نجات پلنگ جوان از تله مرگ در مازندران

منبع: برترین ها

122

1399/2/22

01:16


محیط زیست مازندران از نجات یک قلاده پلنگ ماده جوان که در تله مچ‌گیر چوپانان منطقه دوهزار تنکابن در غرب استان گرفتار شده بود، نجات یافت.

خبرگزاری ایرنا: محیط زیست مازندران از نجات یک قلاده پلنگ ماده جوان که در تله مچ‌گیر چوپانان منطقه دوهزار تنکابن در غرب استان گرفتار شده بود، نجات یافت.

به گزارش یکشنبه شب روابط این اداره کل ، ماموران یگان حفاظت محیط زیست تنکابن پس از اطلاع از گرفتار شدن این پلنگ ماده سه ساله در تله بلافاصله به همراه دامپزشک معتمد به منطقه مورد نظر اعزام و پلنگ گرفتار در تله را با استفاده از تزریق مواد بی هوش کننده از تله آزاد و در منطقه رها کردند.

بر اساس این گزارش ، محل تله گذاری ، زیستگاه جنگلی با تراکم نسبتا بالای چرای سنتی دام و دامدارها بوده که دام ها بدون چوپان در جنگل و زیستگاه رها می شوند و به همین خاطر هم برخی از دامداران به بهانه جلوگیری از خسارت پلنگ به دام ، اقدام به نصب تله می کنند.

محیط زیست مازندران اعلام کرد که تلاش برای شناسایی متخلف و یا متخلفین ادامه دارد و اقدام و برخورد قانونی لازم نیز با آنان صورت خواهد گرفت.

مناطق دوهزار و سه هزار تنکابن از مناطق تیراندازی و شکار ممنوع در غرب مازندران است و زیستگاه غنی برای گونه های مهم و شاخصی چون مرال، شوکا، خرس قهوه ای و پلنگ در بخش جنگلی و کل و بز در نواحی صخره ای به شمار می رود.

براساس آمار رسمی بیش از یکصد قلاده پلنگ در جنگل های هیرکانی مازندران زیست می کنند. حفاظت از این گربه سانان در سال های اخیر به خصوص پوشش بیمه ای برای جبران خسارت ها باعث شد تا این حیوان از خط قرمز انقراض خارج شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو