ببینید: منظره، باغ و طبیعت در آثار نقاشان بزرگ جهان

ببینید: منظره، باغ و طبیعت در آثار نقاشان بزرگ جهان


منبع: ایران آرت

306

1399/2/21

20:01


در این گزارش نگاهی داریم به منتخبی از آثار هنرمندان بزرگ تاریخ که با موضوع منظره، باغ و طبیعت خلق شده‌اند.

ایران آرت: این روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا، گشت و گذار در طبیعت همچون بهار سال‌های گذشته امکان‌پذیر نیست، مرور برخی از زیباترین تابلوهای نقاشی باغ و شکوفه، خالی از لطف نیست.

به گزارش ایسنا، هنرمندان بسیاری در طول تاریخ درختان و بوته‌های گل را به عنوان سوژه تابلوهای نقاشی خود انتخاب کرده‌اند. در این گزارش نگاهی داریم به منتخبی از آثار هنرمندان بزرگ تاریخ که با موضوع منظره، باغ و طبیعت خلق شده‌اند.

"باغ هنرمند در ژیورنی" اثر کلود مونه‌

"‌مونه" که یکی از برجسته‌ترین پایه‌گذاران سبک امپرسیونیسم به شمار می‌رود. سال‌های زیادی از عمر خود را در روستای کوچک "ژیورنی" واقع در فرانسه سپری کرد. ‌بوته‌های گل، پل چوبی کوچک کنار برکه و بیدهای نزدیک محل زندگی "‌مونه"‌ همواره به عنوان منبع الهام آثار این هنرمند مورد استفاده قرار گرفتند. این هنرمند فرانسوی در تابلو نقاشی "‌باغ هنرمند در ژیورنی" از رنگ‌های آبی تیره، بنفش و طیف‌های مختلف سرخ برای نمایش بینش خود نسبت زیبایی طبیعت و  از زنبق‌های نوشکفته به عنوان نماد سرزندگی طبیعت این باغ استفاده کرده است.

ردهایی از رنگ آبی و سفیدی که در پس زمینه این تابلو نقاشی دیده می‌شود نیز در حقیقت بخشی از  خانه این هنرمند را به تصویر می‌کشند.

***

"باغ گل" ‌اثر  جان کانستبل

"کانستبل" که از نقاشان انگلیسی سبک رمانتیک منظره بود تابلو نقاشی "‌باغ گل"‌ را با الهام از باغ گل خانه‌ی پدری‌اش واقع در شهر "‌سافک" خلق کرد. این تابلو نقاشی که برای خلق آن از کاربرد دقیق رنگ استفاده شده است، یک باغ روستایی اصیل انگلیسی را به تصویر می‌کشد.

***

"باغ دوبینی" اثر ونسان ون‌گوگ

"ون‌گوگ" که از طرفداران آثار "چارلز فرانسوا دوبینی" نقاش فرانسوی منظره بود در حوالی سال ۱۸۹۰ از خانه و باغ این هنرمند که در دهکده کوچک "اور سور اواز" واقع شده بود، بازدید کرد و در نهایت سه تابلو نقاشی با موضوع باغ "دوبینی" خلق کرد که تابلو نقاشی "باغ دوبینی" نخستین آن‌ها است. از آنجایی که "‌ون‌گوگ" در مدت بازدید خود از این مکان بوم نقاشی در اختیار نداشت، طرح اولیه این تابلو نقاشی را در یک دستمال پارچه‌ای کشید که آن دستمال هم‌اکنون در "موزه ون‌گوگ" به نمایش گذاشته شده است.

***

" باغ گل" اثر امیل نولده

"امیل نولده" نقاش آلمانی ـ دانمارکی و از نخستین نقاشان اکسپرسیونیسم بود. "نولده"‌ در سال ۱۹۰۳‌ در روستایی واقع در نروژ زندگی می‌کردند. از همان سال "نولده" روند خلق تابلوهایی با موضوع طبیعت را آغاز کرد. باغ "نولده" یکی از محبوب‌ترین سوژه‌های نقاشی‌اش بود که در تابلو "باغ‌ گل"(۱۹۰۸) به وضوح جزئیات به تصویر کشیده شده است.

"‌نولده"‌ در پس زمینه این نقاشی همسرش "‌آدا" را به تصویر کشیده است.

***

"زنی با چتر در باغ" اثر پیر اگوست رنوآر

"رنوآر" نقاش برجسته فرانسوی امپرسیونیسم در این تابلو نقاشی زنی را در حالی که چتری در دست دارد در کنار مردی که به ‌نظر می‌رسد برای چیدن گلی خم شده باشد به تصویر کشیده است. این باغ پرشکوفه نماد عشق، سرزندگی و زیبایی است.

***

  "مزرعه کشاورزی و گل‌های آفتاب‌گردان" اثر گوستاو کلیمت

"کلیمت" نقاش نمادگرای اتریشی در تابلو نقاشی "مزرعه کشاورزی و گل‌های آفتاب‌گردان" از رنگ‌های درخشان برای القای حس شادی و لذت در بیننده استفاده کرده است. کاربرد رنگ‌های زرد، قرمز،‌ آبی و سفید در تناقض با سبز تیره‌ای که بوته‌ها را فرا گرفته است، سرزندگی باغ "کلیمت" را به خوبی به تصویر کشیده است.

***

"باغی در Les Lauves" اثر پل سزان

"سزان" نقاش فرانسوی پست امپرسیونیست در سال ۱۹۰۳ کارگاهی در یکی از دهکده‌های شهر"اکس ـ آن ـ پرووانس" واقع در فرانسه بنا کرد. او  تا پایان عمرش در این مکان مشغول به کار بود.تابلو نقاشی "باغی در Les Lauves" که در سال ۱۹۰۶ خلق شد یکی از آخرین آثار این هنرمند به شمار می‌رود. این تابلو نقاشی که در سبک "کوبیسم" خلق شده است با استفاده از رنگ بنفش گل‌های  اسطو خودوس و با استفاده از رنگ سبز زمین سرسبز را که از مشخصه‌های "اکس-آن-پرووانس" شناخته می‌شوند به تصویر کشیده است.

***

"‌باغی در خانه خانواده سورولا" اثر خواکین سورولا

"خواکین سورولا"‌ نقاش اسپانیایی برای به تصویر کشیدن منظره‌های نورانی و درخشان اسپانیا شهرت داشت.

او که در "والنسیا"‌ متولد شده بود، چند سال بعد به "مادرید" نقل مکان کرد و در خانه‌ای بزرگ که پس از درگذشتش به موزه "سورولا" تبدیل شد زندگی می‌کرد. این خانه با باغ زیبایی احاطه شده بود که بارها سوژه نقاشی‌های "‌سورولا" شد. او این نقاشی را در سال ۱۹۲۰ به اتمام رساند.

***

"رزها" یا "همسر هنرمند در باغ" اثر پیدر سورین کرویر

"‌سورین کرویر" نقاش دانمارکی ـ نروژی برای خلق تابلوهای نقاشی منظره شهر "اسکاگن" و سبک‌هایی مشابه هنرمندان امپرسیونیست فرانسوی شناخته می‌شد.

او در این تابلو نقاشی، همسر خود را در حال مطالعه روزنامه‌ای در باغی در شهر "اسکاگن" به تصویر کشیده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو