کودکان منتقل کننده ویروس کرونا هستند؟

54

1399/2/22

11:11


"کریستین دروستن"، ویروس شناس آلمانی که یک آزمایشگاه بزرگ ویروس شناسی در برلین را هدایت می‌کند، به نتایجی درباره انتقال ویروس کرونا از کودکان به بزرگسالان، دست یافته است. تیم تحقیقاتی او یک گروه از ۴۷ کودکان آلوده بین سنین ۱ تا ۱۱ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. پانزده نفر از آن‌ها شرایط اساسی داشتند یا در بیمارستان بستری بودند، اما مابقی آن‌ها عاری از علائم بودند. البته کودکانی که بدون علامت بودند، دارای بار‌های ویروسی بودند، تقریباً به همان میزان یا بیشتر از کودکان یا بزرگسالانی که پیشتر مبتلا شده بودند.

کودکان منتقل کننده ویروس کرونا هستند؟

به گزارش بهداشت نیوز، چند ماهی از شیوع گسترده ویروس کووید- ۱۹ در جهان می‌گذرد و در این مدت محققان بر سر این موضوع که آیا کودکان در برابر کرونا مصونیت دارند، یا کودکان انتقال دهنده پنهان ویروس کرونا هستند، اختلاف نظر دارند. با این  حال مطالعات جدید نشان می‌دهد که کودکان در برابر کروناویروس مصون نیستند، اما میزان ابتلای آن‌ها بسیار کم است. البته آن‌ها می‌توانند منتقل کننده کووید-۱۹ باشند.  در مقابل برخی از محققان خلاف این عقیده را دارند.

به گزارش فرادید، "نیویورک تایمز" با اشاره به بازگشایی زودهنگام مدارس در بسیاری از نقاط جهان دراین باره نوشته است که "دو مطالعه جدید شواهد قانع کننده ای، مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق کودکان را ارائه می‌دهند. بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها که در این تحقیق مشارکت داشته اند، گفته اند که گرچه این امر هنوز کاملا اثبات نشده است، اما شواهد به اندازه کافی قوی است تا نشان دهد که مدارس باید همچنان بسته بمانند. "

براساس گزارش نیویورک تایمز،  بسیاری از کشور‌ها از جمله فنلاند، فرانسه، اسرائیل، آلمان، هلند و انگلستان همگی مدارس را بازگشایی کرده اند و یا در نظر دارند این کار را طی چند هفته آینده انجام دهند.

هفته گذشته نیز یک مقاله در مجله Science منتشر شد، که یک تیم، داده‌های دو شهر ووهان و شانگ‌های را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که کودکان در حدود یک سوم مستعد ابتلا به عفونت کروناویروس هستند. آن‌ها دریافتند که وقتی مدارس باز بود، کودکان تقریباً سه برابر بیشتر از بزرگسالان فرصت برای آلوده شدن داشته اند.

محققان براساس داده‌های خود تخمین زدند که تعطیلی مدارس به خودی خود برای جلوگیری از شیوع بیماری کافی نیست، اما می‌تواند حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش را کاهش داده و روند بیماری همه گیر را کندتر کند.

مارکو آژلی، اپیدمیولوژیست ریاضی در ایتالیا نیز گفته است: "شبیه سازی من نشان می‌دهد که اگر مدارس بازگشایی شود، تعداد تولید مثل ویروس دقیقاً همان چیزی است که شما نمی‌خواهید. "
 
کودکان ویروس کرونا را به بزرگسالان منتقل می‌کنند؟
"کریستین دروستن"، ویروس شناس آلمانی که یک آزمایشگاه بزرگ ویروس شناسی در برلین را هدایت می‌کند، دراین باره به نتایجی دست یافته است. تیم تحقیقاتی او یک گروه از ۴۷ کودکان آلوده بین سنین ۱ تا ۱۱ را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. پانزده نفر از آن‌ها شرایط اساسی داشتند یا در بیمارستان بستری بودند، اما مابقی آن‌ها عاری از علائم بودند. البته کودکانی که بدون علامت بودند، دارای بار‌های ویروسی بودند، تقریباً به همان میزان یا بیشتر از کودکان یا بزرگسالانی که پیشتر مبتلا شده بودند.

مطالعه دیگری که در تاریخ ۲۷ آوریل در نشریه Lancet Infectious Diseases منتشر شد که خانواده‌های دارای موارد تأیید شده COVID-۱۹ در شهر شنژن چین را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌داد. نتایج این مطالعه نشان می‌داد که در این خانواده‌ها کودکان کمتر از ده سال به همان اندازه بزرگسالان احتمال آلوده شدن دارند، اما کمتر از آن‌ها علائم شدید از خود بروز می‌دهند. دکتر مونرو می‌گوید: «نتایج این مطالعه واقعاً همه را ترساند»، زیرا این امر نشان می‌داد که کودکان می‌توانند بدون هیچ نشانه‌ای این ویروس را منتشر کنند.

یک مطالعه دیگر بر روی تعدادی از مبتلایان کودک در رشته کوه‌های آلپ فرانسه، یک کودک نه ساله را توصیف می‌کند که در حالی که علائم COVID-۱۹ را نشان می‌داد و در سه مدرسه و یک کلاس اسکی شرکت کرده بود، حتی یک نفر را هم مبتلا نکرده بود. مونرو می‌گوید: «این تقریباً غیرممکن است که یک فرد بالغ مبتلا در معرض آن تعداد از افراد قرار بگیرد و کسی را مبتلا نکند».

اما در طرف مقابل «کرستی شورت»، ویروس شناس در دانشگاه کوئینزلند در بریزبن استرالیا، مطالعات خانگی را در برخی از کشور‌ها از جمله سنگاپور، در زمانی به انجام رساند که این کشور‌ها هنوز مدارس خود را تعطیل نکرده بودند. او دریافت که کودکان به ندرت اولین کسی هستند که این عفونت را به خانه منتقل می‌کنند. در واقع مطالعه وی نشان می‌داد که تنها در ۸ درصد خانوراها، اولین مورد ابتلا کودکان مدرسه‌ای بوده اند. این در حالی است که در هنگام شیوع آنفلوانزای مرغی H. ۵ N. ۱ در حدود ۵۰ ٪ از اولین ابتلای خانوارها، مربوط به کودکان مدرسه‌ای بوده است. مونرو می‌گوید: «این مطالعات خانوار دلگرم کننده است، زیرا حتی اگر تعداد زیادی از کودکان مدرسه‌ای مبتلا وجود داشته باشد، آن‌ها احتمالاً اعضای خانواده خود را مبتلا نخواهند کرد».

با این حال وانگ معتقد است که چنین تحقیقاتی مغرضانه است، زیرا خانواده‌ها به طور تصادفی انتخاب نشده بودند، بلکه انتخاب شدند، زیرا در آنجا یک فرد بالغ آلوده وجود داشت. او می‌گوید، در چنین شرایطی تشخیص اینکه چه کسی ویروس را منتقل کرده، بسیار دشوار است. از طرف دیگر تعطیلی مدارس و مهد کودک‌ها همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا کودکان اغلب منبع اصلی ابتلا با SARS-CoV-۲ نیستند. اغلب ویروس‌های تنفسی می‌توانند از بزرگسالان به کودکان منتقل شند و دوباره به بزرگسالان بازگردد. وانگ می‌افزاید: بنابراین «من معتقدم این ویروس یک استثنا نیست» و احتمالاً مانند دیگر ویروس‌ها عمل کند.
 
کودکان در اثر کرونا بیمار می‌شوند؟
بسیاری از محققان معتقدند که بیمار شدن کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است و برخی هم گفته اند که این یک اتفاق نادر است.  فرهاد سلطانی، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در این باره گفته است که اکثر مقالاتی که از کشور‌هایی مثل چین، اروپا و آمریکا ارسال شده نشان داده که آمار ابتلای کودکان به کرونا در این مناطق نادر و کم بوده است، اما افزایش آمار ابتلای کودکان در ایران و خوزستان به این بیماری نگران کننده است.

مجله Nature نیز با انتشار چند مقاله و پژوهش، در گزارشی نوشت: "گزارش‌های رسمی تأیید می‌کند که کودکان بخش کمی از موارد ابتلا به COVID-۱۹ را شامل می‌شوند. بر اساس این گزارش‌ها کمتر از ۲ ٪ از عفونت‌های تأیید شده در چین، ایتالیا و ایالات متحده در افراد زیر ۱۸ سال بوده است. با این همه محققان در مورد اینکه آیا واقعاً کودکان کمتر از بزرگسالان در معرض عفونت و شیوع ویروس هستند، اختلاف دارند. برخی معتقدند که شواهد در حال افزایش نشان می‌دهد که کودکان در معرض خطر کمتری هستند.

این مجله در ادامه آورده است «السدیر مونرو»، پژوهشگر بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستان دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس می‌گوید، برخی نمی‌خواهند مسئولیت داده‌های زیادی را که بازگشایی مدارس را تأیید می‌کند، بر عهده بگیرند. کودکان آلمان و دانمارک مدتی قبل به مدرسه بازگشته اند و دانش آموزان برخی مناطق استرالیا و فرانسه نیز قرار است به تدریج طی هفته‌های آینده به سر کلاس‌های خود بازگردند.
در طرف مقابل دانشمندان دیگری هستند که به صراحت مخالف بازگشت سریع کودکان به کلاس‌های درس هستند. آن‌ها می‌گویند که شیوع عفونت در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است، زیرا که به طور طبیعی کمتر در معرض ویروس قرار دارند، به خصوص که بسیاری از مدارس تعطیل شده اند. محققان همچنین می‌گویند، کودکان به همان اندازه بزرگسالان مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند چرا که اکثراً تمایل به علائم خفیف دارند و حتی گاه بدون علائم هستند.

«گری وانگ»، محقق طب تنفسی کودکان در دانشگاه هنگ کنگ می‌گوید: «من هیچ دلیل قوی بیولوژیکی یا اپیدمیولوژیکی نمی‌بینم که اعتقاد داشته باشم کودکان آلوده نمی‌شوند. تا زمانی که انتقال ویروس در بزرگسالان وجود داشته باشد، بازگشایی مدارس احتمالاً انتقال را تسهیل می‌کند، زیرا ویروس‌های تنفسی در مدارس و مراکز مراقبت‌های روزانه به گردش در می‌آیند». وی می‌گوید قبل از بازگشایی مدارس باید سیستم‌های نظارتی و تست خوبی وجود داشته باشد. دانشمندان می‌گویند اگر کودکان حامل ویروس باشند، احتمالاً در چند هفته آینده میزان ابتلا در کشور‌هایی که مدارس خود را بازگشایی کرده اند، به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو