ستاد مقابله با کرونا هیچ تصمیمی برای دستفروشان نگرفته است/هیچ منطقه ای در کشور وضعیت سبز ندارد

88

1399/2/22

16:09


ستاد مقابله با کرونا هیچ تصمیمی برای دستفروشان نگرفته است/هیچ منطقه ای در کشور وضعیت سبز ندارد

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد:«دستفروشی یکی از مشکلات دایمی ما بوده و هست. نظارت ما بر دستفروش ها خیلی سخت است. ما با دستفروشی بویژه دستفروشی مواد غذایی موافق نیستیم در ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ تصمیمی برای دستفروشان گرفته نشده است.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« یکی از کارهای خیلی خوبی که در سطح کشور انجام شد بعد از مرحله طوفانی بیماری کرونا و مراجعات بسیاری که به بیمارستان ها، دو اتفاق بسیار مهم رخ داد. مهمترین اتفاقی که رخ داد رعایت کردن مردم بود و اگر رعایت مردم نبود اینهمه توفیقی که بدست اوردیم امکانپذیر نبود چون تمامی توصیه هایی که برای مبارزه و کنترل این بیماری وجود دارد متکی بر مسوولیت اجتماعی افراد و سطح سواد سلامت افراد و همکاری و همدلی است.»


وی ادامه داد:«در ارتباط با روند بیماری در کشور ما همکاری فوق العاده ای که مردم برای رعایت فاصله گذاری فیزیکی و بهداشت فردی داشتند باعث شد الگویی که در سطح کشورمان رخ داد بسیار قابل توجه بود و آن پیش بینی هایی که درباره روند بیماری وجود دارد بعد از ورود مردم یک افت خوبی داشتیم.»


وی افزود:« اتفاق دوم این بود که با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و عدم مسافرت ها در سطح کشور ما روزهای بی نظیری در سطح کشور تجربه کردیم. مردم در روز طبیعت بیرون نیامدند و نتیجه آن را دیدیم. اقدام بعدی غربالگری وسیع در سطح کشور بود که در سطح دنیا بی نظیر است. در عرض یک ماه حدود ۹۰ درصد مردم را غربالگری کردیم و الان مرحله دوم آن شروع شده و غربالگری مرحله دوم به مرز ۳۰ میلیون نفر رسیده است که بیشتر بر افراد اسیب پذیر و افراد مسن و مادران باردار متمرکز است. در کنار آن راه اندازی ۴۰۰ مرکز نمونه گیری برای انجام تست های سرپایی باعث شد ورودی بیمارستان ها به شدت کاهش پیدا کند. یک رابطه معناداری است بین پیدا کردن مبتلایان در مرحله اولیه و ایزوله کردن آنها با کاهش بار بیمارستان ها وجود دارد واگر این افراد شناسایی و غربالگری نمی شدند ظرف یکی دو هفته دیگر با حال بد مجبور به بستری در بیمارستان بودند.»


وی خاطرنشان کرد:« اگر مردم رعایت نکنند و نقش خودشان را تمام شده حساب کنند و فکر کنند وضعیت عادی شده است همه محدودیت ها قابل برگشت است و می تواند موجب افزایش شیوع بیماری شود به همین دلیل نیاز داریم مردم توصیه های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم رفته رفته این بیماری را به مرحله ای برسانیم که اعلام کنیم دیگر خطری وجود ندارد. در استان خوزستان برخی بازگشایی ها و عدم رعایت فاصله گذاری ها باعث شد که تصمیم بگیریم به عقب برگردیم و تا اخر این هفته در برخی شهرها و شهرستان های این استان دوباره برخی اماکن و ادارات تعطیل شده و یک برگشت به عقب رخ داده است این ممکن است برای هر شهر و استان دیگری رخ دهد اگر فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی براینکه با توجه به آغاز به فعالیت مجدد دستفروش ها ایا در ستاد مقابله با کرونا در این مورد تصمیم گیری شده است،‌گفت:« در ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد دستفروش ها صحبتی نشده است. بحث دستفروش ها بحث الان نیست ما به دستفروش ها مجوز فعالیت نمی دهیم مگر اینکه در مکان های ثابت و تحت نظر شهرداری ها باشند و دستفروشی یکی از مشکلات دایمی ما بوده و هست. نظارت ما بر دستفروش ها خیلی سخت است و جاهایی را می توان نظارت کرد که دارای پروانه کسب کار هستند و کارت بهداشتی دارند که اگر مغازه ای پروانه کسب دارد و تخلف کند می توان آن را پلمپ کرد ولی اگر با دستفروش ها برخورد کنیم و بگوییم دستفروشی نکن در جایی دیگر بساط دستفروشی را راه می اندازد.»


وی افزود:« با دستفروشی مخالف هستیم و در گشت های مشترک هم با آنها برخورد خواهد شد اما نکته ای که وجود دارد این است که باید معیشت و وضعیت اقتصادی مردم را هم در نظر بگیریم به این دلیل که اگر فقط بخواهیم بگوییم از دیدگاه حوزه سلامت به این قضیه نگاه کنیم باید حتی مغازه ها را هم تا اخر سال تعطیل کنیم. ما برای جایی که نمی توانیم پروتکل ارسال کنیم نمی توانیم نظارتی داشته باشیم به همین دلیل ما با دستفروشی بویژه دستفروشی مواد غذایی موافق نیستیم در ستاد ملی مقابله با کرونا هم هیچ تصمیمی برای دستفروشان گرفته نشده است.»


تعریف بهتر مناطق سفید و زرد و قرمز مناطق با ریسک سطح یک، مناطق با ریسک سطح دو و سه است. ما منطقه بی خطر نداریم. ما رنگ دیگری به اسم رنگ سبز داریم که در هیچ جای کشور منطقه سبز نداریم اگر در یک منطقه ای روزانه به ازای هر صدهزار نفر یک نفر بستری شود منطقه کم خطر می شود اگر تعداد مبتلایان بالای سه نفر باشد وضعیت قرمز می شود و ما بین این دووضعیت منطقه زرد است. ما درباره منطقه سبز تعریفی نداریم چون چنین منطقه ای نداریم.»


وی افزود:«اینکه چرا مناطق را به سفید و زرد و قرمزتقسیم بندی کردیم این است که ما مشاغلی که داریم را به سه قسمت تقسیم کردیم مشاغل خیلی پرریسک که قرمز هستند، مشاغل متوسط و مشاغل کم ریسک. ما در سطح کل کشور مشاغل کم ریسک را بازگشایی کردیم و در مرحله دوم مشاغلی با ریسک متوسط را نیز در کل کشور بازگشایی کردیم ولی برای مشاغل پرریسک برای اینکه تصمیمی برای بازگشایی بگیریم سراغ طبقه بندی ریسک شهرستان ها رفتیم. اگر بخواهیم بگوییم ورزش تیمی آزاد است آیا در کل کشور آزاد است یا فقط در مناطق سفید بازگشایی می شوند همه کشور نمی تواند چنین باشد، یا در بحث برگزاری نماز جمعه یا نماز جماعت بگوییم در کل کشور برگزار شود یا اول در منطقه سفید برگزار شود. این تقسیم بندی صرفا برای مشاغل صورت گرفته است.»


وی تاکید کرد:« از نظر ما اپیدمی در سطح کشور وجود دارد و هیچ منطقه سبزی در کشور نداریم. دلیلی ندارد که اگر یک استانی وضعیتش بد می شود ما کل کشور را تعطیل کنیم مثل الودگی هوا که در تهران است آیا کل کشور را به خاطر آلودگی هوای تهران تعطیل می کنیم؟ بنابراین این قابلیت انعطاف فوق العاده برای مدیریت کشور کمک می کند. اگر وضعیت یک استانی بد است باید تعطیل شود و وضعیت خوب شد باید با جدیت پروتکل ها را رعایت کنند تا مشاغل بازگشایی شوند. »


وی در ادامه گفت:« این ویروس به طور کلی از بین نمی رود فرض کنید یک جایی که ویروس وارد شد کل کشور را قرنطینه کنید تا کی؟ به محض اینکه مردم بیرون بیایند دوباره ویروس شیوع پیدا می کند بنابراین باید به رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری ها عادت کنیم تا بیماری را کنترل کنیم این به معنای تعلل وزارت بهداشت نیست. بحث مدیریت کرونا در بوشهر را باید در سطح کشور انجام دهیم اگر وضعیت استانی خراب شد سریع کنترل شود میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان خیلی پایین بود و معلوم بود شیوع بیماری در آنجا بالا می رود.»

ادامه دارد...

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو