مصرف ماهی سالمون در بارداری

منبع: اوما

179

1399/2/21

00:22


مصرف ماهی سالمون در بارداری

همان طور که می دانید در دوران بارداری جنین اکسیژن و تغذیه مورد نیاز خود را از خون مادر به دست می آورد. بنابراین رژیم غذایی مناسب در این دوران بسیار مهم و حیاتی است. این رژیم باید سرشار از مواد مغذی و معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین باشد. اگر شما در بارداری از رژیم مناسبی پیروی نکنید و مثلا دچار کمبود آهن در این دوران شوید ممکن است عوارضی مانند زایمان زودرس، پایین بودن وزن نوزاد در هنگام تولد، نقص سیستم عصبی نوزاد و ... را تجربه کنید.

یکی از مواد غذایی که خوردن آن در دوران بارداری بسیار توصیه شده است ماهی و غذاهای دریایی است. در میان ماهی ها ماهی سالمون بیشترین مقدار اسیدهای چرب امگا 3 را دارد و شاید بتوان گفت بهترین انتخاب برای مادران باردار ماهی سالمون است. در این مطلب می خواهیم توضیحات بیشتری را راجع به این ماده غذایی خوشمزه، به شما عزیزان بدهیم تا توجه بیشتری به قرار دادن آن در رژیم غذایی خود داشته باشید.


چرا باید در دوران بارداری ماهی و غذاهای دریایی بخوریم؟

غذاهای دریایی به دلیل داشتن مقادیر زیادی مواد معدنی، ریز مغذی ها و اسیدهای چرب امگا 3 برای بدن ما چه در دوران عادی و چه در دوران بارداری ضرورت دارند. به گفته محققان فرزند زنانی که در دوران بارداری ماهی بیشتری مصرف می کنند، در آینده کمتر دچار آلرژی می شوند و از نظر رشد هوشی بهتر خواهند بود.

همچنین خوردن ماهی به کنترل وزن مادران باردار کمک می کند و خطر دیابت بارداری را کاهش می دهد. از طرفی ماهی سرشار از آهن است و باعث می شود بدن گلبول قرمز بیشتری تولید کند. در نتیجه علاوه بر رشد بهتر جنین باعث کاهش خستگی مادر می شود. جالب است بدانید مصرف منظم ماهی در بارداری خطر افسردگی بعد از زایمان را نیز تا حد زیادی کاهش می دهد. 

انواع ماهی هایی که می توان در بارداری مصرف کرد!

درست است که ماهی یک منبع غذایی عالی برای مادران باردار است اما به دلیل وجود جیوه زیاد، در برخی از ماهی ها افراد باردار هر نوع ماهی را نمی توانند مصرف کنند. ماهی های مناسب برای این دوران عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • قزل آلا
  • ماهی تن
  • ماهی ساردین
  • ماهی ماکارل
  • ماهی کت فیش

 

ماهی سالمون در بارداری

چرا باید در دوران بارداری ماهی سالمون بخوریم؟

ماهی سالمون از ماهی های چرب است که نسبت به ماهی های دیگر اسیدهای ضروری چرب امگا 3 بیشتری دارد. از آن جایی که بیشتر زنان باردار در طی این دوره به طور عادی به اندازه کافی امگا 3 ازرژیم غذایی خود دریافت نمی کنند بهتر است از ماهی سالمون استفاده کنند. این اسیدهای چرب ضروری شامل اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند DHA و EPA می باشند و به طور کلی در همه غذاهای دریایی وجود دارند، اما در سالمون بیشتر هستند. این مواد عالی به ساخت مغز و چشم جنین کمک می کنند. در این ماهی نیز جیوه وجود دارد اما میزان آن بسیار پایین است.

هشدار مهم:

به این نکته توجه داشته باشید که در همه غذاهای دریایی جیوه هست و مقادیر پایین آن مشکلی برای زنان باردار پیش نمی آورد. فقط باید مصرف آن را با برنامه ریزی و هفته ای دو مرتبه (340 گرم در هفته) در رژیم غذایی خود داشته باشید.

ماهی سالمون منبعی عالی از ویتامین D

ماهی سالمون علاوه بر منبعی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 و آهن یک منبع طبیعی از ویتامین D می باشد که معمولا در رژیم غذایی وجود ندارد و با تابیدن نور به بدن انسان در بدن تولید می شود. بنابراین سالمون برای افراد آپارتمان نشینی که از نور خورشید محروم هستند بسیار مناسب است. ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. ماهی قزل آلا نیز منبعی دیگر از این ویتامین است که به مقدار کم می توانید در دوران بارداری استفاده کنید.

سخن آخر

به طور کلی باید در دوران بارداری از رژیم غذایی متنوع و متعادلی استفاده کنید. به صورتی که هم از آن لذت ببرید و هم تمامی مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود و فرزندتان را تامین کنید و از عوارضی که ممکن است به دلیل تغذیه نامناسب به وجود بیاید جلوگیری کنید. اگر درباره این موضوع نگران هستید بهتر است با یک مشاور تغذیه صحبت کنید تا راهنمایی های بیشتری به شما بدهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو