فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی به شکل آنلاین ادامه دارد / جلسات داوری "لاک‌پشت پرنده" به صورت آنلاین / انتشار 12 جلد کتاب با ترجمه فرمهر منجزی

114

1399/2/22

14:08


فرمهر منجزی گفت: فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی قطع نشده و به شکل آنلاین ادامه دارد و مربیان و مروجان ترویج کتاب‌خوانی را جدی‌تر پی گرفته‌اند.

فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی به شکل آنلاین ادامه دارد / جلسات داوری "لاک‌پشت پرنده" به صورت آنلاین / انتشار 12 جلد کتاب با ترجمه فرمهر منجزی

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: فرمهر منجزی مترجم ادبیات کودک و نوجوان و دبیر اجرایی چهارمین دوره جام "باشگاه‌های کتاب‌خوانی" به هنرآنلاین گفت: در بحث ترویج کتاب‌خوانی با کتابدارهای کتاب‌خانه‌های روستایی به شکل آنلاین در ارتباط هستیم و مرتب مطالب جدید برای آن‌ها ارسال می‌شود تا فعالیت‌هایی برای انجام دادن داشته باشند و ارتباط‌شان با اعضای کتاب‌خانه قطع نشود. در این زمان که کتاب‌خانه‌ها به دلیل اپیدمی کرونا تعطیل شده‌اند، کتابدارها بیشتر برنامه خود را روی کارهای صوتی متمرکز کرده‌اند و داستان‌خوانی می‌کنند. به آن‌ها آموزش داده می‌شود که چه متونی را برای خوانش انتخاب کنند.

او با بیان این‌که آموزش‌ها به کتابدارها مرتبط با نحوه کتاب‌خوانی بچه‌ها و گفت‌وگو درباره آن نیز می‌شود، ادامه داد: سعی داشتیم کتاب‌خانه‌ها را فعال نگه داریم. کتابدارها با وجود سرعت کم اینترنت توانستند در شبکه‌های اجتماعی گروه‌های کتاب‌خوانی تشکیل دهند. حتی آموزش کاردستی و نقاشی نیز از راه دور و از طریق مجازی در حال پی‌گیری است.

منجزی با این توضیح که درباره فعالیت باشگاه‌های کتاب‌خوانی نیز ارتباط‌ها قطع نشده و به شکل آنلاین ادامه دارد، افزود: در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی با مربیان در استان‌ها در ارتباط هستیم. خود مربی‌های باشگاه‌ها یا مجریان در استان‌ها و شهرستان‌ها برنامه‌هایی طراحی و مسابقات کتاب‌خوانی و داستان‌نویسی با عنوان "کرونا را شکست می‌دهیم" برگزار کرده‌اند. خوش‌بختانه هم مربیان باشگاه‌ها و هم مروجان کتاب‌خوانی از این فرصت استفاده کرده و ترویج کتاب‌خوانی را جدی‌تر پی گرفته‌اند. اختتامیه چهارمین جشنواره "جام باشگاه‌ها" نیز قرار بود 21 اسفند 1398 برگزار شود که با توجه به شرایط، برگزار نشد ولی داوری آثار رسیده تا مرحله نیمه‌نهایی انجام شد. به هر حال در فکر هستیم به شیوه‌ای دیگر و در زمان مناسب برنامه اختتامیه را برگزار کنیم شاید به صورت آنلاین. جلسات داوری "لاک‌پشت پرنده" نیز به صورت آنلاین در حال انجام است.

او که فرصت در خانه ماندن را بیشتر به ترجمه اختصاص داده، تصریح کرد: از مجموعه "ماجراجویی‌های سوفی موش" نوشته پاپی گرین با تصویرگری جنیفر ا. بل، چهار جلد در انتشارات محراب قلم آماده چاپ است. ترجمه دو جلد دیگر آماده تحویل به ناشر است و مشغول برگردان دو جلد باقی مانده آن هستم. کتاب "پدر و مادرم تولدم را بهم زدند" نوشته جو سیمونز را نیز به انتشارات ایران‌بان تحویل دادم. مشغول بازخوانی ترجمه کتاب "رمز ماشین زمان و تغییر ناگهانی خیارترشی" نوشته سیمون لیا هستم که پیش از این کتاب "در مدرسه کرم‌ها این چیزها را درس نمی‌دهند" را از همین نویسنده ترجمه کرده بودم و نشر ایران‌بان آن را منتشر کرد. همچنین مجموعه‌ای چهار جلدی "خرس و خرگوش صحرایی" را برای خردسالان در انتشارات بازی و اندیشه زیر چاپ دارم. با عناوین "برف بازی"، "خرس کجاست؟"، "شریک!" و "ماهیگیری".

آخرین کتاب‌های منجزی اواخر اسفندماه منتشر شدند؛ متشکل از مجموعه چهار جلدی "کتابدار دوست داشتنی ما" نوشته تونی بازئو که انتشارات میچکا نشر داد و مجموعه 8 جلدی "بچه هیولا" نوشته و تصویرگری شوو رایدز که توسط نشر پنجره به چاپ رسید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو