خارش واژن | علت و درمان خارش واژن

منبع: اوما

237

1399/2/22

18:33


خارش واژن | علت و درمان خارش واژن

یکی از بیماری‌هایی که بسیاری از خانم‌ها دچار آن می‌شوند عفونت واژن است. این عفونت می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و یکی از عوارض شایع آن خارش واژن است. هرچند ممکن است خارش واژن دلایل دیگری نیز داشته باشد. این خارش بخصوص برای افرادی که خارج از منزل فعالیت دارند می‌تواند عاملی مزاحم و اذیت کننده باشد. خوشبختانه روش‌های آسانی برای جلوگیری و درمان خارش واژن وجود دارد.

گروه سلامت اوما در این مطلب به طور کامل خارش واژن را بررسی نموده و راه های پیشگیری و درمان آن را برایتان توضیح می دهد. برای داشتن سلامتی بیشتر با ما همراه باشید.

در این مقاله می خوانیم:

علت خارش واژن چیست؟

همان طور که اشاره کردیم دلایل مختلفی ممکن است برای خارش واژن وجود داشته باشد. این دلایل عبارتند از:

  • ورم واژن
  • خارش در دوران یائسگی به دلیل کمبود هورمون استروژن
  • دیابت
  • رژیم غذایی نامناسب مثل مصرف بیش از حد از ادویه جات و فست فودها و برخی مواد آلرژی زا مثل بادام زمینی و گوجه فرنگی، قهوه و شیر
  • لباس زیر پلاستیکی و نامناسب
  • آلرژی به بعضی از پارچه های شلواری یا لباس زیر
  • پوشیدن لباس های تنگ که مانع از گردش هوا می شوند.
  • استفاده از صابون‌ها، دئودورانت ها، عطرها و حوله های بهداشتی آلرژی زا
  • خارش شدید واژن ممکن است نشانه بعضی از بیماری های پوستی مثل درماتیت یا پسوریازیس باشد.

علائم خارش واژن چیست؟

این وضعیت با خارش (زخم) یا درد ناحیه اطراف ورودی واژن (ولو) مشخص می شود. ممکن است احساس سوزش نیز وجود داشته باشد و منطقه آسیب دیده شامل پوست اطراف مقعد نیز باشد. معمولا پوست در این شرایط خشک می شود و ممکن است ترشحات واژن سفید رنگ باشند. خارش و ناراحتی در شب ها بیشتر است و زنان در هر سنی ممکن است این خارش را تجربه کنند.  

چه عوارضی در اثر خارش واژن ممکن است رخ دهد؟

معمولا خارش واژن عوارض خاصی ندارد و با رعایت بهداشت فردی و یک دوره درمانی رفع می گردد. اما در بعضی مواقع خاص می تواند نشانه بیماری های پوستی مثل درماتیت و یا کمبود استروژن در بدن باشد. همچنین عفونت های باکتریایی یا قارچی پوستی و التهاب پوست در موارد شدید که خارش زیاد و غیر قابل تحملی ایجاد می کنند باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرند. 

جلوگیری از خارش واژن

روش های زیادی برای جلوگیری از خارش واژن وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

پوشیدن لباس مناسب

باید بدانید این مشکل با پوشیدن لباس زیر تنگ بدتر می شود. اگر هوا قادر به گردش نباشد، گرما و رطوبت محفوظ در واژن باعث بدتر شدن خارش می شوند. نایلون و دیگر مواد مخصوص لباس های مردانه و زنانه از مواد جذب کننده رطوبت ساخته شده اند و اجازه گردش هوا را نمی دهند.  گرما و رطوبت بیش از حد می تواند باعث ایجاد عفونت قارچی واژن نیز بشود. پس بهتر است لباس زیر پنبه ای گشاد بپوشید تا تماس نزدیک بین لباس و واژن واکنش حساسیتی ایجاد نکند.

بهداشت

در حالی که تمیز نگه داشتن و خشک بودن ناحیه واژن ضروری است، انتخاب صابون مناسب در صورت حساسیت نیز بسیار مهم است. سعی کنید از صابون یا دئودورانت های معطر استفاده نکنید. بعضی افراد به این نوع محصولات واکنش نشان می دهند و این می تواند باعث خارش شود. در عوض، از یک محصول خنثی، بدون عطر و یا یک جایگزین صابون استفاده کنید. پد بهداشتی یا تامپون های خود را نیز به طور مرتب عوض کنید.

منطقه واژن را به خوبی تمیز کنید و در هنگام شستشو از واژن به طرف عقب دست بکشید. این امر احتمال انتقال باکتری ها ی ناحیه مقعد به واژن را کاهش می دهد.

محرک ها

حساسیت می تواند موجب خارش و درد شود. برخی از پارچه های لباسی ممکن است باعث حساسیت بیشتر واژن و واکنش آلرژیک شوند. برخی از غذاها نیز ممکن است همان اثر را داشته باشند. تماس فیزیکی به صورت مالش یا خارش واژن (بخوانید: خارش واژن در بارداری) نیز می تواند شرایط را بدتر کند.

اگر حساسیت دارید مواد مختلف را جدا کنید و آزمایش بدهید. می توانید یک دفترچه داشته باشید و هر گونه تغییری که در رژیم غذایی یا نوع لباس شما اتفاق می افتد و اثر خارشی دارد را در آن بنویسید. برای گرفتن نتیجه بهتر، فقط یک مورد را در رژیم یا لباس خود در یک زمان تغییر دهید و سپس تغییرات حاصل را بررسی کنید.

بی حسی موضعی

برای ناراحتی کمتر برخی محصولات بی حس کننده وجود دارند. این محصولات به بی حس شدن پوست در هنگام خارش کمک می کنند. گاهی اوقات، واکنش های آلرژیک به بی حسی موضعی نیز ممکن است اتفاق بیفتد، بنابراین باید با دقت از آن ها استفاده شود. نمونه هایی از این محصولات شامل درمان با Lanacane و Vagisil می باشد.

محصولات ضد خارش

محصولاتی مانند Eurax باعث کاهش خارش می شوند و مانند بی حس کننده های موضعی باید در ابتدا کم مصرف شوند چون گاهی اوقات باعث واکنش آلرژیک می شوند.

مرطوب کننده ها 

مرطوب کننده های واژینال برای رفع خشکی واژن و  کاهش خارش استفاده می شوند.

آنتی هیستامین ها

اگر مطمئن باشید که خارش به دلیل حساسیت و آلرژی اتفاق افتاده است استفاده از آنتی هیستامین های خوراکی مانند Piriton، Benadryl، Clarityn و Zirtek در کاهش خارش موثر هستند.

 درمان خارش واژن

درمان های موجود پزشکی برای خارش واژن به علت اصلی تحریک واژن بستگی دارد. اگر به عفونت مشکوک باشد، داروهای ضد باکتری، ضد ویروسی یا ضد قارچی برای مبارزه با آن تجویز می شوند. این قرص ها به صورت واژینال، کرم یا کپسول در بازار موجود هستند. توجه داشته باشید که به هیچ وجه از این داروها بصورت خودسرانه استفاده نکنید.

 

درمان خارش واژن

چه تحقیقات اضافی برای خارش واژن مورد نیاز می باشد؟

زمانی که خارش واژن به درمان پاسخ نمی دهد، نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک دارد. ممکن است یک عفونت پوستی وجود داشته باشد و در این صورت، نمونه هایی از ناحیه آسیب دیده برای بررسی و شناسایی ماهیت عفونت مورد نیاز است. 

آیا اطلاعات دیگری در خصوص خارش واژن وجود دارد که باید بدانم؟

اگر بیماری پس از مصرف قرص ها و رعایت اصول بهداشتی و عدم استفاده از مواد آلرژی زا همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، باید به دکتر خود مراجعه کنید.

سخن آخر

خارش واژن معمولا بر اثر استفاده از رژیم غذایی نامناسب یا رعایت نکردن بهداشت فردی و استفاده از محصولات و لباس های آلرژی زا ایجاد می شود. بنابراین با رعایت این موارد به راحتی می توان آن را درمان یا از ایجاد خارش جلوگیری کرد. در موارد شدیدتر بهتر است از درمان های خانگی استفاده نکنید و ابتدا توسط پزشک معاینه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو