی مبتلا می شوند.

  • حفط رطوبت در بدن

وجود رطوبت در بدن مزایایی دارد که عبارت است از؛ جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، عملکرد مفصل و ماهیچه ها را نظم می دهد، همچنین در تنظیم دمای بدن عملکرد موثری دارد. دوچرخه سواری بهترین راه برای مرطوب ماندن بدن است که شما را وادار به نوشیدن آب می کند.

  • کاهش خستگی و بی حالی

طبق مطالعات، ورزش در از بین بردن خستگی بسیار مناسب است. به عنوان مثال ورزشکارانی که در طول روز ۲۰ دقیقه به انجام دوچرخه سواری می پرداختند ۶۵ درصد کمتر از دیگر ورزشکاران دچار خستگی و بی حالی می شوند.

  • بهبود عملکرد های بدن

بدن در هنگام دوچرخه سواری به مناسب ترین وضعیت خود می رسد. برای دستیابی به این وضعیت مناسب باید به خوبی تمرین کنید و دوچرخه سواری را به بهترین روش انجام دهید. انجام صحیح دوچرخه سواری احتمال ابتلا به کمر درد را در شما کاهش می دهد.

آشنایی فواید دوچرخه سواری

  • از ابتلا به انواع بیماری های روانی جلوگیری می کند

افسردگی، استرس، اضطراب در دسته بیماری های روانی قرار دارند که می توان با انجام دوچرخه سواری از ابتلا به آن ها جلوگیری کرد. لذت بردن از دوچرخه سواری، هورمون شادی را در سطح خون ترشح می کند که احساس سرخوشی را برای شما فراهم می کند. همچنین می توانید در لینک مقابل با فواید دوچرخه ثابت نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو