گرفتگی بینی نوزاد: 4 علت،5 علامت، 4 درمان

منبع: اوما

272

1399/2/21

00:22


گرفتگی بینی نوزاد: 4 علت،5 علامت، 4 درمان

یکی از مشکلات رایج در همه نوزادان و کودکان گرفتگی بینی است. گرفتگی بینی در نوزادان دلایل مختلفی دارد. البته این مشکل یک مسئله جدی نسیت و زودگذر است. اما به هر حال راه تنفسی فرزندتان را تا حدودی بسته و نفس کشیدن را برای او سخت می کند زیرا تا دوماهگی نوزاد قادر به نفس کشیدن از طریق دهان نیست. در نتیجه باعث گریه شدید و ناآرامی او نیز می شود. پس بهتر است شما والدین عزیز با دلایل، روش های پیشگیری و درمان گرفتگی بینی نوزاد آشنا باشید تا بهتر آن را کنترل و زودتر درمانش کنید.

در این مقاله می خواهیم  4 علت،5 علامت و 4 درمان عالی را برای رفع گرفتگی بینی نوزاد شما برایتان توضیح دهیم. پس حتما تا پایان مطلب را بخوانید:


گرفتگی بینی در نوزاد

به دلیل اینکه نفس کشیدن از بینی تنها راه تنفسی نوزاد شما است، گرفتگی بینی می تواند برای او آزاردهنده باشد. شما بعنوان یک مادر، باید عواملی که باعث گرفتگی بینی نوزاد می شود را بشناسید و راه درمان آن را بدانید. درمان های خانگی معمولا برای بهبود احتقان بینی جوابگو خواهند بود. اما در صورتی که، مشکل ادامه دار شود شما باید با پزشک مشورت کنید.

4 علت گرفتگی بینی نوزاد

دلایل زیادی برای گرفتگی بینی نوزاد وجود دارد. اما این نکته را باید به ذهن بسپارید که این  گرفتگی بینی همیشه نشانه یک بیماری نیست. بنابراین حساسیت بی جا نشان ندهید و خودتان را نگران نکنید.

گرفتگی بینی به دلایل زیر اتفاق می افتد:

1- گرفتگی ناشی از آنفولانزا و یا سرماخوردگی . این حالت طبیعی است زیرا سیستم ایمنی بدن نوزاد شما هنوز به اندازه کافی قوی نشده است و به محض قرار گرفتن در مکان آلوده دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا و علائم آن مانند گرفتگی بینی می شود.

2- آلرژی داشتن به مواد خاص ( معمولا نوزاد به مواردی که مادر در طول بارداری به آن ها آلرژی داشته است، واکنش نشان می دهد.)

3- خشکی هوا باعث احتقان بینی نوزاد می شود. به طور کلی در بزرگسالان نیر خشکی هوا باعث تنفس سخت خواهد شد و این مسئله در نوزادان بیشتر نمایان می شود.

4- آدنوئیدهای بزرگ شده که مربوط به سینوزیت است می تواند دلیل دیگر گرفتگی بینی نوزاد باشد.

 

گرفتگی بینی نوزاد

5 علامت مرتبط با گرفتگی بینی نوزاد

معمولا فهمیدن اینکه نوزاد گرفتگی بینی دارد کار بسیار آسانی است.5 علامت رایج گرفتگی بینی نوزادان عبارت است از:

  • آبریزش بینی شاخص مشخص گرفتگی بینی است.
  • نوزاد بطور مکرر سرفه و عطسه دارد که به دلیل گرفتگی بینی نوزاد است.
  • در هنگام خواب نوزاد خرو پف می کند. وقتی نوزاد در خواب صدا داشته باشد و یا خروپف ادامه دار شود حتما نوزاد گرفتگی بینی دارد.
  • نفس کشیدن با خس خس سینه و صدا یکی دیگر از علائم گرفتگی بینی است.
  • نوزادان تنها با بینی نفس می کشند. بنابراین در خوردن آنها هم مشکل ایجاد می شود و نمی توانند به درستی شیر بخورند. همچنین در خواب نوزاد اختلالاتی به وجود می آید.

 

4 درمان گرفتگی بینی نوزاد

درمان گرفتگی بینی نوزاد نیز کار سختی نیست و با کمی مراقبت و روش های خانگی می توانید فرزند خود را درمان کنید. در اینجا چند درمان خانگی را به شما پیشنهاد می دهیم:

  • استفاده از قطره سالین (کلراید سدیم) برای از بین بردن گرفتگی بینی. آب سالین موکوس بینی (مواد مخاطی جمع شده در بینی) را کمتر کرده و باعث بیرون ریختن محتوای بینی می شود.
  • تمیز کردن مرتب بینی با پوا یا فین گیر. بر اثر خشکی هوا موکوس بینی سفت شده و بینی را مسدود می کند.
  • استفاده از دستگاه تسویه هوا یا دستگاه بخور در اتاق خواب کودک
  • نوزاد را از پشت بمالید تا محتوای بینی خارج شود و وارد قفسه و ریه نوزاد نشود.

سخن آخر

گرفتگی بینی نوزاد گاهی به دلیل مکانیسم دفاعی نوزاد است و کاملا طبیعی است و نشانه دفاع بدن نوزاد در برابر انواع آلودگی ها و موارد دیگر است. اما در صورتی که گرفتگی بینی با روش های خانگی رفع نشد و ادامه دار بود، باید نوزادتان را نزد پزشک اطفال ببرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو