سال گذشته 15‌هزار هکتار از جنگل‌های کشور طعمه حریق شدند

87

1399/2/22

18:12


سال گذشته 15‌هزار هکتار از جنگل‌های کشور طعمه حریق شدند

سلامت نیوز: انداختن یک ته سیگار در جنگل، آتش درست کردن و هر چیزی شبیه به آن می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری به جای بگذارد. این را همه ما می‌دانیم اما گاهی سهواً با یک اشتباه کوچک باعث آتش‌سوزی در جنگل‌ها می‌شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، به گفته کارشناسان سال گذشته 15‌هزار هکتار از مراتع و جنگل‌ها در آتش سوخت که 95‌درصد آن به‌دلیل خطای انسانی رخ داده بود. امسال هم مثل هر سال جنگل‌ها با گرم شدن زمین در معرض آتش‌سوزی هستند اما به‌دلیل بارش بالای باران مراتع سرسبز بیشتر طعمه حریق می‌شوند.

هر سال از بهار تدابیری برای اطفای حریق در جنگل‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما سال‌های پر بارش که مراتع سر سبز می‌شوند کار کمی سخت‌تر است چون ممکن است با یک رعد و برق قسمت زیادی از جنگل‌ها آتش بگیرد به همین خاطر سازمان حفاظت از جنگل‌ها اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام می‌دهد. بهمن افراسیابی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید: «سال گذشته 15‌هزار هکتار از مراتع و جنگل‌ها طعمه حریق شدند البته حریق به صورت لکه‌ای بود اما آتش‌سوزی در مناطقی به چند هزار متر تا هزار هکتار هم رسید.»

او می‌گوید: «امسال پیش‌بینی آتش‌سوزی بیشتری در جنگل‌ها را داریم چرا‌که به‌دلیل باران زیاد جنگل‌ها سبز شده‌اند و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه را شروع کرده‌ایم. در مرحله اول مناطق بحرانی که در سال‌های گذشته به کرات دچار حریق شده‌اند شناسایی شده و آن‌ها را بلوک بندی کردیم. بلوک‌ها به مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم شدند و برای هر قسمت تمهیدات لازم را در نظر گرفته‌ایم.»او با بیان اینکه سعی کرده‌ایم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، می‌گوید:

«یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه ما استفاده از همیار طبیعت و بومیان محلی است تا بتوانیم روی این مناطق نظارت بیشتری داشته باشیم.» او ادامه می‌دهد: «اجرای پروژه‌های آتش‌بر از دیگر اقدامات پیشگیرانه ماست که با مشارکت مردم انجام می‌شود.»

افراسیابی با بیان اینکه امسال بارش باران زیاد بوده، جنگل‌ها سر سبز شده‌اند و همین موضوع امکان آتش‌سوزی را بالا می‌برد، می‌گوید: «در مناطق قرق، که دام کمتر وارد می‌شود یک چرای سطحی خواهیم داشت تا از حجم پوشش گیاهی کاسته شود.» معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید:

«با همه استانداران و مدیران منابع طبیعی استان‌ها مکاتبه کرده‌ایم تا ما را در پیشگیری و اطفای حریق کمک کنند. به علاوه از صدا و سیما خواسته‌ایم با آگاهی به مردم از آتش‌سوزی در جنگل‌ها پیشگیری کند تا اگر حریق هم اتفاق بیفتد در کوتاه‌ترین زمان و خسارت حداقلی باشد.» افراسیابی می‌گوید:

«95 درصد آتش سوزی‌ها به‌دلیل عوامل انسانی رخ می‌دهد اما عمدی نیست و سهواً اتفاق می افتد. مثلاً شکارچیان، گردشگران، چوپان‌ها که اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند یا انداختن یک ته سیگار در جنگل همه باعث آتش‌سوزی سهوی می‌شود.اما خوشبختانه مردم ما نسبت به سال‌های گذشته آگاه‌تر شده‌اند و در حفاظت جنگل‌ها بیشتر تلاش می‌کنند همچنین همیاران طبیعت ما بیشتر شده‌اند.»


فقدان دسترسی به تجهیزات

در حال حاضر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نقاط بحرانی وقوع آتش تعیین شده‌اند. امسال قرار است اطفای حریق با تجهیزات بیشتری انجام شود. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به تجهیزات و امکانات این سازمان برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور گفت:

متاسفانه سال گذشته ما برای اطفای هوایی حریق از طریق بالگرد دچار مشکل بودیم و به تجهیزات هوایی دسترسی نداشتیم. از این‌رو برخی آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها بیش از ۲۴‌ساعت به طول انجامید که سبب افزایش سطح سوخته جنگلی نسبت به سال‌۹۷ شد. سرهنگ عباس‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۵‌مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها به وقوع پیوست که از لحاظ عددی نسبت به سال‌۹۷ کمتر بود، ادامه داد:

بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبوری رخ داد که برای اطفای آن نیاز به تجهیزات هوایی داشتیم همچنین طی سال گذشته آتش‌سوزی‌های بیشتری در سطح مراتع کشور رخ داد که بخشی از آن به‌دلیل پوشش انبوه و خوب مرتع نسبت به سال‌های گذشته به‌سرعت گسترش یافت. به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری جلسه‌ای با حضور سرپرست سازمان جنگل‌ها، نمایندگان ستاد مدیریت بحران کشور و وزارت دفاع برگزار شده و امید است که امسال به تجهیزات اطفای هوایی حریق دسترسی ایجاد شود.


چگونه از وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع جلوگیری کنیم؟

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه پوشش جنگلی کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار اندک است و باید از آن به بهترین شکل حفاظت کنیم، گفت: یکی از علت‌های وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی در کشور ما این است که رانندگان هنگام عبور از مسیرهای مرتعی و جنگلی ته سیگار خود را به حاشیه جاده پرتاب می‌کنند که این موضوع می‌تواند وقوع آتش را به‌دنبال داشته باشد همچنین به‌طور کلی آتش روشن کردن در جنگل ممنوع و جرم است.

برخی افراد نه تنها اقدام به روشن کردن آتش در جنگل می‌کنند بلکه در خاموش کردن آن نیز بی‌دقتی می‌کنند.وی با بیان اینکه از دیگر عوامل انسانی وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن زمین‌های کشاورزی مجاور عرصه‌های منابع طبیعی پس از برداشت محصول است، گفت: عموماً افراد قادر به کنترل این‌گونه آتش‌سوزی‌ها در زمین کشاورزی خود نیستند و این وضعیت سبب می‌شود که حریق به جنگل‌ها و مراتع برسد. این اقدام نیز جرم است و نیروهای منابع طبیعی درصورت مشاهده چنین موضوعی پیگیری قضایی خواهند کرد.


برخی به عمد جنگل‌ها و مراتع را آتش می‌زنند

عباس‌نژاد در پایان ضمن اشاره به اینکه برخی آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی به صورت عمدی رخ می‌دهد، توضیح داد: گاهی برخی افراد سودجو و متخلف که زمین‌هایی را در کنار جنگل‌ها و مراتع دارند به این دلیل که قسمتی از عرصه‌های منابع طبیعی را به زمین خود اضافه کنند، اقدام به آتش زدن آن می‌کنند همچنین گاهی در مراتع که طرح‌های مرتعداری اجرا می‌شود برخی به‌دلیل اختلاف نسبت به آتش زدن مراتع یکدیگر اقدام می‌کنند. این‌گونه اقدامات نه تنها جرم است بلکه غیرانسانی است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو