اظهارات سخنگوی دولت تبادل زندانیان با آمریکا

منبع: برترین ها

79

1399/2/22

16:19


سخنگوی دولت گفت: تمام ارکان دولت با تمام توان برای حفاظت از کار و اشتغال مردم و جان و معیشت زندگی مردم در صحنه و پای کار است.

خبرآنلاین: سخنگوی دولت گفت: تمام ارکان دولت با تمام توان برای حفاظت از کار و اشتغال مردم و جان و معیشت زندگی مردم در صحنه و پای کار است.

 علی ربیعی، سخنگوی دولت، صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: در روز یکشنبه در ادامه جلسات متناوب ستاد مقابله با کرونا که این‌بار با حضور رهبری تشکیل شد و آخرین شرایط و روندها را مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه دولت به صورت شبانه روزی با تمام توان به دو مسئله مهم مقابله با شیوع کرونا و حفظ معیشت مردم و جان اهتمام داشته است، اظهارداشت: در شرایط بد اقتصادی دنیا و شرایط اقتصاد تحریمی هم از جان مردم و هم از کار مردم و همه سلامتی مردم در برابر بیماری محافظت کنیم دولت شبانه روزی برای عبور از این شرایط حیاتی پای کار است.

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

با فاصله‌گذاری هوشمند شاهد کاهش مرگ و افزایش بیماریابی هستیم

* آخرین بررسی‌ها در ستاد ملی مقابله با کرونا نشان می‌دهد با فاصله‌گذاری هوشمند شاهد کاهش مرگ و میر، ولی افزایش بیماریابی در کشور هستیم. دو منحنی با شیب آرام روبه پایین در حال حرکت هستند. کیس‌های سرپایی رو به افزایش است ولی این براساس برنامه وزرات بهداشت است.

* امروز به مرز گرفتن ۳۰ هزار تست در روز میرویم و برنامه داریم به برنامه یک میلیون و نیم تست برسیم تا برنامه غربالگری تکمیل شود.

* رعایت فاصله گذاری از سوی مردم افزایش تولید مواد ضد عفونی و ماسک و تکمیل تجهیزات بیمارستانی به علاوه برنامه غربالگری و بیماریابی همه این عوامل رمز موفقیت ما در گذر از آثار ناشی از کرونا است.

میان ۵ سناریو باید دست به انتخاب می‌زدیم

* با شرایط اقتصادی و بهداشتی که داشتیم، یک سناریویی را انتخاب کردیم، پنج سناریو محتمل در پیشروی ما قرار داشت. ما باید یک سناریو را انتخاب می‌کردیم؛ بین سناریو آزاد کردن همه رفتارها و به وجود آمدن مرگ‌ها و سناریو سخت‌گیرانه کامل. ما باید با توجه به شرایط داخلی خودمان را انتخاب می‌کردیم.

* یک سناریو بدون مداخله بود که اساسا ما آن را دنبال نکردیم. برخی از کشورها هم که آن را دنبال کردند، منصرف شدند. یک سناریو مداخله حداقلی بود. سناریو دیگر، مداخله متوسط به سمت خوب بود. سناریو دیگر، مداخله سنگین و سخت‌گیری حداکثری. سناریو آخر هم سناریو قرنطینه بود.

* اگر انتخاب ما، سناریو اول بود براساس گزارشی که در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد، با ۱۱ هزار فوتی روبه‌رو می‌شدیم، در سناریو دوم، تعداد فوتی‌ها ۳۳ هزار نفر بود. سناریو سوم ۱۸ هزار فوتی. در سناریو چهارم، تعداد فوتی‌ها ۱۱ هزار نفر بود و در سناریو پنجم، عدد کمتری. ما بین سناریو چهارم و پنجم را انتخاب کردیم.

* در روزهایی به سمت سخت‌گیری‌های حداکثری حرکت کردیم، انتخاب سناریو مناسب، آماده بودن نظام بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها و به موقع آماده شدن تجهیزات پزشکی‌مان موجب شد تا تعدادی فوتی‌ها ما حتی از نرم‌های جهانی هم رو به پایین باشد. هم‌اکنون هم حول و حوش سناریو چهارم باید حرکت کنیم و در شهرها به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم.

* در جاهایی که احساس می‌کنیم در چند روز متوالی عدد ما، عدد مناسبی است، باید به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. البته این مسئله به معنای آن نیست که در این سناریوها در آن شهرها ثابت بمانیم.

* کماکان رصدها ادامه دارد، تاکید می‌کنم؛ از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. رمز موفقیت ما در کنترل بیماری و پیشگیری از به خطر افتادن جامعه از یک طرف و از طرف دیگر، نیفتادن آنها به ورطه فقر و بیکاری، رعایت کامل پروتکل‌ها است. یک همکاری همگانی، یک جنبش عظیم از همکاری و اعتماد برای مراعات است.

نباید فکر کنیم شرایط عادی است

* اعتماد برای اینکه آنچه متخصصان ما می‌گویند را آویزه گوش قرار داده و به آن عمل کنیم. در شرایط عادی به سر نمی‌بریم و این تصور نباید به خاطر آنکه در منحنی رو به پایین داریم، شکل بگیرد که شرایط عادی شده است.

* متاسفانه در استان خوزستان طی روز متوالی روند ابتلا و مرگ رو به افزایش بوده است که نشان‌دهنده عدم رعایت پروتکل‌هاو فاصله‌گذاری‌هاست، من در جلسه قبل از میانگین ۸۳ درصد گفتم. شاخص‌های آماری ما نشان می‌دهد استان خوزستان زیر ۵۰ درصد مراعات و شاخص همکاری وجود داشته است. این یک نشان برای سایر شهرها است.

محدودیت‌های مکان‌های تجمع کماکان ادامه دارد

*{ در تشریح تصمیمات اتخاذ شده اخیر}: وزارت ورزش مامور شد ورزش‌های غیرتجمعی را بررسی کند و به ستاد بیاورد. محدودیت‌های مکان‌های تجمعی کماکان ادامه دارد و ممنوع است. مدارس و آموزشگاه‌های ما هیچ گاه تعطیل نشدند. ستاد ملی کرونا به گسترش زیرساخت‌های موجود و تداوم فعالیت‌های آموزشی را مورد تاکید قرار داد.

* آموزش تعاملی در کنار آموزش صداوسیما دو کار مکمل همدیگر بودند، تاکید می‌کنم؛ نباید زیرساخت به وجود آمده را کنار بگذاریم بلکه باید آن را تقویت کنیم. به لحاظ اینکه برخی از دانش‌آموزان به امکانات اینترنتی یا وسایل لازم، دسترسی نداشتند و امکان عقب ماندن آنها از آموزش وجود داشت، باید برای آنها فکری می‌شد.

با بازگشایی مدارس در ۲۷ اردیبهشت، حضور هیچ دانش‌آموزی اجباری نخواهد بود

* برای بحث آموزش‌های غیرنظری باید فکری می‌شد. در مقاطع بالا و دبیرستانی نیاز به گفت‌وگو و تعامل با معلمان احساس می‌شد. به همین خاطر، به جز مدارس کودکان استثنایی تصمیم گرفتیم از ۲۷ اردیبهشت مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند.

* حضور هیچ دانش‌آموزی در مدارس اجباری نخواهد بود، آنها می‌توانند ساعتی از هفته را با تدریس دروس خاصی سپری کنند و به مدرسه مراجعه کنند. خانواده‌هایی از حضور دانش‌آموزان در مدارس احساس نگرانی می‌کنند و فکر می‌کنند در خانه می‌توانند خودشان جبران تحصیلی را فراهم کنند، هیچ نیازی به حضور نیست.

برای بازگشایی دانشگاه ها هفته آینده تصمیم می گیریم

* هیچ نیازی به حضور در مدرسه وجود ندارد و تصمیم آن به خود مردم واگذار شده است در حقیقت مشارکت دادن مردم در انتخاب شیوه آموزش را به مردم واگذر کردیم.

* مدارس بازگشایی می‌شوند و معلمان در مدارس حضور خواهند داشت. شیوه تعاملی آموزش همچنان ادامه خواهد داشت برنامه‌های آموزشی صدا و سیما تداوم دارد اما مدارس را هم باز کردیم تا دانش‌آموزانی که به رفع اشکال و ابهام و دروس نیاز دارند و در کلاس های کارگاهی می توانند به مدرسه بروند.

* در جلسه روز گذشته (یکشنبه) ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی دانشگاه به تصمیم نرسیدیم که در این زمینه هفته آینده تصمیم خواهیم گرفت، الگوی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای آموزش عالی شاید بتواند کارگشا باشد به ویژه در دروسی عملی و کارگاهی است؛ البته درباره بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی هم باید بررسی و تصمیم‌گیری کنیم.

مساجد و اماکن مذهبی بعد از ماه رمضان بازگشایی می‌شود

* در ستاد مقرر شد تمام مساجد و اماکن مذهبی و هیات‌ها از یک طرف و صنوف و رستوران ها آرایشگاه و بعد از ماه مبارک رمضان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت تدریجی بازگشایی می‌شود؛ البته در برخی مناطق سفید با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی این بازگشایی‌ها انجام شده است.

در حساس‌ترین شب های قدر قرار داریم

* شب‌های قدر شبهای معمولی که با کوبش عقربه‌های ساعت اندازه گیری بشوند نیست ما در حساس‌ترین شب های قدر قرار داریم که با شرایط خاص دیگر بیش از هر زمان دیگری به دعا و نیایش و ت وجه به خدا و تضرع در پیشگاه او نیاز داریم.

*{با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه روزگذشته ستاد مبارزه با کرونا}: یکی از ضرورت های و نیازهای اصلی مردم روی آوردن قلب به خدا سپردن و راز نیاز با خدای متعال است.

* رهبری همچنین بر تداوم گسترش شبکه بهداشت -که در دولت یازدهم و دوازدهم خوشبختانه مورد توجه بوده است- و مقدم کردن پیشگیری بر و درمان تاکید کردند.

*{با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر آثار مثبت معنویت و نیاز معنوی جامعه به آن در شرایط سخت کرونایی}: بدون تردید برگزاری مراسم های شب قدر و ایجاد امکان برای دعا و نیایش با پروردگار در این شب‌ها در این مبارزه ملی با کرونا موثر خواهد بود.

* بر این که معنویت و روح جمعی جامعه و اتکا به خدای متعال قطعا در افزایش روحیه مقاومت و مبارزه موثر است، تاکید می‌کنم. صدا و سیما با همکاری وزارت بهداشت برای پوشش و پخش زنده برنامه‌های شب قدر تدابیری اندیشیده اند تا مردم قادر باشند از معنویات مراسم‌هایی که در این شب‌های عزیز و به صورت محدود و با رعایت دستور العمل های بهداشتی برگزار می‌شود، استفاده کنند.

تصمیم‌گیری برای آزادسازی و تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی به میانجی نیاز ندارد

*{ در پاسخ به سوالی درباره تبادل زندانیان ایرانی وآمریکایی و برداشتهایی که از اظهارات اخیر وی صورت گرفته است}: آنچه درباره تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر به همان پیشنهاد دو سال پیش است که آقای دکتر ظریف است وزیر خارجه کشورمان قبلاً بیان کرده بودند که ما آمادگی داریم همه زندانیان را در همه عالم و نه فقط در آمریکا تبادل کنیم و اظهارات من به این پیشنهاد مرتبط بود.

* همانگونه که تاکید کردم تصمیم‌گیری و مجاب شدن طرفین برای آزادسازی و تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نیازی به مذاکره و میانجیگری در آن نیست. اگر عزم و اراده برای این کار باشد، فرآیند انجام آن از طریق دفتر حفاظت منافع که سوییس هست و بیشتر هم تجربه کارهای اداری را دارد می‌تواند صورت بگیرد. بنابراین در اینجا بحثی در خصوص این برداشت‌ها صورت نگرفته است.

*{ در پاسخ به سوال دیگری درباره آزادسازی سهام عدالت و برنامه دولت برای جلوگیری از متضرر شدن مردم}: ما گزارش‌هایی داشتیم روزهای اول مردم رفته بودند و این سهام را خریداری می‌کردند. اما اطلاع رسانی گسترده ای از عدد تقریبی ارزش سهام اعلام شد و این امر کمک کرد که افراد مطلع شوند از ارزش چیزی که در دست دارند.

فروش یا سرمایه‌گذاری سهام ساده انجام می‌شود

* افراد بسیار ساده می‌توانند مراجعه کنند و پیچیدگی زیادی ندارد. افرادی که نیاز دارند سهام خود را بفروشند می توانند انتخاب کنند و با برنامه‌ریزی که صورت گرفته آن را بفروشند. افرادی هم که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند با انتخاب ساده‌ای که انجام دادند این کار را انجام دهند.

* ۳۱ شرکت بورسی درجه یک کشور انتخاب شدند و مشمولین می‌توانند بر اساس ضوابط و دستورالعملی که تدوین شده و بخشی هم اعلام خواهد شد به این‌ها مراجعه کنند.

* سهامداران می‌توانند ۳۰ درصد سهام خود را بفروشند که این امر هم به خاطر جلوگیری از فشار به بازار هست و هم برنامه‌ریزی باید صورت بگیرد بنابراین فروش به صورت تدریجی است و بقیه اش را هم می‌توانند بفروشند که البته به کشش بازار هم ربط دارد.

* افرادی هم که نمی‌خواهند سهام خود را بفروشند و آنرا سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند سهامشان باقی بماند برای روزهای آینده یا هر وقت که خواستند بفروشند، اطلاع رسانی گسترده‌ و ساده کردن شیوه فروش کاری بود که برای جلوگیری از سوداگری انجام شد.

*{ در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاکید رهبر معظم انقلاب برای بررسی دقیق بسته بودن یا نبودن مساجد و اماکن مقدس به دست کسانی که ضرورت دعا و نیایش را درک می‌کنند و اینکه آیا ستاد ملی مبارزه با چه اقدام جدیدی انجام داده است}: وزیر کشور با کمیته اجتماعی سیاسی و وزیر بهداشت با کمیته بهداشت به طور توأمان مطالعاتی را ظرف چند روز انجام می‌دهند. بعد دو کمیته جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و نتیجه جلسه این دو کمیته در جلسه بعدی ستاد ارائه خواهد شد.

* معتقد هستیم که می‌توانیم با روحیه‌ای که نمازگزاران ما دارند و افرادی که به جماعت شرکت می‌کنند پروتکل‌ها رعایت شود و بتوانیم محیط‌های معنوی مان را بازگشایی کنیم.

* باید از دیدگاه‌های افراطی اجتناب کنیم نظراتی وجود دارد معتقد هستیم این نظرات نظر مراجع و مقام معظم رهبری نیست. تجمع کردن، کنار هم ایستادن و عدم رعایت فاصله نباید به وجود بیاید و مسئولین امر هم در این زمینه حتماً پیگیری خواهند کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو