با گذشت ۶ هفته از اعمال محدودیت در بریتانیا در پی شیوع کرونا، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور نخستین دور کاهش مقررات محدودکننده را اعلام کرد. بنابر گزارش روزنامه انگلیسی «میرور»، قرار است از روز چهارشنبه کاهش محدودیت‌ها اجرایی شود اما این تغییرات فقط در انگلیس اجرایی خواهد شد و گفته می‌شود همین مسئله جامعه بریتانیا که بجز انگلیس شامل (ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند) نیز هست را دچار چند دستگی خواهد کرد.

همچنین تصمیم جانسون در کم ارزش کردن شعار «در خانه بمان، جانها را نجات بده» و جایگزین کردن شعار «هوشیار باش» و بر سر کار برگرد، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. برنامه جانسون به طور کلی «گیج‌کننده و فاجعه‌آمیز» توصیف شده است.

«کی‌یر استارمر»، رهبر حزب کارگر انگلیس گفت: این بیانیه بیشتر از این که جوابگو باشد، سوال‌برانگیز است و بر اساس آن چشم‌انداز انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی به سمتهای مختلفی هدایت می‌شوند. به نظر می‌رسد نخست‌وزیر به میلیونها نفر از مردم می‌گوید به سر کار برگردید بدون آنکه برنامه روشن ایمنی و راهنمایی در خصوص این که چطور باید سر کار بروند بدون آن که از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، ارائه دهد.

وی افزود: چیزی که کشور امشب می‌خواست شفافیت و رضایت عمومی بود که به هیچ کدام دست نیافت. سران اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی هم توصیه جدید «هوشیار باش» را رد کردند و گفتند با آنها در خصوص برنامه جدید مشورت نشده و به انجام تغییرات جزئی بسنده خواهند کرد.

«نیکلا استرجئون»، نخست‌وزیر اسکاتلند بعد از جلسه کبرا (کمیته اضطراری دولت بریتانیا) هشدار داد این شعار «مبهم و غیردقیق» می‌تواند پیامدهای فاجعه‌بار داشته باشد. پروفسور «سوزان میشی»، از دانشمندان «سیج» (گروه مشاوره علمی در مواقع اضطراری) هم گفت این شعار با شفافیت فاصله زیادی دارد.

وی همچنین گفت: این ممکن است از سوی برخی به عنوان چراغ سبز در نظر گرفته شود که می‌توانند در خانه نمانند و معاشرت با دوستان را آغاز کنند و کارهای دیگر انجام دهند که باعث بالاتر رفتن خطر افزایش انتقال می‌شود.

پیش از این جانسون گفته بود که قرار است «نقشه راه» عادی‌سازی شرایط را با پیاده کردن سیستم هشدار ۵ مرحله‌ای برای ردیابی  شیوع اعلام کند. امروز قرار است دولت انگلیس سندی ۵۰ صفحه‌ای شامل جزئیات کامل این برنامه را برای بازگشایی اقتصادی منتشر کند.

مشاوران علمی دولت بریتانیا هشدار داده‌اند که اگر تدابیر کاهش محدودیتها با عجله اجرایی شوند، آمار تلفات این کشور بر اثر کرونا ممکن است تا پایان سال میلادی به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش یابد. یکی از مشاوران دولت جانسون که نخواست نامش فاش شود، گفت: جای مانور زیادی وجود ندارد.

آمارها حاکی از آن است که تلفات بریتانیا احتمالاً ححدود ۳۶ هزار و ۸۰۰ نفر است که ۵ هزار نفر بیشتر از آمار رسمی است. انگلیس با بیش از ۲۱۹ هزار مورد ابتلا، سومین کشور اروپایی درگیر با این همه‌گیری جهانی است. در سطح جهان هم بعد از آمریکا، اسپانیا و روسیه، در رتبه چهارم قرار دارد.

تاکنون حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم سراسر جهان به کروناویروس مبتلا شده‌اند که از آن میان بیش از ۲۸۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و مجموع یک میلیون و ۵۰۰ هزار و ۳۸۵ نفر نیز بهبود یافتند.