آموزش گام به گام هرس درخت انگور و اصولی که باید رعایت کنید

آموزش گام به گام هرس درخت انگور و اصولی که باید رعایت کنید


منبع: آرگا

904

1399/2/21

17:20


هرس درخت انگور که امروزه برای حفظ آن مورد توجه اغلب باغبانان قرار گرفته و در این مطلب سعی داریم به بیان اصول و شرایط مهم برای هرس این درخت بپردازیم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که اگر در حال برنامه ریزی برای پرورش درخت انگور در باغ خود هستید بایستی نحوه هرس نمودن این گیاه را نیز یاد بگیرید زیرا به طور کلی هرس بخش بسیار مهمی از فرآیند رشد گیاهان به شمار می آید و از آنجایی که انگور میوه بسیار محبوبی در میان مردم است بایستی دقت فراوانی در نحوه پرورش آن داشته باشید.

آشنایی با چگونگی هرس درخت انگور

بهتر است بدانید که در واقع منظور اصلی از هرس درخت انگور برقراری تعادل در میان ریشه و تمامی قسمت های هوایی می باشد تا از نتیجه آن بتوان میوه کافی همراه با کمیت بالا و همچنین رشدی مناسب به دست آورد. به طور کلی در روند هرس نمودن میوه انگور بایستی به دو نکته مهم توجه داشته باشید یکی فرم دادن به درخت و دیگری کنترل محصول به گونه ای که میوه در تمامی قسمت های آن پخش گردد. توجه داشته باشید که قسمت های مهمی از تاک بایسیتی برای ترتیب و هرس مورد استفاده قرار بگیرند مانند تنه، شاخه های اصلی، تاج، شاخه های قدیمی، شاخک ها، شاخه های رسیده، شاخه های جانبی و پراکنده، شاخه های میوه دهنده، گره ها، پاجوش ها و ساقه جوش ها.

چگونگی هرس درخت انگور

توجه داشته باشید که بایستی پیش از انجام هرس گیاه به چند موضوع اصلی در مورد عکس العمل گیاه در مقابل هرس توجه کافی داشته باشید زیرا حذف قسمت های رویشی در هر موقع از سال روند میوه دادن بوته را که در ارتباط با سطح برگ می باشد کاهش خواهد داد و از طرفی دیگر مقدار زیاد میوه در یک سال از رشد رویشی بوته به اندازه می کاهد که در نتیجه در سال بعد مقدار میوه بسیار کم خواهد شد. به طور کلی می توان گفت که مقدار میوه در یک بوته با مقدار شاخه و برگ های آن در حد معینی نسبت معکوس دارد یعنی اگر شاخه و برگ های بوته از مقدار معینی کمتر شوند به تدریج بوته ضعیف خواهد شد و از این مقدار معین کاسته خواهد شد ولی بهتر است بدانید که تنها زمانی که گیاه دارای رشد متعادلی می باشد مقدار میوه زیاد و کیفیت آن خوب خواهد بود.

دستورالعمل هرس کردن درخت انگور

موعد هرس نمودن درختان انگور:

توجه داشته باشید که شما می توانید هرس کردن این درخت را از شروع خواب زمستانی تا اوایل یا اواخر اسفند بسته به محلی که در آن زندگی می کنید انجام دهید ولی به این نکته توجه داشته باشید که موقع هرس حتما درخت به صورت کامل در خوابی زمستانی باشد. همچنین انجام این عمل در اواسط دی ماه نیز کاملا بی خطر خواهد بود. به طور کلی اگر خیلی زود دست به چنین کاری بزنید ممکن است انگور به خوابی زمستانی نرود و به سرمازدگی گرفتار گردد.

اما بهتر است بدانید مزیت هرس کردن درخت تاک در اواخر فصل خواب زمستانی این است که برش های هرس که در واقع نوعی آسیب به گیاه محسوب می شوند و مدت کوتاهی انگور ها را در معرض بیماری های مختلفی مانند شانکر انگور قرار می دهند به محض اینکه درخت انگور در خواب زمستانی برود برش ها نیز خوب خواهند شد.

زمان مناسب برای هرس درخت انگور

دستورالعمل هرس کردن:

توجه داشته باشید که هرس انگور ها نیز مانند پرورش آن ها از طریق روش های مختلف و همراه با دقت فراوان انجام خواهد گرفت و از آنجایی که هرس کردن این نوع درخت برای اغلب باغبانان کمی هراس آور است با این حال هدف از این کار تنها یک موضوع حذف ۸۵ الی ۹۰ درصد از شاخ و برگ های یکساله نیست.

به طور کلی میزان هرس انگور بسته به میزان رشد آن می باشد زیرا انگور آمریکایی دارای بیشترین شاخ و برگ ها در میان انگور ها می باشد و در رتبه بعدی انگور ترکیبی آمریکایی و فرانسوی قرار گرفته است و کمترین میزان شاخ و برگ ها را انگور اروپایی به خود اختصاص داده است.

بهتر است بدانید که از میان دو روش اصلی هرس انگور یعنی هرس بلند و هرس کوتاه تنها از هرس بلند بیشترین محصول و بهترین انگور به دست می آید و همچنین می توانید از هرس های کوتاه برای درختان بالغی استفاده کنید که سه سال یا بیشتر عمر داشته اند.

هرس درخت انگور بر اساس دستورالعمل ها

توصیه می شود ک در هرس بلند زیر شاخه ها و تمامی شاخه های رشد کده را البته به جز شاخه های بارور یک ساله بچینید. از آنجایی که شاخه های نورسیده دارای پوست و شکوفه ای به رنگ قرمز الی برنزی نرمی هستند و شاخه های قدیمی نیز از رنگی خاکستری و تا حدودی کرک دار تشکیل شده اند تشخیص آن ها از یکدیگر کار بسیار راحتی خواهد بود.

در این مرحله بایستی شاخه های یک ساله را هرس نمایید تا بتوانید در همان سال به شاخه های بارور و یا شاخه های یک ساله تبدیل کنید که اینگونه در سال ها بعد دارای شاخه هایی بارور خواهید بود.

توجه داشته باشید که هر شاخه بارور را بایستی تا جایی قطع کنید که روی شاخه ها حدود ۱۵ شکوفه و یا حداقل سه الی پنج گره باقی مانده باشد و به طور کلی هدف باقی ماندن ۵۰ الی ۸۰ شکوفه بر روی هر درخت انگور می باشد.

درخت انگور و چگونگی هرس کردن آن

توصیه می شود که شاخه های یک ساله و نو رسیده حداقل بایستی در محلی که برش می خورند دارای قطری به ابعاد یک مداد باشند. در این روند بایستی شاخه های مناسب را انتخاب نمایید و به اندازه باقی ماندن یک گره آن را هرس نمایید و اجازه دهید این جوانه ها در طول فصول یکسان باقی بمانند تا انگورها به صورت متوازن و مرتب رشد کنند.

به طور کلی اصلا نیازی به نرانی در مورد هرس بیش از حد درخت انگور نیست زیرا اغلب باغداران خانگی درخت را به اندازه ای کافی هرس نمی کنند و اگر شما آن را بیش از اندازه مورد هرس قرار دادید تنها کافی است که اقدام به فراهم کردن مواد مغذی و آب در مواقع خشکی گیاه بکنید و همچنین مراقبت های لازم را از درخت برای پیشگیری از هجوم آفات و بیماری ها انجام دهید.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب کاشت درخت انگور و خواص آبغوره آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو