ترسناک ترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما [قسمت دوم]

ترسناک ترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما [قسمت دوم]


منبع: روزیاتو

218

1399/2/20

00:36


فیلم علمی تخیلی همواره ابزاری بوده که فیلمسازان از آن برای به تصویر کشیدن مولفه هایی تجسمی و فراطبیعی و یا هر چیزی که در دنیای واقعی کنونی وجود ندارد استفاده کرده اند؛ از سفر در زمان تا مواجهه با موجودات فرازمینی، جوامع پادآرمانشهری آینده و دنیای پس از آخرالزمان. در این میان گاهی برخی از فیلم های علمی تخیلی مولفه هایی از ژانر وحشت را در خود داخل کرده اند که به تولید فیلم های علمی تخیلی ترسناک منتهی شده است. در این فیلم ها دیگر از گزاره های کلاسیک ژانر وحشت مانند دراکولا و قاتلین سریالی خبری نیست و سعی شده از ترس انسان از ناشناخته ها به عنوان ابزاری برای خلق یک اثر علمی تخیلی و در عین حال ترسناک استفاده شود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی دیگر از ترسناک ترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما که تجربه ای هولناک را برای شما ایجاد خواهند کرد آشنا کنیم.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۶- Brazil

فیلم Brazil از جانب علاقمندان به فیلم های کمی علمی تخیلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما نام آن را در این فهرست قرار داده ایم مبادا شما نیز همان اشتباهی را مرتکب شوید که بسیاری از طرفداران فیلم های کمدی Monty Python هنگام انتشار این فیلم فکر می کردند با کاری مشابه از جانب کارگردان آن مجموعه فیلم روبرو خواهند شد و در پایان با روایتی هولناک روبرو شدند. این فیلم علمی تخیلی ترسناک نسبتاً سرراست با عنوان یک داستان هجو بوروکراسی آغاز می شود تا اینکه قهرمان رنج کشیده و درمانده داستان در می یابد که به خاطر یک اشتباه دفتری، به گمان دولت او وجود خارجی ندارد.

چیزی که بعد از این ماجرا رخ می دهد، تعقیب و گریز، تقلا و مقاومت شخصیت جاناتان پرایس با همراهی دوستش رابرت دنیرو برای خلق یک انقلاب است. در پایان اما با واقعیتی ترسناک روبرو می شویم، زیرا متوجه می شویم که پایان خوش قهرمان داستان ما توهمی است که به خاطر کنترل شدن مغزش توسط دولت و در نتیجه شکنجه های هولناک رخ داده است. اینجا نیز باید بگوییم که با یک فیلم علمی تخیلی ترسناک با فضای کافکایی روبرو هستیم که به شدت مخاطب را تکان خواهد داد.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۵- ۱۹۸۴

کسی گفت دنیای کافکایی؟!!

هنگام رسیدن به این عنوان، وحشت های ناشی از حمله موجودات فرازمینی رنگ خواهند باخت زیرا دستکم زنومورف به خاطر یک درصد خاص بودن شما را نخواهد کشت. در اینجا از اقتباس سینمایی رمان ۱۹۸۴ سخن می گوییم، که به جای دنیای کافکایی بهتر است از عبارت دنیای اورولی برای آن استفاده کنیم. برای معدود کسانی که این نویسنده و متفکر بریتانیایی را نمی شناسند، رمان ۱۹۸۴ از جورج اورول رمانی است که در آن به نقد و هجو دولت های توتالیتر و دستگاه های توقف ناپذیر پروپاگاندایی شان پرداخته می شود و در آن داستان مردی بی گناه روایت می شود که به خاطر دست درازی ها و زیاده روی های دولتی در زمینه کنترل جامعه مورد بهتان قرار گرفته و در نهایت با پایانی تاریک و درمانده کننده برای قهرمان و جریان مقاومتی او به آخر می رسد. این فیلم علمی تخیلی ترسناک که در آن جان هرت نقش اصلی را دارد در ساخت فضای تاریک کتاب از آینده به رمان اورول بسیار وفادار بوده اما بر شدت شکنجه و بیرحمی صورت گرفته در مورد شخصیت اصلی داستان افزوده و در پایان نیز هیچ کورسویی از امید باقی نمی گذارد.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۴- Beyond The Black Rainbow

فیلم علمی تخیلی ترسناک Beyond The Black Rainbow که توسط پانوس کوستاموس ساخته شده یک فیلم علمی تخیلی عجیب و روانشناختی است که عناصری از فیلم های پادآرمانشهری دیگر این فهرست مانند THX 1138 و ۱۹۸۴ را در متن یک داستان ساده ترکیب می کند، داستانی در مورد یک آزمایشگاه عجیب و غریب و سری که در آن آزمایش هایی هولناک روی انسان های بیگناه انجام می شود. اما در ادامه پیچشی متافیزیکی در داستان رخ داده و با داستانی روبرو می شویم که ما را به یاد آثار کن راسل و الخاندرو خودوروفسکی می اندازد. فیلم Beyond The Black Rainbow نیز به اندازه فیلم های علمی تخیلی کابوس وار این دو فیملساز مشهور ترسناک بوده و مملو از تصویرسازی وحشت زا بدون هیچگونه توضیح خاصی است. تماشای این فیلم یک تمرین تکان دهنده ذهنی است که حتی سنگدل ترین و بی احساس ترین مخاطبان نیز در تماشای آن دچار مشکل شوند، حتی قبل از آنکه به پایان مبهم و دیوانه کننده آن برسند.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۳- Under The Skin

وقتی که عنوان ۱۰ فیلم علمی تخیلی ترسناک یا شخصیت ترسناک فیلم های علمی تخیلی به میان می آید کمتر کسی به اسکارلت جوهانسون فکر خواهد اما این بازیگر جوان، در فیلمی تکان دهنده و عجیب از جاناتان گلیزر با عنوان Under The Skin استعدادهای خود را در حوزه ای جذاب و متفاوت به کار می گیرد. او در این فیلم نقش یک موجود فرازمینی عجیب را بازی می کند که در قالب یک زن نمایان شده و پس از وسوسه مردان، آن ها را به مناطق جنگلی انگلستان برده و به شکلی هولناک از بین می برد، شخصیتی که بسیار متفاوت از شخصیت های جوهانسون در فیلم های بلاک باستر ابرقهرمانی است. این فیلم که پر از تصویرسازی های ناخوشایند مربوط به تجاوز و شکنجه و پرسیدن سوالات سخت از مخاطب است، داستانی بسیار مبهم و سخت فهم را روایت کرده و همزمان یک تاثیر عمیقاً ناخوشایند و حال بهم زن دارد که با چند بار تماشا نیز از آن کاسته نخواهد شد، به ویژه پایان تراژیک و بیرحمانه داستان.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۲- The Brood

کارنامه فیلمسازی دیوید کراننبرگ، کارگردان کانادایی فیلم های ترسناک و پر از خشونت، پر از برخی از ترسناک ترین و ناخوشایندترین سکانس های وحشت بدنی است، از جمله سکانس مشهور منفجر شدن سر در Scanners، تبدیل شدن شخصیت اصلی فیلم به مگس در فیلم The Fly و مبتلا شدگان فیلم Shivers  که همگی می توانستند در این فهرست جایی داشته باشند. اگر چه این فیلم ها را می توان تعدادی از ترسناک ترین فیلم های علمی تخیلی تاریک سینما دانست اما چه چیزی از عشق ترسناک تر است؟ شاید کمی گزافه گویی کرده باشیم اما فیلم The Brood با بازی الیور رید در سال ۱۹۷۹ را نگاه کنید و به ما بگویید که اشتباه می کنیم وقتی می گوییم عشق ترسناک است.

این فیلم علمی تخیلی ترسناک داستان مادری را روایت می کند که درماندگی، خستگی، تنفر و خشم درونی اش را به سمت یک رحم جهش یافته بیرونی سوق می دهد که در داخل آن جنین هایی هولناک در حال رشد هستند، گروهی از کودکان هیولایی خونخوار که دستورهای تله پاتیک ترسناک او را اجرا می کنند. داستانی ترسناک است و استفاده از کودکان به عنوان محمل هایی برای خونریزی باعث خلق سکانس هایی بسیار هولناک می شود که به یکی از ترسناک ترین فیلم های علمی تخیلی کارگردانی تبدیل گردید که هنگام ساخت آن با یک طلاق تلخ و درگیری بر سر حضانت فرزند دست و پنجه نرم می کرد.

فیلم علمی تخیلی ترسناک

۱- Altered States

اکنون نوبت به کن راسل می رسد. هر کسی که با آثار بحث برانگیز این کارگردان بریتانیایی آشنا باشد به خوبی می داند که چرا تنها نام این کارگردان جایگاه فیلم Altered States در صدر این فهرست را توجیه می کند. این کارگردان به خاطر ترکیب داستان های نسبتاً سرراست و تصویرسازی بی سابقه از تابوها شناخته شده و اغلب تهییج کننده ترین و شوکه کننده ترین عناصر فیلم هایش را بدون توضیح به حال خود رها می کند. این موضوع در مورد فیلم Altered States ساخته سال ۱۹۸۰ نیز صحت دارد، فیلمی که در آن داستان پزشکی منحرف روایت می شود که آزمایشاتی بی سابقه روی خود انجام داده و ذهن و جسم خود را به دوران کهن باز می گرداند، اما نه قبل از یک سری ماجراجویی های روانشناختی کابوس وار که برخی از ناخوشایندترین و ترسناک ترین سکانس های تاریخ سینما را در پی داشته و مخاطب را با شوکی غیرقابل توصیف از اتفاقاتی که در برابر چشمانش رخ می دهد به حال خود رها می کند. از این رو به شما توصیه می کنیم که با احتیاط به تماشای این فیلم علمی تخیلی ترسناک بنشینید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم علمی تخیلی برتر تاریخ سینما با موضوع هوش مصنوعی [قسمت دوم]

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو