پروفسور استرالیایی: منشأ ویروس کرونا آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان چین است

پروفسور استرالیایی: منشأ ویروس کرونا آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان چین است


منبع: روزیاتو

68

1399/2/22

14:31


یک کارشناس و نویسنده برجسته می گوید که منشأ ویروس کرونا جدید (کووید-۱۹) نه خفاش ها و پنگولین های بازار خرید و فروش حیوانات زنده بلکه آزمایشگاهی در ووهان بوده است. پروفسور کلایو همیلتون، کارشناس مسائل چین که یکشنبه شب در تماسی تصویری با شبکه اسکای نیوز صحبت می کرد در این باره چنین اظهارنظر کرد: «بحث این است که ظهور ویروس کرونا از بازار غذاهای دریایی جنوب چین دیگر قابل قبول نیست». همیلتون ادعا می کند که اولین نمونه های ابتلا به این ویروس در افرادی بوده که هیچ ارتباطی با بازار خرید و فروش حیوانات زنده در ووهان نداشته، در حالی که از همان ابتدا این بازارها به عنوان منشأ شیوع کووید-۱۹ اعلام شده اند.

علت شیوع ویروس کرونا

وی در ادامه تصریح می کند: «این موضوع در مطالعات بسیار باکیفیت تایید شده است. از این رو این ایده که این ویروس در برهه ای از ماه دسامبر، معمولاً اواخر دسامبر، در این بازار رخ داده، در واقع منطقی نیست. تنها توضیح محتمل دیگر این است که این یورس از موسسه ویروس شناسی ووهان به بیرون درز کرده است». این نتیجه گیری در حالی است که در روزهای اخیر و به گزارش مجله اشپیلگل، خبری در مورد تماس تلفنی رئیس جمهور چین با رئیس سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته که در آن شی جین پینگ از تدروس آدهانوم خواسته شده اعلام رسمی انتقال انسان به انسان ویروس کرونا را به تاخیر بیندازد، موضوعی که باعث شد کشورهای جهان دستکم ۳ تا ۴ هفته دیر متوجه خطر واقعی این ویروس شده و آن را جدی بگیرند.

علت شیوع ویروس کرونا

به ادعای هملیتون، فرضیه درز کردن ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان چین و جایگاه این مرکز به عنوان منشأ ویروس کرونا توسط دانشمندان چینی مطرح شده و در اینترنت پخش شده بود که خیلی زود نیز این واکنش ها حذف گردید. وی مدعی است که ظاهراً زنی که در مرکز ویروس شناسی ووهان مشغول به کار بوده اولین بیمار مبتلا به ویروس کرونا یا همان بیمار صفر بوده اما «انگار از روی زمین محو شده» و تلاش ها برای پیدا کردن ردی از وی بی نتیجه بوده است. محققان در ابتدا بر این باور بودند که ویروس کووید-۱۹ از خفاش ها به گونه های میانجی شناسایی نشده منتقل گردیده و سپس در بازار حیوانات زنده و دریایی ووهان وارد بدن انسان ها شده است. این بازار فاصله زیادی با موسسه ویروس شناسی ووهان نداشته، مرکزی تحقیقاتی که تنها آزمایشگاه با سطح امنیت زیستی درجه چهار در چین است.

علت شیوع ویروس کرونا

همیلتون مدعی است که در این مرکز روی تعداد زیادی از کرونا ویروس های خفاش ها تحقیقات صورت می گیرد، از جمله روش های مهندسی ژنتیک. وی می گوید: «این پتانسیل وجود دارد که این ویروس بسیار مرگبار به نحوی به بیرون فرار کرده باشد». همیلتون که از دیرباز یکی از مخالفان سیاست های دولت چین بوده و مدعی است که دو دانشمند چینی با نوشتن یک مقاله معتبر گفته اند که ویروس کووید-۱۹ از موسسه ویروس شناسی ووهان به بیرون درز کرده است. این محقق استرالیایی در این باره چنین می گوید: «یک فرضیه بسیار محتمل وجود دارد مبنی بر اینکه یک نفر در موسسه به این ویروس مبتلا شده، بیرون رفته و شروع به مبتلا کردن دیگر افراد در ووهان کرده است».

علت شیوع ویروس کرونا

مقاله ای کوتاه در تاریخ ۶ فوریه توسط دو محقق چینی به نام های بوتائو ژیائو و لی ژیائو، هر دو از دانشگاه های ووهان، نوشته شده که عنوان آن «منشأهای محتمل کروناویروس ۲۰۱۹-nCoV است». در این مقاله به این نکته اشاره شده که زیستگاه خفاش هایی که حامل ویروس کرونای جدید شناخته شده اند در فاصله ۹۰۰ کیلومتری بازار حیوانات زنده شهر ووهان قرار داشته، این خفاش ها توسط ساکنان ووهان خورده نشده و اینکه هیچ خفاشی در این بازار خرید و فروش نمی شود. دیگر محققان نیز به سناریو ارائه شده توسط دولت چین مشکوک بوده و هر روزه بر تعداد محققانی که خفاش و پنگولین را عامل انتقال ویروس کرونا به انسان ندانسته و منشأ ویروس کرونا را آزمایشگاه های دولتی چین می دانند افزوده می شود.

علت شیوع ویروس کرونا

خبرهای سرویس های امنیتی حاکی از آن است که شی جین پینگ از روی ۷ ژانویه از شیوع ویروس کرونا در کشورش خبر داشته اما مرکز این شیوع که استان هوبی و منطقه ووهان بوده در تاریخ ۲۳ ژانویه قرنطینه شده است، بعد از آنکه دستکم ۵ میلیون نفر از این منطقه به دیگر نقاط چین و جهان سفر کرده و ویروس را منتقل کرده بودند.

بیشتر بخوانید: ماجرای پناهندگی یک دانشمندان چینی به سفارت آمریکا و ادعاهایش در مورد منشاء کرونا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو