نمایش آثار هنری در اینستاگرام تجربه خوبی بود / روایت رضا بیگناه از نقاشی طبیعت در قرنطینه

100

1399/2/20

13:37


رضا بیگناه گفت: دوران خانه‌نشینی هنرمندان بهترین فرصت است تا کسانی که می‌توانند کار خلاقانه انجام دهند به علایق خود برسند.

نمایش آثار هنری در اینستاگرام تجربه خوبی بود / روایت رضا بیگناه از نقاشی طبیعت در قرنطینه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: رضا بیگناه نقاش ایرانی مقیم کانادا در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره گذران روزهای قرنطینه گفت: من دی‌ماه سال ۹۸ برای برگزاری نمایشگاه در گالری مژده به ایران آمدم و پس از آن قصد داشتم آثارم را در بوشهر نمایش دهم. وقتی مقدمات کار را فراهم کردیم همه‌گیری کرونا آغاز شد و علاوه بر لغو شدن نمایشگاه، من هم در بوشهر ماندگار شدم.

بیگناه ادامه داد: روزهای اول برای من بسیار سخت گذشت، زیرا  برنامه‌ریزی‌هایم  به هم خورده بود و استرس زیادی داشتم. اما بعد از اینکه این مشکل در همه دنیا فراگیر شد و تعطیلی کارها و لغو پروازها پیش آمد، احساس کردم حالا که در بوشهر ماندنی شده‌ام باید کاری انجام دهم. بنابراین شروع به تهیه لوازم نقاشی کرده و کار خود را آغاز کردم. البته سختی شرایط باعث شد که کار بر روی تابلوهای بزرگ دشوار باشد، بنابراین شروع به انجام کارهای کوچک ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متری روی مقوا کردم. نتیجه به دست آمده رضایت‌بخش بود و دوستان و اطرافیان هم تعریف زیادی از آنها کردند. در این مدت فرصتی پیش آمد که دوباره به این موضوع با نگاه دیگری توجه کنم و از زمانی که در خانه هستم نهایت استفاده را ببرم. خود را متعهد کرده بودم که هر روز در هر شرایطی یک نقاشی بکشم و در نتیجه الان حدود ۶۰  اثر دارم که در دوره قرنطینه خلق‌شده‌اند.

او درباره سوژه آثار خود گفت: این آثار چیز متفاوتی نیستند و در واقع ادامه همان فضای نقاشی‌های من است که تأکید آنها بر روی درخت و پرنده هست. چه چیزی لذت‌بخش‌تر از دیدن درخت و پرنده است که بسیار حیات‌بخش هستند. به ویژه آنکه شیوع کرونا هم باعث شده طبیعت نفسی بکشد، حیوانات آزادتر شوند و هوا بسیار پاک باشد.

او با اشاره به نمایش آثار خود در فضای مجازی گفت: قصدی نداشتم که یک نمایشگاه مجازی برگزار کنم اما روزانه آثار خود را در اینستاگرام قرار می‌دادم. با این وجود بعد از حدود یک ماه متوجه شدم که افراد دیگری کارهایم را بدون اسم در صفحه خود منتشر می‌کنند، بنابراین با وجود این که بازخوردهای بسیار خوبی از نمایش آثار گرفته بودم و فضای شاد و رنگ‌های جذاب آنها مورد توجه بینندگان قرار می‌گرفت، مجبور شدم همه کارها را از صفحه حذف کنم. با این وجود همچنان کار خود را ادامه می‌دهم و شاید بعداً این آثار را در یک نمایشگاه مجازی یا حقیقی به نمایش بگذارم. نمایش این آثار در اینستاگرام تجربه خوبی بود و مخاطبان زیادی از آنها خوششان آمده بود و منتظر انتشار یک تصویر جدید بودند.

بیگناه با اشاره به شرایط دشوار هنرمندان در روزگار شیوع کرونا گفت: در ایران آنقدر مشکلات بزرگ وجود دارد که دیگر مسئولان توجهی به هنرمندان و کمک به آنها نمی‌کنند. اما در خارج از کشور هم فضا تقریبا به همین شکل است و بیشتر هنرمندان با تدریس و فروش آثار خود گذران زندگی می‌کنند. در این شرایط هم معمولا خود هنرمندان به فکر یکدیگر هستند و پلتفرم‌های مختلفی برای فروش آثار باز شده است، همان‌گونه که در ایران هم کارهای مشابهی انجام شده و گالری‌ها و سایت‌ها آثار هنرمندان را به فروش می‌رسانند.

این هنرمند ادامه داد: در چند هفته اخیر از دوستان ساکن کانادا و امریکا سوال کردم و متوجه شدم که در آن کشورها هم بودجه‌ای برای کمک به هنرمندان در این شرایط خاص در نظر گرفته نشده است. بیمه بیکاری وجود دارد اما پرداخت آن شرایط خاصی دارد. مثلا هنرمندانی که آتلیه دارند و آن را به عنوان محل کار و شغل ثابت خود ثبت کرده‌اند و حداقل ۲۰ هزار دلار درآمد در سال دارند، در این ایام می‌توانند حق بیمه بیکاری دریافت کنند. اما هنرمندانی که آزاد و در آتلیه‌های خود کار یا تدریس می‌کنند چنین بیمه‌ای شامل حال‌شان نمی‌شود.

بیگناه افزود: این دوران هم می‌گذرد و این بهترین فرصت است تا کسانی که می‌توانند کار خلاقانه انجام دهند، به علایق خود برسند. نه اینکه بیکار بنشیند و منتظر باشند که ببینند چه پیش می‌آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو