فلزات سنگین آب آشامیدنی

منبع: نوداد

178

1399/2/22

16:54


امروزه به دلیل گسترش صنایع مختلف به خصوص در مناطق شهری، با آلاینده های جدیدی در آب مواجه هستیم، که نقش مهم و بسیار خطرناکی در آلودگی آب و ابتلای به بسیاری از بیماری ها در انسان دارد.

فلزات سنگین موجود در آب آشامیدنی شما می تواند باعث بروز اثراتی مانند کاهش رشد اندام های مختلف، سرطان ها، اختلال در سیستم عصبی و دفاعی بدن شود. در مواردی حتی استفاده از آبهای دارای فلزات سنگین می تواند باعث مرگ افراد نیز گردد. برای مثال، فلزاتی مانند جیوه و سرب، احتمال ابتلا به سندرم خود ایمنی را در انسان افزایش می دهند. در ادامه با سایت آبین همراه ما باشید. 

در اثر این سندرم، سیستم دفاعی بدن ما بعضی از سلول ها و مولکول های بدن مان را بیگانه تلقی کرده و به آنها حمله می کند. نتیجه این حمله بروز بیماری های مختلفی مانند روماتیسم قلبی، امراض کلیوی، ناراحتی های عصبی و هم چنین اختلال در سیستم گردش خون می باشد.

بیشتر: خرید فیلتر تصفیه آب خانگی

فلزات سنگین به چه فلزاتی گفته می شود؟

فلزات سنگین به گروهی از عناصر گفته می شود، که چگالی آنها بیش تر از 5 گرم بر سانتی متر مکعب باشد. از بین این عناصر کادمیوم، سرب، جیوه و آرسنیک بیشترین اهمیت را از نظر تهدید برای سلامتی انسان دارند؛ علاوه بر این عناصر، 19 عنصر دیگر (مانند آهن، مس، طلا و ...) نیز به عنوان فلزات سنگین شناخته می شوند، که برخی از آن ها جزء عناصر ضروری برای بدن ما هستند و به میزان طبیعی خود باید در آب و محیط وجود داشته باشند.

در سالهای اخیر به دلیل توسعه مراکز صنعتی مانند ذوب فلزات، فعالیت معادن، تولید باتری، دباغی، پالایش نفت، تولید رنگ، سموم دفع آفات، چاپ و صنایع عکاسی و هجوم زباله های کارخانه ها به محیط زیست، میزان آزاد شدن این عناصر در هوا، آب و خاک بسیار بیش تر از حد طبیعی شده و شرایط خطرناکی را برای محیط زیست ما و حتی حیوانات در سراسر جهان ایجاد کرده است؛ زیرا مواد حاصل از این فعالیت ها غیرقابل تجزیه هستند و می توانند در بافت های بدن موجودات زنده تجمع پیدا کنند و رسوب کنند و انواع بیماری ها و اختلالات را در انسان و یا دیگر عناصر زنجیره غذایی انسان ایجاد کنند.

 سطح سمی یا توکسیک برخی از این فلزات تنها کمی بالاتر از غلظتی است که در محیط به طور طبیعی وجود دارد. دوز سمیت این عناصر به نوع فلز، نقش زیستی آن در بدن و نوع موجود زنده ای که در معرض آن قرار می گیرد، بستگی دارد.

بیماری های ناشی مسمومیت با فلزات سنگین

مسمومیت با فلزات سنگین در انسان می تواند منجر به علائم متعددی از جمله آسیب مغزی و کاهش توانایی ذهنی، کاهش عملکرد سیستم اعصاب مرکزی، کاهش سطح انرژی بدن و آسیب به محتوای ژنتیکی شود و به طور کلی ممکن است بر روی پوست، عضلات، گردش خون، ریه، کلیه ها، کبد، قلب و دیگر اعضای حیاتی بدن عوارض خطرناکی بر جای گذارد.

استفاده از منابع آبی آلوده به فلزات سنگین در طولانی مدت، منجر به بروز دیابت، پرفشاری خون و بیماری قلبی شده و علاوه بر این موجب نوعی فرایند آهسته تحلیل عضلات و اعصاب می گردد، که علائمی شبیه به بیماری آلزایمر، پارکینسون و ام اس را ایجاد می کند. مسمومیت با برخی از این فلزات تا حدی خطرناک است، که می توانند باعث ایجاد سرطان های مختلف در انسان شود.

علاوه بر این که، به طور معمول به وجود آمدن حالت آلرژی در تماس طولانی مدت با این عناصر وجود دارد؛ نقش برخی از این فلزات مانند جیوه و سرب در ایجاد انواع بیماری های خود ایمنی نیز به اثبات رسیده است. در این نوع بیماری ها که در سال های اخیر شیوع بالایی داشته اند، دستگاه ایمنی به اشتباه به سلول های خودی حمله می کند و منجر به تخریب بافت های حیاتی بدن می شود و باعث ایجاد بیماری های سیستمیک می شود، که بیش تر اعضای بدن را درگیر می کند.

گروه های سنی پر خطر در مسمومیت با فلزات سنگین

تماس مداوم بدن با برخی از فلزات سنگین در دوران کودکی می تواند باعث بروز علائمی نظیر مشکلات یادگیری و حافظه، نقایص سیستم عصبی و مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری و بیش فعالی شود. علاوه بر این مصرف این فلزات در دوزهای بالاتر آسیب های مغزی برگشت ناپذیری را در پی خواهد داشت. هر چه سلول های بدن موجود زنده جوانتر باشند، بیشتر مستعد آسیب های محیطی هستند و بنابراین آثار نامطلوب و سمی این عناصر در جنین، نوزادان، کودکان و نوجوانان به مراتب بیشتر از سایر گروه های سنی می باشد. علاوه بر این کودکان به دلیل مصرف بیشتر آب و غذایی که در سنین رشد به آن نیاز دارند، معمولا دوزهای بالاتری از این مواد مضر را نیز نسبت به بزرگسالان دریافت می کنند.

وجود فلزات سنگین به ویژه در آب آشامیدنی تهدیدی جدی برای سلامتی جهانی محسوب می شود. مخازن آب زیرزمینی مهمترین منبع تولید آب آشامیدنی در سراسر جهان محسوب می شوند، که آب آشامیدنی بیش از 7 میلیارد نفر را تامین می کنند و از این تعداد بیشتر از یک میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و از آب های سطحی و زیرزمینی ناسالم استفاده می کند. حتی جمعیتی که از مخازن آب بهتر مانند آب لوله کشی و چاهها برخوردار هستند، نیز ممکن است از آب سالم بهره مند نباشند؛ زیرا این آب ها در همه جای دنیا می توانند با انواع میکروارگانیسم ها، آرسنیک، هیدروکربن های آروماتیک، آلاینده های ارگانیک، نیترات و نیتریت و فلزات سنگین و دیگر آلاینده های مضر آلوده شده باشند.

راه حل حذف فلزات سنگین از آب آشامیدنی

با توجه به روش های معمول تصفیه آب که در تصفیه خانه های مرکزی شهری انجام می شود؛ حذف فلزات سنگین در مقیاس بزرگ از آب مصرفی یک شهر یا یک کشور در هیچ نقطه ای از جهان مقدور نمی باشد. توجه به این مساله به ویژه در شهرهای بزرگ و مناطق نزدیک به کارخانجات و مراکز صنعتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابر این باید به فکر راه حلی برای حذف این فلزات مضر در محل مصرف آب مانند خانه، اداره و ... باشیم.

به طور معمول استفاده از روش های تکمیلی تصفیه آب آشامیدنی در این مناطق توصیه می شود. دستگاه های تصفیه آب مجهز به ممبران RO که از تکنولوژی قدرتمند اسمز معکوس برای پاکسازی آب از آلاینده ها استفاده می کنند، بهترین و به صرفه ترین روش برای حذف فلزات سنگین از آب آشامیدنی می باشند. به دلیل وجود منافذ مهندسی شده بسیار ریز در ممبران، این فیلتر بسیار قدرتمند، قادر به حذف فلزات سنگین در مقادیر جزئی از آب مصرفی می باشد.

بنابر این در صورتی که در مناطقی زندگی می کنید، که بیماری های ذکر شده در این مقاله شیوع زیادی پیدا کرده است و یا در نزدیکی مراکز صنعتی و کارخانه ها زندگی می کنید، اولین گام برای تامین آب سالم خود و خانواده تان خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی با فیلترهای مناسب است. آب تصفیه شده توسط این دستگاه ها و فیلتر ممبران آنها، عاری از هر گونه آلاینده و فلزات سنگین می باشد، در نتیجه تامین کننده سلامتی شما خواهد بود.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو