دماوند در شمال ایران، بلندترین قله، بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه و یکی از یک‌هزار و ۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود. این کوه در پاره مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای مازندران جای دارد. بر اساس شواهد، آتشفشان‌شناسان، کوه دماوند را آتشفشان فعالی می‌دانند و وجود چشمه‌های آب گرم و خروج گازهای خروجی تنها شواهدی بر این گفته است اما چند وقتی است که در مورد هیجانات کوه دماوند مطالبی مبنی بر گرم شدن هوای دماوند و احتمالات دیگر مطرح می‌شود در جدیدترین این شایعات خبری مبنی بر فعال شدن این آتشفشان و منجر شدن به زمین لرزه تهران بازتاب داده شد اما این خبر کذب بود و محتمل‌ترین گسلی که می توان مسبب این زمین لرزه دانست جابجایی گسل مشا است. این گسل، یکی از مهمترین گسل های محدوده تهران و رودهن و بومهن است که از دماوند تا نزدیکی ارتفاعات کرج و طالقان ادامه می یابد.

شایعه: فعال شدن آتشفشان دماوند مسبب اصلی زمین لرزه‌ بامداد ۱۹ اردیبهشت به بزرگای ۵.۱ ریشتر در تهران بود.

پاسخ به شایعه: علی مرادی، رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در خصوص دلیل وقوع زلزله تهران گفت: با اطمینان می‌گویم که این زلزله مربوط به گسل مشا است و فعال شدن آتشفشان دماوند را تکذیب می‌کنیم. وی با بیان اینکه این زمین لرزه در نزدیکی روستای مشا و امامزاده هاشم رخ داده است، گفت: شرایط سنجش آتشفشان با زلزله کاملاً متفاوت است. بدین ترتیب با مشاهدات رئیس موسسه زلزله نگاری و همکارانش آتشفشان دماوند دلیل زلزله تهران نبوده است.

همچنین ابراهیم حق شناس معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: این زلزله ارتباطی با فعالیت آتشفشانی ندارد چراکه گسل مشا که نزدیکترین گسل به این آتشفشان است در طول تاریخ فعالیت های خود را داشته اشت.