عربستان، رسما آغاز ریاضت اقتصادی را اعلام کرد

منبع: برترین ها

56

1399/2/22

13:21


عربستان سعودی در پی انتشار ویروس کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت و افت شدید درآمدهای ارزی ناشی از آن ، مالیات بر ارزش افزوده را افزایش و پرداخت هزینه معیشتی را متوقف خواهد کرد.

ایرنا نوشت: عربستان سعودی در پی انتشار ویروس کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت و افت شدید درآمدهای ارزی ناشی از آن ، مالیات بر ارزش افزوده را افزایش و پرداخت هزینه معیشتی را متوقف خواهد کرد.

خبرگزاری عربستان سعودی (واس) روز دوشنبه به نقل از " محمد الجدعان " وزیر دارایی این کشور اضافه کرد: این تصمیم در راستای اجرای اقدامات مهم ریاضت اقتصادی برای مقابله با بحران اقتصادی اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس از اول ژوئیه (۱۲ خرداد) مالیات بر ارزش افزوده از ۵ تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت و از اول جولای (۱۱ تیر) پرداخت هزینه معیشتی متوقف خواهد شد.

وزیر دارایی عربستان با بیان اینکه این تصمیمات در سایه مواجهه با بحرانی است که جهان در تاریخ اخیر (قرن‌های اخیر) شاهد آن نبوده است، افزود: یکی از مهمترین خصوصیات این بحران (انتشار ویروس کرونا) عدم اطمینان و ناشناخته بودن و پیش بینی میزان و عواقب آن است بنابر این در سایه این تحولات روزمره می‌طلبد که دولت‌ها با آن‌ها تعامل داشته باشند و از قدرت برای اتخاذ تصمیم‌های خوب در مواقع مناسب برخوردار باشند.

وی در پیامی به شهروندان عربستانی گفت: ممکن است این تصمیمات دردناک باشد اما ضروری است و به یاری خدا برای ثبات مالی و اقتصادی در میان مدت و بلند مدت مفید خواهد بود و به نفع کشور و شهروندان است.

الجوادان ادامه داد: این تصمیمات با هدف حمایت از اقتصاد کشور برای غلبه بر بحران بی‌سابقه بیماری کرونا و برای به حداقل رساندن خسارت ناشی از پیامدهای مالی و اقتصادی آن پس از کاهش شدید قیمت نفت اتحاذ شده است.

وی بیان کرد: این اقدامات ادامه تصمیماتی است که در گذشته گرفته شده تا از تشدید اثرات منفی بحران در زمینه‌های مختلف بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی آن جلوگیری شود.

دولت سعودی ۱۷ اردیبهشت امسال نیز با صدور مصوبه‌ای تصمیم گرفت تا برای مقابله با شرایط سخت شیوع «ویروس کرونا» و شدت گرفتن بحران اقتصادی در عربستان، حقوق کارکنان بخش خصوصی در این کشور را به میزان ۴۰ درصد کاهش دهد.

عربستان که از جمله بزرگترین صادرکنندگان نفت در جهان است، به دلیل جاه‌ طلبی‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان این کشور در به راه انداختن جنگ در یمن و منازعه بر سر بهای نفت با روسیه، به شدت با بحران مالی و اقتصادی مواجه شده است.

ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو