نزدیکی بعد از سزارین چه زمانی بهتر است؟

منبع: اوما

272

1399/2/21

18:27


نزدیکی بعد از سزارین چه زمانی بهتر است؟

فرزند شما بعد از 9 ماه انتظار شیرین متولد شد و الان در خانه شما جشن و شادی برقرار است. شما نیز برای داشتن فرزند سالم خود بسیار خرسند هستید. اما شاید در مورد نزدیکی با همسرتان و بازگشت به روابط قبلی کمی نگران باشید. اضطراب شما کاملا طبیعی است. در اوایل بچه دار شدن، شما سخت نگران فرزندتان هستید. ممکن است شب ها تا دیر وقت بیدار بمانید و بسیار سخت است که به روابط گذشته با همان کیفیت برگردید. اما نگران نباشید، همسرتان حتما شما را درک می کند و تا مساعد شدن شرایط و بازگشت روحیه شما و بهبودی جسمیتان صبر و شکیبایی خواهد داشت.

شما ممکن است سوالات زیادی در مورد رابطه جنسی و نزدیکی بعد از سزارین داشته باشید. در این مقاله سعی می شود به کلیه سوالات شما در این زمینه پاسخ داده شود.

چه زمانی بعد از سزارین نزدیکی داشته باشم؟

** فاکتور میل جنسی از یک زن با زن دیگر متفاوت است. برخی  از خانم ها بعد از زایمان میل جنسیشان به صفر می رسد، در حالیکه برخی مانند سابق خواهند بود. اما باید بدانید به خاطر عمل جراحی انجام شده و شرایط جسمانی، نزدیکی بلافاصله بعد از سزارین امکان پذیر نخواهد بود.

** اکثر پزشکان توصیه می کنند که شروع نزدیکی در زایمان طبیعی حداقل باید 4 هفته بعد از زایمان آغاز شود.

** شما ممکن است عفونت رحم داشته باشید و یا اینکه بدلیل زایمان دچار خونریزی داخلی شوید و نزدیکی زودهنگام بعد از عمل برایتان خطر دارد.

** شما احتمالا بعد از زایمان طبیعی و سزارین بخیه خواهید داشت. باید از پزشکتان بپرسید که با توجه به شرایطتان چه زمانی برای اولین نزدیکی شما بعد از سزارین مناسب است. معمولا بعد از 6 هفته بخیه بهبود می یابد و داشتن نزدیکی در این زمان بعد از سزارین مشکلی ایجاد نمی کند.  چک آپ هفته ششم بعد از زایمان نیز شما را مطمئن می کند که منعی برای نزدیکی وجود ندارد.

** اگر پزشک شما را معاینه کرد و به شما تاییدیه داد می توانید با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید.

** صبر کنید بدنتان با شرایط جدید هماهنگ شود و با فرزند خود احساس آرامش کنید و سپس رابطه جدیدتان را آغاز کنید.

آیا می توانم مانند سابق انرژی لازم برای نزدیکی را داشته باشم؟

در اکثر مواقع، زنان بعد از زایمان به دلایل زیر کمتر تمایل به داشتن نزدیکی دارند:

  1. تغییرات جسمی بعد از زایمان
  2. استرس ذهنی ناشی از زایمان
  3. احساس درد و زخم در ناحیه واژن
  4. خشک شدن واژن بدلیل تولید کم استروژن بدلیل شیردهی
  5. کم شدن اعتماد به نفس به خاطر افسردگی بعد از زایمان
  6. برش در ناحیه پرینه به هنگام زایمان

اگر شما هریک از موارد بالا را تجربه کرده باشید هنوز انرژی لازم برای نزدیکی را نخواهید داشت. بهتر است برای ارامش بیشتر خودتان، براحتی این مسائل را با همسرتان در میان بگذارید. تولد نوزاد روی وضعیت جسمانی هر زنی تاثیر می گذارد. اگر نزدیکی برای شما آزاردهنده بود فعلا از انجام آن بپرهیزید تا از نظر جسمانی و روحی آمادگی لازم را پیدا کنید. این کار باعث می شود در شروع دوباره نزدیکی انرژی و میل بیشتری داشته باشید.

 

8470-5

چگونه داشتن فرزند روابط زناشویی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

جواب این سوال تا حد زیادی به آمادگی شما برای بچه دار شدن بستگی دارد. بسیاری از والدین از بچه دار شدنشان لذت می برند و نگران این مسائل نیستند. نگران نباشید، عشق و علاقه مانند قبل بین شما و همسرتان برقرار خواهد شد و فرزند پیوند بین شما و همسرتان را قویتر و شیرین تر می کند. گاهی مواقع پدر و مادر آنقدر درگیر فرزندشان هستند که رابطه احساسی خود را فراموش می کنند.

اما یادتان باشد که بعد از آمدن فرزند شما همچنان باید نقش همسری خود را نیز ایفا کنید و از آن دور نشوید. در واقع اهمیت به همسر بودن، به معنی ارزش قائل شدن و وقت گذاشتن برای خودتان است که این کار اثر بهتری نیز بر روی روابطتان با فرزند و تربیت او می گذارد.

چگونه با مشکلات واژن بعد از زایمان مقابله کنیم؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. به دلیل شرایط پیش امده در زایمان باید به خودتان زمان بدهید تا واژن بهبود یابد. همچنین باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1- وقتی شما زایمان طبیعی دارید، واژن شما بسیار کشیده می شود.

2- در مدت زمان کوتاهی بعد از زایمان، واژن شما شروع به جمع شدن می کند.

3- ورزش های کگل را هر روز انجام دهید تا واژن شما سریعتر به حالت اولیه برگردد.

تاثیر شیردادن به نوزاد بر رابطه جنسی

سینه های شما نیز مانند واژن بعد از زایمان تغییر خواهد کرد. سینه های شما الان شیرده است و به همین دلیل شل و افتاده می شود که این عامل باعث کاهش میل جنسی شما نیز خواهد شد. درد و حساس شدن سینه ها نیز عامل دیگری است که ممکن است شما را از رابطه جنسی منع کند.

همچنین احتمال دارد شما در زمان ارگاسم کمی ترشح شیر از سینه ها را داشته باشید که کاملا طبیعی است و بدلیل تغییرات استروژنی می باشد. بهتر است برای جلوگیری از این کار قبل از داشتن نزدیکی سینه های خود را با یک شیردوش از شیر خالی کنید.

با داشتن فرزند تازه متولد شده چگونه نزدیکی داشته باشیم؟

این هم یکی دیگر از نگرانی های بعد از زایمان است. شما باید زمانی رابطه داشته باشید که نوزاد شما خواب است. تا شما استرس نداشته باشید.

من هیچ گونه تمایل جنسی ندارم؟ چکار کنم؟

خود را سرزنش نکنید زیرا احتمالا شما هنوز به آمادگی لازم برای داشتن رابطه جنسی نرسیده اید. سعی کنید زمان بیشتری را با همسرتان بگذرانید. روابط عاشقانه خود را از سر بگیرید. درباره افزایش میل جنسی در خود نیز باید اطلاعات بیشتری کسب کرده و راهکارهای مختلف را امتحان کنید.

راه های جلوگیری از باردار شدن بعد از زایمان

اگرچه شیردهی در اکثر خانم ها بعنوان یک قرص ضد بارداری عمل می کند اما به طور صد درصد قابل اطمینان نیست. شما ممکن است قبل از اینکه پریود شوید تخمک گذاری هم داشته باشید. پس یک روش مطمئن تر برای جلوگیری از بارداری را برای خود انتخاب کنید. می توانید از یکی از روش های زیر استفاده کنید:

سخن آخر

داشتن فرزند همان قدر که می تواند شیرین و لذت بخش باشد، مشکلاتی را نیز به همراه دارد. اما در صورتی که شما و همسرتان با شرایط کنار آمده و به فرزندتان عشق بورزید، زندگی رنگ و روی دیگری پیدا می کند و خود به خود راه های جدیدی برای کنار آمدن با این مسائل پیدا می کنید و حتی با داشتن آگاهی لازم و پذیرفتن شرایط جدید می توانید بیشتر از قبل از زندگی و بودن در کنار همسر و فرزند دلبندتان لذت ببرید.

Anita Sadaty, MD. When Can You Have Sex After a C-Section? Updated on November 20, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو