روش های درمان گیاهی و طبیعی برای مبارزه با سینوزیت

روش های درمان گیاهی و طبیعی برای مبارزه با سینوزیت


منبع: آرگا

141

1399/2/22

16:10


بیماری سینوزیت ناشی از التهاب و یا ویروس سرماخوردگی می باشد که با درد و مشکلاتی برای بیمار همراه است. روش های درمانی بسیاری برای این مشکل وجود دارند که در این مطلب به معرفی برخی از روش های درمان گیاهی آن می پردازیم.

مشکل سینوزیت نوعی التهاب می باشد که درد، فشار و ورم در سینوس ها را ایجاد می نماید. سینوزیت در دو نوع حاد و مزمن است. سینوزیت حاد به طور معمول به دلیل عفونت در سینوس ها اتفاق می افتد اما سینوزیت مزمن به دلیل باکتری ها ایجاد نمی شود و با استفاده از روش های ساده ای قابل درمان است.

درمان گیاهی برای سینوزیت

مشکل سینوزیت در حالت معمول نتیجه یک ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا می باشد، که این ویروس به وسیله راه هوایی وارد سینوس ها می شود، در برخی موارد هم به خاطر وجود باکتری ها به سینوس ها اتفاق می افتد. عفونت در دندان یا یک عفونت قارچی ممکن است باعث التهاب سینوس ها گردد. علت دقیق سینوزیت مشخص نیست اما در کل با دلایل زیر همراه است:

  • آلرژی و شرایط مشابه مثل آلرژیک رینیت، آسم و پولیپ تب یونجه
  • پلیپ بینی
  • سیگار کشیدن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف

روش های طبیعی و گیاهی مختلفی برای درمان سینوزیت وجود دارند که در ادامه با آنها اشنا می شویم.

روش درمان طبیعی سینوزیت

درمان علائم

زمانی که عفونت سینوسی اتفاق می افتد احساس نگرانی در افراد بیشتر خواهد شد، پس قبل از اینکه به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود باشید و علت عفونت را از بین ببرید، اول نشانه ها را یافته و بر روی درمان علائم سینوزیت تمرکز نمایید.

هیدراته کردن بدن

نوشیدن زیاد آب، آبمیوه بدون قند، چای داغ و آب ابگوشت و دیگر مایعات سالم باعث نازک شدن موکوس شده و به تخریب موکوس از سینوس های تحریک شده کمک می نماید. از نوشیدن الکل، نوشیدنی های کافئین دار، نوشیدنی های شیرین و همچنین مصرف سیگار پرهیز نمایید زیرا سیستم ایمنی بدن را خشک و دهیدراته می کنند و باعث ضخیم شدن مخاط می گردند و باعث مسدود شدن راه های نفوذ هوا خواهند شد.

درمان سینوزیت به روش های گیاهی

از بین بردن مخاط های اضافی

برای از بین بردن مخاط های اضافه می توانید غذاهای تند مثل فلفل کایین و … را با سرکه سیب و آب لیمو مخلوط نمایید تا به یک اکسیر حل کننده و جدا کننده مخاط تبدیل شود و مخاط اضافی را از بین ببرد.

استنشاق بخور

بخور به همراه چند قطره اکالیپتوس و یا مقداری روغن نعناع و استنشاق آن باعث می شود تا مخاط بینی نرم شود.

سینوزین و روش های گیاهی علاج آن

آب نمک

افرادی که مستعد ابتلا به عفونت های ویروسی هستند می توانند برای بهبود عفونت با استفاده از محلول آب نمک بینی و حفره بینی خود را شست و شو دهند و با مرطوب کردن حفره بینی مخاط اضافه و آلودگی های استنشاقی را پاک کرده و از بین ببرند.

استفاده از عصاره دانه گریپ فروت

عصاره دانه گریپ فروت نوعی آنتی بیوتیک طبیعی می باشد که از دانه های گریپ فروت خشک شده و گوشت و پالپ خشک شده که به خوبی پودر شده اند تشکیل شده است. این عصاره به صورت اسپری بینی GSE موجود است که باعث از بین رفتن مخاط اضافه شده و آلودگی های میکروبی را در بافت های سینوسی از بین می برد و از آن پیشگیری می کندو برای درمان گیاهی سینوزیت خود روزانه چهار مرتبه از عصاره ی دانه گریپ فروت استفاده نمایید.

بررسی روش های گیاهی معالجه سینوزیت

ریشه زرد چوبه و ریشه زنجبیل

ریشه زرد چوبه یکی از ادویه های مفید و پر استفاده در مواد غذایی می باشد که حاوی کورکومین که نوعی ماده ضد عفونی کننده است و همچنین یک ضد اکسید کننده طبیعی می باشد. زمانیکه زردچوبه با زنجبیل مخلوط شده و جوشانده شود تبدیل به ماده ای برای کاهش مخاط و انسداد بینی و همچنین کاهش فشار سینوسی می شود. بعلاوه زنجبیل بسیار موثر در آرامش دادن به معده می باشد که یکی از عوارض جانبی ترشحات شبانه سینوسی مشکل در معده می باشد.

سرکه سیب

یکی دیگر از درمان های گیاهی مشکلات سینوسی استفاده از سرکه سیب می باشد. برای این منظور دو تا سه قاشق سرکه ی سیب عمل نیامده را با یک لیوان آب گرم  یا چای مخلوط کرده و سه مرتبه در روز بنوشید. این مایع باعث می شود تا تراکم مخاطی کاهش یافته و سینوزیت را بهبود بخشد. می توان این مخلوط را با آب لیمو و عسل مزه دار کرد و بعد میل نمود.

انواع روش های درمان گیاهی سینوزیت

ترب کوهی

ترب کوهی تاثیر بسیاری بر پاکسازی بینی و مخاط دارد. مصرف ترب ماهی باعث می شود تا مشکلات سینوسی کمتر شده و تا حدودی بهبود یابد. مقدار کمی ترب کوهی را با لیمو مخلوط نموده و مصرف کنید تا از تاثیرات قوی آن بهره ببرید.

مصرف سیر و پیاز

سیر و پیاز جزو سبزیجاتی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. تقویت سیستم ایمنی باعث می شود تا بدن در برابر بیماری ها و مشکلات سینوسی مقاومت بیشتر داشته باشد و به خوبی با میکروب ها و باکتری ها مبارزه نماید و سریعتر به بهبودی برسد.

درمان بیماری سینوزیت با روش های گیاهی

مواد طبیعی و غذاهای سرشار از ویتامین C

استفاده کردن از مواد مغذی و غذاهای سرشار از ویتامین C کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می نماید و باعث بهبود سریعتر مشکلات سینوسی خواهد شد. مصرف منابع ویتامین C روشی موثر در درمان مشکلات سینوسی می باشد.

روغن پونه کوهی

پونه کوهی دارای تاثیرات بسیاری بر از بین بردن عفونت می باشد. روغن این گیاه دارای دو ترکیب قوی کارواکرول و تیمول می باشد که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی می باشند. روزانه چهار مرتبه از این روغن استفاده نمایید. همچنین می توانید از این روغن در بخور استفاده کرده و آن را استنشاق نمایید تا راه بینی تان پاک شود. چند مرتبه در روز از این بخور استفاده نمایید تا بهبود یابید.

سینوزیت و بهبود آن با روش های گیاهی

اکیناسه

اکیناسه نوعی گیاه است که باعث می شود تا بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها حفاظت شود. این گیاه توسط گیاه پزشکان برای درمان طبیعی عفونت های سینوسی توصیه می گردد. می توان از مکمل این گیاه با بروز اولین نشانه های بیماری استفاده کرد. ۱۰۰۰ میلی گرم اکساینه را دو یات سه مرتبه در طول روز استفاده نمایید.

علاج سینوزیت با کمک روش های طبیعی

استفاده از روغن های ضروری گیاهی

می توان برای پاک کردن سینوس ها، به روش طبیعی از روغن های گیاهی مثل اکالیپتوس و روغن نعناع استفاده کرد. این روغن ها باعث باز شدن مخاط ها به طور طبیعی خواهند شد و عفونت ها را از بین می برند. یک قطره از روغن را بر روی سقف دهان مالیده و بعد از آن آب بنوشید. در روشی دیگر می توانید روغن های ضروری را در هوا پخش کرده و نفس بکشید. روغن های ضروری یکی دیگر از روش های درمان گیاهی سینوزیت می باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو