زلزله همیشه در کمین است آماده باشید

زلزله همیشه در کمین است آماده باشید


منبع: آسان طب

144

1399/2/19

12:42


وقتی زلزله شود چه اقداماتی ضروری است؟ تجربه نشان داده است که اول پدر فریاد بلندی می زند، مادر خانواده دست بچه ها را می گیرد و همه با ترس و وحشت به سمت در آپارتمان می دوند، در راه پله هم با همسایه های طبقه بالا و پایین مسابقه دو و پرش می گذارند تا به خروجی ساختمان برسند، این آشفتگی از خود زلزله بیشتر تلفات می گیرد. در این مطلب به شما آموزش داده می شود در هنگام زلزله چطور پناه بگیریم و یا اگر زیر آوار ماندیم چه کارهایی باید انجام شود، مرگ ساده است اما زنده ماندن در این شرایط یک تخصص است پس با ما همراه باشید. 

زلزله

زمان واکنش در زلزله

همانطور که می دانیم در لحظه وقوع زلزله، امواج p به دلیل سرعت بیشتر حرکت این موج زودتر به دستگاه زلزله نگار می رسند زمانی در حدود پانزده ثانیه از درک اولین تکان شدید فرصت داریم. بر اساس تحقیقات آسان طب امواج p بسیار کم خطرتر از سایر امواج زلزله هستند پس این پانزده ثانیه بسیار حیاتی است. اما باید این نکته را در نظر بگیرم که ممکن است کانون زلزله بسیار نزدیک ما باشد و زمان بندی این پانزده ثانیه نیز وجود نداشته باشد، پس قبل از هر اتفاقی مکان های امن خانه را پیدا کنیم و چند بار شرایط مفروض را تمرین کنیم. محل های طلایی حیات در قدم اول همان مثلث های حیات هستند که البته در رابطه با آن صحبت خواهد شد. یکی دیگر از تمرین های ما می تواند تمرین ذهنی اتفاق افتادن زلزله باشد تا با مرور چند باره آن بتوانیم در هنگام وقوع حادثه تمرکز خود را حفظ کنیم و کمتر غافلگیر شویم. 

زلزله

مثلث حیات در زلزله  

نظرات متفاوتی برای در امان ماندن ار زلزله های اتفاق افتاده مطرح است برای این منظور با بررسی 2 حالت عمده پناه گیری سعی می کنیم بدانیم که وقتی زلزله شد چه باقداماتی باید انجام شود. همانطور که می دانیم در هنگام زلزله به دلیل تکانش های ایجاد شده توسط امواج بوجود آماده از کانون زلزله، زمین خواهد لرزید. این لرزه اشکال متنوعی دارد و فشار این تکانش ها از طریق پی ساختمان به کل ساختمان انتقال خواهد یافت. یعنی تمامی آن موج های لرزش با هر شدتی به دیوارهای حمال ( دیوارهایی که بار ساختمان را تحمل می کنند) و دیوارهای غیرحمال وارد خواهد شد. زلزله بالای شش ریشتر حتما خرابی خواهد داشت، این خرابی می تواند یک ترک باشد یا افتادن کمد تا فرو ریختن دیوار و یا کل ساختمان.

حال مثالی بزنیم، بر فرض که میز غذا خوری شما در کنار دیوار غیر حمالی است که وزن آن دیوار در حدود یک تن است، اگر شما به زیر این میز پناه ببرید میز نهار خوری چوبی تقریبا قادر خواهد بود که شما را در امان نگه دارد اما آیا اگر وزن این فرو ریزش بیشتر باشد هم می تواند تحمل کند؟ تقریبا صد در صد مردم و دانش آموزان در زلزله مکزیک که بالای هشت ریشتر بود به زیر میز های مدرسه یا میز های خانگی رفته بودند، دچار پرس شدید بر اثر وزن زیاد نخاله های خراب شده بر روی میز ها شده بودند. به همین دلیل مبحث مثلث حیاط مطرح شده است چرا که می تواند تا نود درصد جان شما را نجات دهد.

زلزله

(DCH (Drop, Cover and Hold on

روشی دیگر برای واکنش در لحظه اتفاق افتادن زلزله، نشستن (خیز برداشتن به سمت منطقه ایمن) گرفتن و صبر کردن است که معروف است به سیستم DCH است. این روش یکی از روش های قدیمی برای محافظت در زمان زلزله است. در این روش عنوان می شود که وقتی زلزله شد به دلیل اینکه نمی توان راه رفت یا دوید اگر در موقعیت مناسبی نیستیم به نقطه امن مانند زیر میز خیز برداریم و پایه های میز را محکم می گیریم یا در صورت نبودن چیزی دستان مان را حایل سرمان قرار می دهیم و تا پایان زمین لرزه صبر کنیم. 

اقدامات مهم در هنگام زلزله

با 2 روش و متد اصلی نجات آشنا شدید اما در هنگام تکان های زلزله چه باید کرد؟ آیا آنقدر آماده هستیم که با هوشیاری کامل به یاد بیاوریم در این مقاله چه نوشته شده بود؟ قطعا بدون تمرین ذهنی و آمادگی و مانورهای تمرینی شما هیچ گاه به یاد نخواهید آورد. پس بدانید اگر قرار است زنده ماندمان به دست خودمان باشد باید قبل از آمدن هر حادثه ای با آمادگی ذهنی و تمرین های درست خودمان را تربیت کنیم. آگاهانه خونسردی خود را حفظ کنیم و بدانیم هر گونه عجله و شتاب به قیمت آسیب دیدگی جدی ما یا افراد دیگر خواهد شد. به یاد داشته باشیم اول خودمان را در هنگام بروز زمین لرزه نجات دهیم تا بعد از آرام شدن مقطعی زمین بتوانیم به دیگران کمک کنیم.

دستور العمل های لازم در هنگام زلزله:

√ در مکان های مناسب بر اساس دو متد پناهگیری قرار بگیریم.

√ به هیچ وجه ندویم.

√ از پنجره ها و دیوارهای رو به بیرون نهایت فاصله را بگیریم.

√ اگر در راه پله هستیم فقط بنشینیم و هیچ حرکتی نکنیم.

√ به هیچ وجه سمت آسانسور نرویم.

√ در نهایت تا پایان لرزه زمین صبر کنیم و بعد با حفظ آرامش و هوشیاری کامل به آرامی آماده خروج از منزل، آپارتمان یا هر جایی که هستیم بشویم.

چگونگی زنده ماندن زیر آوار زلزله

زلزله

این احتمال وجود دارد که ساختمان یا مکانی که در آن هستیم توان و تحمل لرزش ها را نداشته باشد و آوارریزی انجام شود و ما در بین آوار گیر کنیم. بدن تا هفتاد و دو ساعت بی آبی را تحمل می کند و همچنین می تواند هوشیاری تا یک هفته بی غذایی را تحمل می کند اما عاملی که می تواند در زمان کوتاه ما را به کشتن دهد اضطراب و ندانم کاری است. بدن در شرایط زیر آوار بسیار مضطرب است و اگر آرام نشود تعرقش بالا می رود و تمامی آب خود را به سرعت از دست می دهد، در ثانی در صورت کم بودن فضای مثبت (فضای که در آن اکسیژن قرار دارد) این تنش باعث می شود دچار کمبود اکسیژن شویم.

پس اولین قدم حفظ آرامش است و سپاس گذار باشیم که هنوز زنده ایم. در قدم دوم باید بدانیم گروه های امداد برای مصدومان و زیر آوارماندگان قانون یک به چهار را اعمال می کنند. قانون یک به چهار این گونه است که تیم های امداد برای یافتن زیر آوار ماندگان در ساکت ترین شرایط بیرونی به مدت یک دقیقه به وسیله ضربه یا تولید صدا اعلام حضور می کنند، بعد از این یک دقیقه چهار دقیقه سکوت مطلق برقرار می شود تا صدایی از گرفتار شدگان زیر آوار برسد این صدا می تواند ضربه های کوچک باشد، می تواند داد و فریاد و یا سوت زدن باشد. پس انرژی خود را تا قبل از این موارد بیهوده هدر ندهید. بدانید که شما حداقل هفتاد و دو ساعت وقت دارید پس بر روی این موضوع تمرکز کنید و برای ذخیره کردن انرژی تان برنامه ریزی کنید. باید تا جایی که می شود ساکت بمانید و گوش دهید تا در صورت شنیدن صداهای بیرونی بتوانید به موقع واکنش نشان دهید. 

خروج موفق از خانه

زلزله

وقتی زلزله شد و شما توانستید پس از لرزش زمین از خانه یا هر مکان سر پوشیده ای که بودید خارج شوید در ابتدا باید خود و یا همراهانتان را به امن ترین نقطه نزدیک برسانید. منظور از امن ترین یعنی محیطی باز بدون احتمال فرو ریزش احتمالی ساختمان های بلند یا شیشه ها و مکانی که کمترین خطر را در حالت پس لرزه های حتمی بعد از زلزله اصلی را دارد.

با توجه به اطلاعات منتشر شده تمامی مکان های امن و یا ایستگاه های پذیرایی از آوارگان مشخص شده اند. اما چون اکثر مردم به شکل گروهی در حال رفتن به مراکز مشخص شده اند که این اشتباهی بزرگ است از این امر اجتناب کنید و به شکل ایستگاهی حرکت کنید. پس اگر محل اسکان اصلی را ایستگاه شماره ده بنامیم و محلی را که بعد از خروج از ساختمانتان پیدا کرده اید ایستگاه یک نام گذاری شود، با این برنامه شما به سمت ایستگاه ده نمی روید بلکه به سمت ایستگاه شماره دو که مشخص کرده اید می روید و این روال را ادامه می دهید تا به ایستگاه آخر برسید. این پروسه جابجایی ایستگاهی چند حسن دارد که بزرگترین آن عدم ایجاد ازدحام در مسیر رسیدن به ایستگاه نهایی است، ایستگاهی حرکت کردن باعث راحتی حرکت نیروهای امداد و نجات نیز خواهد بود. پس از زلزله اصلی به دلیل احتمال فراوان پس لرزه ها، شما با توجه به حرکت ایستگاهی، در غافلگیری این لرزه ها قرار نخواهید گرفت. در طی این مسیر شما می توانید استراحت کافی نمایید و همچنین می توانید برآیند حرکت و مسیر خود را انتخاب کنید.

امدادگری هوشیار باشیم

زلزله

وقتی زلزله شد خودمان هم یک امدادگر باشیم، امدادگری هوشیار و کامل و همچنین بدانیم نباید خودخواهانه رفتار کنیم و مانع امداد رسانی به سایر افرادی که در زیر خرورارها آوار گرفتار شده اند بشویم. وقتی که زلزله شد زمین مشغول فعالیت خودش است، این ما هستیم که باید خودمان را با آن هماهنگ کنیم پس تا جایی که می شود هر روز خودمان را آماده هر گونه شرایطی احتمالی کنیم. آماده کردن کیف نجات یا کوله حیات بخش یک ترس نیست بلکه یک آمادگی است، آموختن روش های در امان ماندن از زلزله تخیل و یا آرزوی آمدن زلزله نیست بلکه آمادگی است که هر عقل سلیمی بنا به برکت زندگی داده شده باید قدرش را بداند. همانطور که میدانیم حادثه خبر نمی کند، پس این اقدامات را باید جدی بگیریم چرا که هر گونه بی مبالاتی یعنی از دست رفتن سرمایه هایی که ما خودخواهانه آن ها را به هدر داده ایم. 

منبع : https://asanteb.com

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو