منصور یاقوتی: نوشتن کتاب "حماسه بابک خرمدین" مهم‌ترین کاری است که در طول زندگی 72 ساله‌ام انجام دادم

125

1399/2/22

12:06


رمان تاریخی "حماسه بابک خرمدین" با زیر عنوان اسطوره ایران زمین، نوشته منصور یاقوتی منتشر شد.

منصور یاقوتی: نوشتن کتاب "حماسه بابک خرمدین" مهم‌ترین کاری است که در طول زندگی 72 ساله‌ام انجام دادم

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: به تازگی کتاب "حماسه بابک خرمدین" با زیرعنوان اسطوره ایران زمین نوشته منصور یاقوتی از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است. این کتاب 880 صفحه‌ای رمانی تاریخی درباره بابک خرمدین است. او پیشوای خرمدینان در آذربایجان بود که در آغاز قرن سوم بر ضد خلافت عباسی شورش کرد.

منصور یاقوتی نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با هنرآنلاین از علاقه خود به شخصیت بابک خرمدین گفت و افزود: از دوران جوانی به این شخصیت بزرگ ایران زمین علاقه‌مند بودم. نویسنده جوان نمی‌تواند در زمینه رمان تاریخی طبع‌آزمایی کند و طبیعتا من هم این اجازه را به خودم ندادم در سن جوانی به سراغ چنین موضوعی بروم که در قرن دوم هجری اتفاق افتاده است و 1200 سال از آن می‌گذرد. این علاقه هم‌چنان در من وجود داشت و پی‌گیر منابع بودم تا این‌که شرایط نوشتن آن پیش آمد. متاسفانه درباره بابک خرمدین منابعی که بتوان خارج از افسانه‌پردازی و رویاپردازی به آن مراجعه کرد، بسیار کم است. البته سعید نفیسی کتابی درباره بابک نوشته که مستند و فشرده است. اما به‌طور کلی در آثار موجود شاید بتوان به 10 صفحه تکیه کرد.

او نوشتن رمان تاریخی را نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان کار مشکلی دانست و تاکید کرد: کمتر نویسنده‌ای سراغ این ژانر رفته است. در سطح جهان نیز انگشت‌شمار رمان تاریخی نوشتند. می‌توان از رمان "اسپارتاکوس" نام برد که از آن فیلم نیز ساخته شد. البته از بین کتاب‌های نویسندگان معاصر قرن 19 و 20 می‌توان "جنگ و صلح" تولستوی را مثال زد که به حمله ناپلئون به روسیه می‌پردازد و از رمان‌های خوب تاریخی به شمار می‌آید. با این وصف نگارش رمان تاریخی کار هر فردی نیست زیرا که هر چقدر زمان می‌گذرد منابع کمیاب‌تر می‌شوند و باید تحقیق و پژوهش بیشتری نیز صورت بگیرد.

یاقوتی با این توضیح که تحقیق و پژوهش تاریخی ضمن داشتن آرامش و فراغت نیازمند مراجعه به اسناد و متون است، ادامه داد: با شرایطی که در طول زندگی برایم پیش آمد از زندانی شدن تا کار کردن در محیط‌های کارگری مجال و فرصت نوشتن این رمان را نداشتم تا ناگریز به سن کهولت و خانه‌نشینی رسیدم و دیدم زمان خوبی است به موضوعی که سال‌هاست ذهنم به آن مشغول است بپردازم. در گردآوری منابع کتاب یدالله بابایی، حسن سرداری و جمال راجی کمک زیادی به من کردند. به بسیاری از منابع دست اول به‌ویژه درباره زبان آن دوره در آذربایجان که در قرن دوم تکلم می‌شد دست یافتیم. امروزه کمتر شخصی به تصورش می‌رسد در زمان بابک، زبان مردم آذربایجان "تاتی" بوده است. جلال آل‌احمد نیز پژوهشی با عنوان "تات‌نشین‌های بلوک زهرا" دارد. حدود 10-12 روستا هنوز با همین زبان صحبت می‌کنند چیزی شبیه گیلکی و لری است.

او با بیان این‌که پژوهش و منابع مطالعاتی کتاب "حماسه بابک خرمدین" چند سال زمان برده، افزود: بخشی از تحقیقات نیز به جغرافیا مرتبط است. بابک در آذربایجانی که آن زمان هنوز دو پاره نشده بود زندگی می‌کرد و متعلق به ایران بود. آذربایجان شمالی تا مرز کوه‌های قفقاز. در این زمینه راجع به مناطق جغرافیایی رودخانه‌ها، کوه‌ها، پوشاک و غذا نیز پژوهش شده است و مهم‌تر از همه درباره اهداف جنبش بابک خرمدین. زمانی که احساس کردم منابع به اندازه کافی شده قلم به دست گرفتم و نوشتن آن هم دو، سه سالی طول کشید. این رمان تاریخی شاید نخستین اثری است که در 70-80 سال اخیر در ایران به شکل جدی، مدرن و امروزی نوشته شده است نه به شکل سطحی‌نگری و پاورقی‌نویسی.

یاقوتی این کتاب را مهم‌ترین کاری دانست که توانسته است در طول زندگی 72 ساله‌اش انجام دهد. 

او درباره کتاب‌های دیگری که آماده چاپ و نشر دارد، گفت: به دلیل نوع زندگی‌ام کارهای پژوهشی زیاد انجام داده‌ام. 10 سال روی "دیوان حافظ" کار کردم و درباره شاهنامه فردوسی. اثری با عنوان "فردوسی فراتر از زمانه" نوشته‌ام. در حوزه داستان، دو رمان تاریخی دارم. یکی راجع به یزدگر سوم آخرین پادشاه ساسانی با نام "تراژدی یزدگرد" که حدود 200 صفحه است؛ متن اولیه آن 800 صفحه بود. "کولاک" زندگی و بیوگرافی خودم در قالب رمان است در فرم بسیار نو. هم‌چنین آخرین مجموعه داستان کوتاهم با عنوان "واپسین آوا" حاوی 25 داستان کوتاه است. برای چاپ این کتاب‌ها هنوز با ناشری صحبت نکردم.

کتاب "حماسه بابک خرمدین" در هشت فصل و عنوان پایانی "آغاز یک پایان مردی که سرش خورشید بود" نگارش یافته است. این اثر در شمارگان 770 نسخه و با قیمت 134 هزار و پانصد تومان در بازار کتاب به فروش می‌رسد.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: "تاریخ جوامع تاکنون تاریخ مبارزه طبقاتی بوده است و بابک قهرمانی‌ست از میان این صفحات در جدال با ظلم و سیاهی‌ای که در خاک این مرزوبوم ریشه دوانده بود. "بابک" مرزهای اسطوره و واقعیت را در هم نوردیده است. مردانگی و قهرمانی‌های او را باید به حساب آرزوها و آمال ایرانیانی گذاشت که از دیرباز منتظر ظهور این منجی افسانه‌ای و پرچم عدالت گستر او بوده‌اند. کتاب پیش رو شرح این دلاوری‌هاست و ثبت اسطوره جاویدان ایران زمین، بابک خرمدین، برای آیندگانی‌ست که با مطالعه حماسه او و یارانش، گذشته را چراغ راه خویش قرار می‌دهند".

IMG_0972

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو