بیماری کاوازاکی در کودکان، ارتباطش با کرونا چیست؟

منبع: نی نی بان

100

1399/2/19

14:21


متخصصین کودک در لندن هشدار داده‌اند که تعداد کمی از کودکان (که البته آمارشان رو به افزایش است) در حال دچار شدن به یک سندرم نادر هستند که می‌تواند به کرونا ربط داشته باشد. به گفته‌ی این پزشکان، بعضی از این کودکان که به سندرم نادر کاوازاکی دچار شده‌اند، تست کووید-19 شان مثبت شده است.
 
بیماری کاوازاکی چیست و تا چه اندازه نگران‌کننده است؟
بیماری کاوازاکی که به آن سندرم کاوازاکی نیز می‌گویند، بیماری نادری در کودکان است که سبب التهاب دیواره‌ی رگ‌های خونی در بدن می‌شود. طبق گفته‌ی سیستم سلامت ملی بریتانیا (NHS)، این عارضه که به نام سندرم غده‌های لنفاوی مخاطی نیز شهرت دارد، عموماً بچه‌های زیر 5 سال را درگیر می‌کند اما می‌تواند کودکان در سنین دیگر را نیز دچار کند.
علائم بیماری کاوازاکی شامل تب بالا که 5 روز یا بیشتر طول می‌کشد، همراه با راش پوستی شبیه مخملک، تورم غدد در گردن، خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها، قرمزی انگشتان دست و پا و قرمزی چشم‌ها می‌شود. علائم بیماری کاوازاکی در صورت درمان معمولاً کم‌شدت‌تر می‌شوند و ضمناً این بیماری واگیردار نیست.
خوشبختانه بیماری کاوازاکی بسیار نادر است، درست مانند کووید-19 که هم‌اکنون عوارض جدی و پیچیده‌ای در کودکان ایجاد نکرده است، اما مهم است که پزشکان نسبت به هرگونه ارتباط احتمالی میان بیماری کاوازاکی و کرونا هشیار باشند تا بتوانند در صورت لزوم، اقدامات فوری را انجام دهند.
 
کاوازاکی، عارضه‌ای که می‌تواند منجر به مشکلات قلبی شود
بیماری کاوازاکی، علت اصلی بیماری قلبی اکتسابی در ایالات‌متحده است و عوارض جدی آن می‌تواند شامل آنوریسم و گشاد شدن عروق کرونری شود. درمان استاندارد این بیماری که شامل آسپیرین و ایمونوگلوبین وریدی می‌شود می‌تواند جلوی ایجاد اختلالات عروق کرونری را به میزان قابل توجهی بگیرد.
طبق گزارش NHS، تقریباً 25 درصد از بچه‌ها که دچار این بیماری هستند و درمان نمی‌شوند، دچار مشکلات قلبی می‌شوند که می‌تواند شامل عوارضی چون حمله قلبی و بیماری قلبی باشد. به گفته‌ی پزشکان، بیشتر بچه‌هایی که دچار بیماری کاوازاکی می‌شوند در صورت درمان فوری، به طور کامل بهبود می‌یابند.
 
علت بیماری کاوازاکی چیست؟
کارشناسان می‌گویند علت بیماری کاوازاکی هنوز کاملاً شناخته شده نیست اما این تئوری وجود دارد که کودکانی که به این بیماری دچار می‌شوند ممکن است از نظر ژنتیکی در معرض آن قرار گرفته باشند، یعنی ژن‌های خاصی را از والدین خود به ارث برده باشند. بیماری کاوازاکی به خودی خود واگیردار نیست، یعنی این احتمال وجود ندارد که به تنهایی توسط یک ویروس ایجاد شود.
 
ارتباط بیماری کاوازاکی با کووید-19 چیست؟
ارتباط میان بیماری کاوازاکی و کووید-19 مشخص نیست اما پزشکان و کارشناسان این اطمینان را به والدین داده‌اند که ریسک ابتلا به ویروس کرونا با علائم شدید در کودکان، پایین است. در گزارشی که از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آوریل ارائه شده، در ایالات‌متحده کودکانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، علائم خفیفی از این بیماری را داشته‌اند.
تعداد موارد کووید-19 در میان کودکان همچنان اندک است و با وجود اینکه درصدی از کودکان و نوزادان دچار بیماری کرونا شده‌اند، اما همچنان بزرگسالان، بیشترین موارد این بیماری را تشکیل می‌دهند.
شواهد فعلی نشان می‌دهد بیشتر موارد کووید-19 در کودکانی که تحت درمان قرار گرفته‌اند شامل علائم خفیفی بوده است؛ نیمی از آن‌ها تب داشته‌اند، تقریباً 40 درصدشان سرفه داشته‌اند و کمتر از 10 درصد آن‌ها دچار علائم گوارشی بوده‌اند.
دانش ما در مورد این عارضه در کودکان محدود است. کووید-19 در افراد بزرگسال به عنوان یک بیماری التهابی، تعدادی از ارگان‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما بچه‌هایی که به بیماری کاوازاکی دچار می‌شوند باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند و از جهت بیماری کرونا نیز ارزیابی شوند تا معلوم شود آیا این کووید-19 است که با این علائم خود را نشان داده یا نه.
خوشبختانه بیماری کاوازاکی بسیار نادر است، درست مانند کووید-19 که هم‌اکنون عوارض جدی و پیچیده‌ای در کودکان ایجاد نکرده است، اما مهم است که پزشکان نسبت به هرگونه ارتباط احتمالی میان بیماری کاوازاکی و کرونا هشیار باشند تا بتوانند در صورت لزوم، اقدامات فوری را انجام دهند
عارضه‌ی کاوازاکی زمانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که پزشکان مشاهده کردند تعدادی از کودکان با ترکیبی از علائم شوک سمی و سندرم کاوازاکی، نیاز به مراقبت‌های ویژه و شدید دارند. این بچه‌ها دچار تب مستمر و شکم‌دردهای شدید بودند و برخی از آن‌ها بثورات پوستی نیز داشتند. چیزی که پزشکان را نگران کرد، آزمایش‌های خونی بود که نشان از التهاب شدید می‌داد، یعنی التهابی مشابه چیزی که در افراد بزرگسال دچار عفونت‌های شدید کووید-19 دیده می‌شود.
در میان کودکانی که نیاز به مراقبت‌های پزشکی شدید داشتند، تعدادی نیاز به درمان جهت التهاب قلب پیدا کردند. نگرانی پزشکان این است که متخصصین اطفالی که با بچه‌های دچار تب و شکم‌درد مواجه می‌شوند، این بچه‌ها را فقط از جهت مشکلاتی چون آپاندیس چک کنند و از نظر مشکلات التهابی، هیچ بررسی به عمل نیاورند.
پزشکان تردید دارند که این عارضه‌ی جدید ممکن است یک واکنش التهابی پس از عفونت باشد که سیستم ایمنی را وارد فازی از فعالیت بیش از اندازه می‌کند. هر چند تست کرونای بعضی از کودکان منفی بوده است، اما این احتمال وجود دارد که این تعداد، پیش از اینکه التهاب رخ بدهد، ویروس را از بین برده باشند، یا ممکن است عفونت در تست‌های انجام شده خودش را نشان نداده باشد، به همین سادگی!
این عارضه‌ی جدید ممکن است خودش را به طریقی نشان بدهد که ما را غافلگیر کند، بنابراین پزشکان باید نسبت به هرگونه شواهد و علائم خاص یا عارضه‌ای پنهان که می‌تواند بیمار را بیشتر مستعد ابتلا به ویروس کرونا کند آگاه و دقیق باشند. اما توصیه‌ی کلی همچنان این است که والدین باید این اطمینان را داشته باشند که بچه‌ها دچار علائم شدید بیماری کرونا نمی‌شوند اما اگر به هر دلیلی نگران مشکلاتی در سلامتی فرزند خود هستند، باید این مسئله را با پزشک مطرح کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو