دسته بندی : گل و گیاه

حسن یوسف | نگهداری از گل حسن یوسف (coleus plant)

گل آشتی با حسن یوسف یکی از محبوب ترین ، زیباترین و پرطرفدار ترین گیاهان آپارتمانی است که می توانید آن را در همه جا پیدا کنید . تکثیر آسان، رشد خوب و نگهداری ساده آن نسبت به گل های دیگر باعث محبوبیت بیشتر این گل میشود چرا که شما با میتواندی به آسانی خانه یا اداره یا اتاق خودتان را با این گل زیبا تر کنید. اینجا قرار است اول این گل زیبا را به شما معرفی کنیم بعد در مورد شرایط نگهداری از آن مثل آبیاری ، رطوبت ، خاک و کود و نور و دمای آن صحبت کنیم و بعد به آفات و بیماری های حسن یوسف بپردازیم و در آخر نحوه تکثیر این گل را به صورت گام به گام به شما آموزش دهیم . طرفداران این گل با ما همراه شوند.

گل حسن یوسف آب زیاد میخواد ؟ نور زیاد میخواد ؟ 

آموزش نگهداری از حسن یوسف

 

معرفی کوتاه حسن یوسف : 

  • نام انگلیسی : coleus plant
  • نام علمی: Plectranthus scutellarioides
  • نام فارسی  : حسن یوسف
  • نام فارسی اصیل : گل آشتی
  • رنج قیمتی : از پنج هزار تومان به بالا 
  • خانواده : LABIATEAE
  • خاستگاه : جنوب شرق آسیا ، فیلیپین

 

گل حسن یوسف (۲)

 

نکات مهم و جالب در مورد گل حسن یوسف !

  • گل آشتی با حسن یوسف یک گل بسیار پر طرفدار و پر فروش می باشد . افرادی که می خواهند گلی را نگه دارند ، از گل حسن یوسف شروع می کنند و بعد از آن به سراغ گل های دیگر می روند . این گل در دسترس می باشد و می توانید به راحتی آن را در تمامی گل فروشی ها پیدا کنید .
حسن یوسف هلندی
  • گل آشتی با حسن یوسف همیشه سبز می باشد و رشد بسیار خوبی را دارد . رشد این گیاه دائمی و یا چند ساله می باشد . این گیاه مناطق بومی اش ، آفریقا ، آسیا ، استرالیا و شرق هند می باشد . و از این مناطق به کشور ایران صادر می شود .
حسن یوسف ویکی پدیا
  • گل آشتی با حسن یوسف باید در فصل تابستان بیرون از خانه باشد و حتما باید در زیر سایه درخت بگیرد تا رشد خوبی را به همراه داشته باشد و همچنین برگ هایش مانند روز اول شود . و اگر حیات ندارید می توانید گیاه را در خانه و در محل روشن نگهداری کنید . نباید به این گیاه نور مستقیم آفتاب بتابد ، زیرا اگر بتابد باعث خراب شدن ریشه و برگ های زیبا اش می شود . این گیاه زمانی که شروع رشد می کند ، پشت سر هم رشد می کند و گلدان شما را پر می کند . زمانی که دیدید که گلدان پر از برگ شده است و دیگر جای برای برگ جدید نمی باشد ، حتما باید گیاه را قلمه زده و اگر دوست نداشتید این کار را انجام دهید می توانید آن را به گلدان بزرگتری انتقال دهید .
حسن یوسف به انگلیسی
  • گل آشتی با حسن یوسف دارای رنگ های مختلف می باشد که می توانید هر رنگ از گل را دوست داشتید را تهیه کرده و آن را نگهداری کنید . می توانید این گیاه را هم در پذیرایی و هم در اتاق بگذارید تا باعث زیبایی اتاق و پذیرایی شما شود . همچنین باید گفت که اگر گلدان گل  شما سفالی می باشد ، حتما باید جای آن را عوض کرده و آن را در گلدان پلاستیکی بگذارید ، زیرا گلدان پلاستیکی برای گل ها بهتر است تا سفالی .
حسن یوسف نگهداری
  • یکی از گل های زیبایی آپارتمانی که در رنگ های متنوع زیبا و شادی وجود دارد ، گیاه حسن یوسف است . این گیاه فصلی دارای ساقه های چهار گوش است و برگ های متنوع سبز مایه به زرد ، زرد طلایی ، قرمز یا ارغوانی مایل به سیاه دارد که جاذبه های تزئینی آن در زیبایی برگ های درخشانش نهفته است . این گیاه دائمی می باشد اما اگر در فصل سرد خارج از گلخانه یا آپارتمان باشد از بین می رود .
مراقبت از گل حسن یوسف در خانه 

گل حسن یوسف (۱)

 

شرایط مناسب رشد گل حسن یوسف :

 

۱- آبیاری کافی و مناسب برای حسن یوسف :

زمانی که می خواهید آب به گل دهید ، باید زمانی که خاکش خشک است بدهید . اگر زمانی که خاکش خشک نیس باز به آن بدهید ، به ریشه آن آسیب جدی می زند . پس بهتر است زمانی که خاکش خشک می باشد به آن آب بدهید . در فصل زمستان نیز باید این گونه آب دهید ، زیرا هوا سرد بود و زمانی که آب می دهید ، امکان دارد ریشه یخ بزند و ریشه خراب شود . یادتان باشد که نباید به هیچ عنوان در منزل و در فصل تابستان و زمستان به آن آب دهید ، دلیل آن هم بخاطر این است که خانه تهویه هوای خوبی را ندارد و بهتر است در بالکن و یا راه پله گیاه را آبیاری کنید .

 

۲- نور مناسب برای حسن یوسف:

حسن یوسف یا گل آشتی علاقه ای به نور شدید و یا سایه تاریک ندارد و اگر در نور آفتاب زیاد و در سایه نگهدارید ، خوب رشد نمی کند و حتی امکان دارد باعث خراب شدن گل نیز شود . بهتر را باید در پنجره جنوبی خانه نگهدارید تا نور مستقیم به آن نخورد و باعث خراب شدن آن نیز نشود . حتی می توانید در کنار پنجره شمالی منزل خود قرار دهید . زمانی که نور مستقیم آفتاب به گیاه برخورد کند ، رنگ برگ ها را کم رنگ کرده و باعث زرد شدن آن می شود . تاریکی بیش از حد هم باعث میشود گیاه اصطلاحا رشد علفی کند یعنی شاخه های بلند با برگ های کوچک تولید. کند در کنار مساله نور به تهویه این گیاه هم خیلی دقت کنید.

 

۳- تغذیه مناسب برای حسن یوسف:

زمانی که چایی دم می کنید و تمام می شود ، می توانید تفاله چای را در پای گلدان خود بریزید ، بهترین تغذیه برای این گیاه همین تفاله چایی می باشد . تفاله چایی از قارچ زدن گل جلوگیری می کند و همچنین به گل نیز کمک بسیار می کند . اما تغذیه دیگر که می توانید به گل دهید ، کود های حیوانی می باشد که می توانید آن را با آب مخلوط کرده و هر دو هفته ۱ الی ۲ بار به گل دهید .

 

۴- تکثیر حسن یوسف:

برای این تکثیر گل می توانید دو کار انجام دهید ، ۱ با کمک بذر که باید در هوای خنک این کار را انجام دهید و دیگر با قلمه که باید حتما قلمه را در فصل بهار و تابستان انجام دهید ، اگر در فصل زمستان این کار را انجام دهید ، به گل آسیب بسیار جدی ای را وارد می کنند . قلمه زدن به رشد گل بسیار کمک می کند و قلمه برای تکثیر گل بسیار خوب می باشد . زمانی که گیاه را قلمه زدید ، بلافاصله باید گیاه را در آب قرار بدهید و زمانی که ریشه زد آن را داخل گلدان بگذارید و تمام نکات گفته شده را انجام دهید تا گل زیبایی را داشته باشید . دلیل آن که سریع باید در آب بگذارید بخاطر این است که گل یک لایه حساس دارد و با کمک هوای خنک خیلی زود رشد می کند .

 

۵- دمای مناسب برای حسن یوسف:

این گیاه به هوای خنک هم نیاز دارد و هم علاقه دارد و بهترین دما برای این گیاه ۱۸ درجه می باشد و همچنین اگر در سرما گذاشته شود باعث سرما زدگی و قارچ می شود و در چنین مواقعی دیگر گل زیبایی خود را ندارد . و اگر در تابستان باشد و بدون هیچ تهویه ای باعث سیاه شدن ساقه هایش می شود و باز هم قارچ می زند . پس بهتر است در فصل تابستان و زمستان ، گیاه را در دمای ۱۸ درجه به همراه تهویه قرار دهید .

 

۶- تعویض گلدان گل حسن یوسف:

گیاه را باید حتما هر ۶ ماه یک بار آن هم از زیر گلدان چک کنید ، اگر ریشه های آن بیرون زده بود ، حتما باید گلدان آن را عوض کنید و در گلدان بزرگ تری بگذارید . اگر دیدید که برگ هایش بسیار زیاد است می توانید آن را قلمه بزنید و در گلدان های دیگر نیز بگذارید .

 

۷- خاک مناسب برای حسن یوسف:

برای خاک این گل کی توانید ماسه شسته شده ، خاک برگ ( از گل فروشی ها می توانید تهیه کنید ) ، کود پوسیده شده ( گل فروشی ها ) ، خاک باغچه را با هم قاطی کرده و در گلدان گل بریزید . این ترکیب به رشد گل کمک بسیار زیادی را می کنند .

 

۸- هرس حسن یوسف:

می توانید جوانه های انتهایی گیاه که توپی شکل است را هرس کرده و در گلدان دیگری بگذارید . زمانی که در آخر تابستان گیاه گل دارد ، گل ها را به آرامی با ناخن بچینید طوری که برگ ها آسیب وارد نشود . باید در نگهداری این گیاه دقت و حوصله کافی را داشته باشید تا خراب نشود .

 

۹- رطوبت مناسب برای حسن یوسف:

می توانید مانند گل های دیگر ، برای این گل نیز جزیره ای درست کنید و گلدان را در آن بگذارید تا رطوبت کافی به گل برسد .

 

۱۰- تهویه مناسب برای حسن یوسف:

این گل علاقه بسیار زیاد و شدید به تهویه هوا دارد و به کمک تهویه هوا جان دوبار می گیرد و رشد خوبی را می کنند . این گل را نباید در اتاق های تنگ و تاریک بگذارید ، زیرا خیلی زود خراب می شود و دیگر رشد نخواهد داشت . می توانید از این گل برای بانک ها ، اداره جات ، شرکت ها و منزل استفاده کنید ، به شرط آن که باید به گل خیلی خوب برسید .

 

گل حسن یوسف (۳)

 

آفات و بیماری های گل حسن یوسف :

– برگ ها ریزش دارد و زرد می شود :

علت ریزش و زرد شدن برگ ها بخاطر نبودن رطوبت و کم آبی می باشد که باید جزیره را چک کرده و آبیاری گیاه را مقداری زیاد کنید .

– برگ های زیرین زرد و ریزش دارد :

آبیاری بیش از حد بوده و طبق دستور آن را انجام نداده اید باید آبیاری را کم کنید تا برگ ها زرد و ریزش نداشته باشد .

– برگ ها خشک و ریزش دارد :

علت خشکی برگ ها بخاطر گرمی هوا می باشد که این اتفاق در فصل تابستان بیشتر رخ می دهد که باید در این فصل آبیاری را زیاد تر کنید تا ریزش و خشکی نداشته باشد .

– برگ ها پیر شده اند :

پیر شدن برگ ها بیشتر در فصل زمستان رخ می دهد که باید آن را به جای مناسب ببرید و آبیاری آن را نیز کم کنید .

– گیاه انداخته می باشد :

علت های مختلفی دارد ، تشنگی ، آبیاری بیش از حد ، نور کم ، سرم زیاد و یکی از مهم ترین علت ها ، نور مستقیم آفتاب می باشد که باید گیاه را در جای کم نور بگذارید . ( در بالا گفته شده است . )

– رنگ برگ ها از بین رفته است :

دلیل از بین رفتن رنگ ها ، بخاطر نور کم و نداشتن کود می باشد که باید کود را بیشتر کنید و گیاه را در شمال و جنوب خانه قرار دهید .

– روی برگ نقاط سوخته وجود دارد :

غبار پاشی در معرض نور آفتاب قرار گرفته است و نباید در معرض نور آفتاب غبار پاشی انجام شود .

– روی برگ های گیاه ، حشراتی مانند پنبه وجود دارد :

آن ها شپشک آرد آلود می باشند که باید الکل را به پنبه بزنید و به آرامی رو برگ ها بزنید . اگر این روش جواب نداد می توانید از سموم سیستمیک استفاده کنید .

 

گل آشتی

 

نکته مهم  در مورد حسن یوسف 

بزرگ ترین دشمن حسن یوسف در آپارتمان شپشکی آرد آلود است . حسن یوسف هایی که در باغچه ها نیز وجود دارند گاهی مورد حمله شته ها قرار می گیرند . اگر چند جای گیاه تان حالت آردی به خودش گرفت و حشره های خیلی ریز به ساقه ها و برگ ها چسبیده است ، برگ ها را زیر را با آب ولرم بشویید تا این آفت ها از ساقه جدا شوند یا با یک گوش پاک کن آغشته به مایع ظرفشویی حشرات را جدا کنید و سپس ساقه ها را بشویید . اگر در نهایت شپشک ها زیاد بودند سریع همه ساقه ها و برگ ها را تا سطح خاک هرس کنید تا برگ و ساقه جدید رشد کند ، برگ ها و شاخه های جدید دیگر آفت نخواهند داشت .

 

گل حسن یوسف (۵)

 

آموزش تکثیر حسن یوسف

تثکیر گل زیبای حسن یوسف را از ۳ روش زیر میتوانید انجام دهید:

  1. تکثیر از طریق قرار دادن قلمه در آب
  2. تکثیر از طریق قرار دادن قلمه در خاک
  3. تکثیر از طریق کاشت بذر

 

روش اول تکثیر حسن یوسف >> قرار دادن قلمه در خاک

  1. ابتدا باید تعدادی قلمه ی مناسب از گیاه مادر بگیرید
  2. بهتر است قلمه گیری را در اواخر تابستان انجام دهید.
  3. بهتر است شاخه ای که میبرید ۱۰-۱۵ سانتیمتر طول داشته باشد.
  4. ضمنا برش را به صورت اریب و از زیر گره‌ی برگ انجام دهید.
  5. در قدم بعدی تمام برگ های پایین قلمه را بچینید.
  6. این کار باعث میشود تا گیاه بتواند انرژی خود را صرف ریشه زایی کند.
  7. برای ریشه زایی سریع تر میتوانید فلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.
  8. سپس مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه را آماده کنید.
  9. این ترکیب خاک را درون گلدان مورد نظر تان با سایز مناسب بریزید.
  10. گودالی در خاک ایجاد کنید و قلمه را درون آن قرار دهید.
  11. خاک را داخل گودال بریزید و آن را پر کنید.
  12. دقت کنید که خاک باید حداقل پایین‌ترین گره بدون برگ شاخه را بپوشاند.
  13. خاک را آبیاری کنید تا کاملا مرطوب شود.
  14. گلدان را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  15. این گیاه در مدت دو تا سه هفته ریشه تولید میکند .
  16. دیدن جوانه های جدید در گیاه به معنی ریشه دار شدن آن است.

 

روش دوم تکثیر حسن یوسف >> قرار دادن قلمه در آب 

  1. تمام مراحل انجام این کار مانند روش قبل است .
  2. با این تفاوت که بعد از جدا کردن قلمه ها آن ها را درون آب قرار میدهیم .
  3. بعد از آن صبر میکنیم تا همه قمله ها ریشه دار شوند.
  4. با تعویض مداوم آب به این فرایند کمک میکنیم.
  5. باید توجه کنید که ریشه هایی که در آب تولید می‌شوند ضعیف هستند.
  6. بنابراین باید بعد از قرار دادن آنها در خاک تمامی شرایط برای رشد آنها فراهم باشد.
  7. قلمه ها را در نور غیر مستقیم قرار دهید.
  8. زمانی که ریشه دار شدند، مانند روش قبل به درون خاک منتقل میکنیم.

 

روش سوم تکثیر حسن یوسف >> کاشت بذر

  1. راه دیگر تکثیرگیاه حسن یوسف کاشت بذر گیاه است .
  2. ابتدا باید بذر مرغوب این گیاه را از مراکز معتبر تهیه کنید.
  3. بذرها  را با دقت در یک گلدان با خاکی سبک بکارید .
  4. سپس نهال های جوان را به خاکی مغذی تر که حاوی خاک مرغوب باغچه است انتقال دهید .
  5. کاشتن بذر گیاهانی قوی تر با برگ های درشت و رنگ های متنوع به وجود می آورد.

 

گل آشتی