سركوب سیستم ایمنی مبتلایان به آسم با كورتون

57

1399/2/22

14:07


سركوب سیستم ایمنی مبتلایان به آسم با كورتون

سلامت نیوز:افراد مبتلا به آسم یكی از گروه‌های در معرض خطر در برابر ویروس كرونا شناخته شده‌اند؛ هرچند تا امروز شواهد كافی مبنی بر احتمال خطر بیشتر برای بیماران آسمی وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،آنچه كه امروزه باعث نگرانی برخی از بیماران شده استفاده از كورتون‌های استنشاقی اسپری‌های تنفسی برای كنترل آسم است كه ممكن است سیستم ایمنی آنها را ضعیف كند.نكته اول و مهم این است كه اول باید آسم این افراد كنترل شود. لذا ضروری است كه اسپری‌های تجویزشده مرتب و طبق نظر پزشك مصرف شود. چنانچه به هر دلیلی خودسرانه از مصرف اسپری‌های تجویز شده خودداری گردد می‌تواند خطرات بالقوه‌ای را به‌همراه داشته باشد.

در شرایط كنونی اپیدمی كرونا، بزرگ‌ترین خطر برای بیماران مبتلا به آسم در صورت بروز حمله آسم دسترسی نداشتن به درمان مناسب است. زیرا ممكن است به علت تشدید علائم آسم به اجبار به اورژانس‌های بسیار شلوغ مراجعه داشته باشند كه موجب افزایش خطر قرار گرفتن در معرض كووید-19 شود. در صورتی كه بیماری آسم این افراد كنترل نشده باشد، كرونا می‌تواند برای‌شان خطرناك باشد.

نكته بعدی این است كه داروهای استنشاقی حاوی كورتون چون به صورت موضعی و فقط از طریق تنفس وارد می‌شود، باعث سركوب كلی سیستم ایمنی نمی‌شود و به همین جهت افت پاسخ‌های سیستم ایمنی در این افراد صورت نمی‌گیرد.

استفاده سیستمیك و تزریقی از كورتون‌ها می‌تواند موجب سركوب سیستم ایمنی شده و در نتیجه اكیدا توصیه می‌شود بیماران آسم از مصرف خودسرانه و بدون نسخه پزشك كورتون‌ها (مانند دگزامتازون، پردنیزولون و...) خودداری نموده و حتما داروهایی كه از سوی پزشك تجویز‌شده را مصرف كنند.

در آخر با توجه به شرایط فصل بهار و گرده‌افشانی گیاهان و نیز حضور كروناویروس در اكثر استان‌های كشور، استفاده از ماسك برای جلوگیری از ورود گرده گیاهان و آلودگی‌های ویروسی به ریه توصیه می‌شود. همچنین نگرانی خاصی در مصرف كوتاه‌مدت داروهای آنتی‌هیستامینی وجود نداشته و این داروها معمولا سیستم ایمنی را سركوب نمی‌كنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو