علی ربیعی، سخنگوی دولت، صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در روز یکشنبه در ادامه جلسات متناوب ستاد مقابله با کرونا که این‌بار با حضور رهبری تشکیل شد و آخرین شرایط و روندها را مورد بررسی قرار دادیم. 

وی با بیان اینکه دولت به صورت شبانه روزی با تمام توان به دو مسئله مهم مقابله با شیوع کرونا و حفظ معیشت مردم و جان اهتمام داشته است، اظهارداشت: در شرایط بد اقتصادی دنیا و شرایط اقتصاد تحریمی هم از جان مردم و هم از کار مردم و همه سلامتی مردم در برابر بیماری محافظت کنیم دولت شبانه روزی برای عبور از این شرایط حیاتی پای کار است. 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا و فارس بخوانید؛

با فاصله‌گذاری هوشمند شاهد کاهش مرگ و افزایش بیماریابی هستیم

* آخرین بررسی‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌دهد با فاصله‌گذاری هوشمند شاهد کاهش مرگ و میر، ولی افزایش بیماریابی در کشور هستیم. دو منحنی با شیب آرام روبه پایین در حال حرکت هستند. کیس‌های سرپایی رو به افزایش است ولی این براساس برنامه وزرات بهداشت است. 

* امروز به مرز گرفتن ۳۰ هزار تست در روز میرویم و برنامه داریم به برنامه یک میلیون و نیم تست برسیم تا برنامه غربالگری تکمیل شود. 

* رعایت فاصله گذاری از سوی مردم افزایش تولید مواد ضد عفونی و ماسک و تکمیل تجهیزات بیمارستانی به علاوه برنامه غربالگری و بیماریابی همه این عوامل رمز موفقیت ما در گذر از آثار ناشی از کرونا است.

میان ۵ سناریو باید دست به انتخاب می‌زدیم

* با شرایط اقتصادی و بهداشتی که داشتیم، یک سناریویی را انتخاب کردیم، پنج سناریو محتمل در پیشروی ما قرار داشت. ما باید یک سناریو را انتخاب می‌کردیم؛ بین سناریو آزاد کردن همه رفتارها و به وجود آمدن مرگ‌ها و سناریو سخت‌گیرانه کامل. ما باید با توجه به شرایط داخلی خودمان را انتخاب می‌کردیم. 

* یک سناریو بدون مداخله بود که اساسا ما آن را دنبال نکردیم. برخی از کشورها هم که آن را دنبال کردند، منصرف شدند. یک سناریو مداخله حداقلی بود. سناریو دیگر، مداخله متوسط به سمت خوب بود. سناریو دیگر، مداخله سنگین و سخت‌گیری حداکثری. سناریو آخر هم سناریو قرنطینه بود. 

* اگر انتخاب ما، سناریو اول بود براساس گزارشی که در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد، با ۱۱ هزار فوتی روبه‌رو می‌شدیم، در سناریو دوم، تعداد فوتی‌ها ۳۳ هزار نفر بود. سناریو سوم ۱۸ هزار فوتی. در سناریو چهارم، تعداد فوتی‌ها ۱۱ هزار نفر بود و در سناریو پنجم، عدد کمتری. ما بین سناریو چهارم و پنجم را انتخاب کردیم. 

* در روزهایی به سمت سخت‌گیری‌های حداکثری حرکت کردیم، انتخاب سناریو مناسب، آماده بودن نظام بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها و به موقع آماده شدن تجهیزات پزشکی‌مان موجب شد تا تعدادی فوتی‌ها ما حتی از نرم‌های جهانی هم رو به پایین باشد. هم‌اکنون هم حول و حوش سناریو چهارم باید حرکت کنیم و در شهرها به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. 

* در جاهایی که احساس می‌کنیم در چند روز متوالی عدد ما، عدد مناسبی است، باید به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. البته این مسئله به معنای آن نیست که در این سناریوها در آن شهرها ثابت بمانیم.

اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر می شود.