رییس انجمن دستیاران فیلمبردار: نهاد نظارتی در «خانه سینما» وجود ندارد

منبع: سینما پرس

64

1399/2/22

18:44


سینماپرس: پویان کفیلی رییس انجمن دستیاران فیلمبردار سینمای ایران تاکید کرد هیچ نهاد نظارتی برای بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروژه‌های سینمایی وجود ندارد.

پویان کفیلی

سینماپرس: پویان کفیلی رییس انجمن دستیاران فیلمبردار سینمای ایران تاکید کرد هیچ نهاد نظارتی برای بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پروژه‌های سینمایی وجود ندارد.

به گزارش سینماپرس، پویان کفیلی رییس انجمن دستیاران فیلمبردار سینمای ایران در گفتگو با مهر درباره ایجاد شرایط مناسب برای توقف و یا ادامه فعالیت‌های سینما در شرایط شیوع کرونا گفت: کارگروه مدیریت بحران خانه سینما از ابتدا به این دلیل ایجاد شد که شرایط مناسبی را در زمان شیوع بیماری کرونا برای سینماگران بوجود آورد اما قدرت تصمیم‌گیری در زمینه چگونگی فعالیت‌ها نداشت، این کارگروه بیشتر نظرات خود را به عنوان پیشنهاد به اعضای خانه سینما می‌داد و در نهایت این کارگروه تبدیل به صدای رسای صنوف سینمایی شد.

وی تاکید کرد: اساساً زمانی که هر بحرانی شکل می‌گیرد، از سه جبهه باید آن را پیگیری کرد، اول حمایت از افرادی که کار می‌کنند، دوم ایجاد ایمنی در حوزه کاری افراد و ایجاد شرایط مناسب برای تولید و سوم حمایت از آسیب‌دیدگان.

رییس انجمن دستیاران فیلمبردار سینما توضیح داد: در روزهای اول که هنوز ویروس کرونا تبدیل به بحران نشده بود، شرایط کار در این دوره را به دوستان اعلام کردیم تا ریسک کار کردن در این فضا را پایین بیاوریم تا همکاران برای ادامه فعالیت تمام موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنند. زمانی که این بحران در کشور فراگیر شد، مساله فاصله‌گذاری اجتماعی را اعلام کردیم تا افراد کمتری در گروه‌های تولید فیلم حضور داشته باشند و مرخصی‌های روزانه در آن جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: کارگروه مدیریت بحران کرونا در خانه سینما قدرت اجرایی نداشت و از طرف دیگر یک کارفرمای بسیار بزرگتری به اسم تلویزیون وجود دارد که باید برای تعطیلی پروژه‌ها آن را مجاب می‌کردیم. خوشبختانه کسانی که در سینما فعالیت می‌کردند این پیشنهاد را پذیرفتند و مدیریت سینما نیز با صادر نکردن پروانه ساخت با ما در این زمینه همراه شد.

برای ادامه فعالیت‌های سینمایی باید پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی در هنگام تولید فیلم اجرا شود تا تعداد احتمالی مبتلایان به ویروس کرونا کم شود. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا با حمایت ستاد ملی مبارزه با کرونا و در اختیار داشتن پزشک معتمد برای تهیه یک دفترچه بهداشت ایمنی اقدام کنیم و آن را در اختیار عوامل فیلم‌ها قرار گیرد که متاسفانه چنین امری رخ ندادکفیلی گفت: مساله این بود که تلویزیون اعلام کرد که باکس‌های پخش نوروزی را نمی‌تواند متوقف کند و باید آن را پر کند، البته در چنین شرایطی برخی از دوستان که در تلویزیون فعالیت می‌کردند ما را در این کار همراهی کردند و تا آنجا که می‌توانستند پروژه‌های خود را تعطیل کردند.

وی با اشاره به اینکه در نهایت تقریباً تمام فعالیت‌های تولید فیلم در کشور قبل از نوروز متوقف شد، بیان کرد: تعطیلات نوروز خود نیز کمکی بزرگ برای تعطیل شدن پروژه‌های سینمایی بود که در این زمینه کمک حال ما برای تعطیلی پروژه‌های سینمایی شد.

رییس انجمن دستیاران فیلمبردار سینما گفت: مساله بعدی حمایت از کسانی بود که دچار این بیماری شده بودند، این مساله را باید بدانیم که تا زمانی که این بیماری در کشور وجود دارد حتما این حمایت‌ها نیز ادامه خواهد داشت و این حمایت باید از سوی دولت صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای ادامه فعالیت‌های سینمایی باید پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی در هنگام تولید فیلم اجرا شود تا تعداد احتمالی مبتلایان به ویروس کرونا کم شود. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا با حمایت ستاد ملی مبارزه با کرونا و در اختیار داشتن پزشک معتمد برای تهیه یک دفترچه بهداشت ایمنی اقدام کنیم و آن را در اختیار عوامل فیلم‌ها قرار گیرد که متاسفانه چنین امری رخ نداد.

این هنرمند با اشاره به اینکه در پروژه‌های سینمایی نمی‌توان تنها دو سوم گروه سرکار باشند، توضیح داد: به همین دلیل برای ادامه فعالیت‌های سینمایی باید پروتکل‌های بهداشتی به درستی اجرایی شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: معتقدم شرایط فعلی همچنان ادامه دارد و برای مقابله با ویروس و البته ادامه فعالیت‌های سینمایی باید پروتکل‌های بهداشتی تصویب و رعایت شود و از طرف دیگر با شروع فعالیت‌های سینمای احتمال ابتلای افرادی که در سینما کار می‌کنند بیشتر می‌شود و باید حواسمان باشد که اگر اتفاقی بیافتد از این افراد حمایت شود.

رییس انجمن دستیاران فیلمبردار سینما یادآور شد باید از گروه‌های سینمایی در صنوف مختلف با توجه به امکان فعالیت‌های دوباره سینما حمایت کرد که این حمایت‌ها می‌تواند شامل حمایت‌های ایمنی و بهداشتی، پرداخت هزینه‌های درمان برای مبتلایان باشد.

وی تاکید کرد: صنوف خانه سینما هنوز این قدرت را ندارند که مستقیم از اعضای خود بخواهند که به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را متوقف کنند، نکته این است که باید یک تشکل فراگیر داشته باشیم تا اگر قرار باشد هر اتفاق جمعی رخ دهد از سوی این تشکل صورت گیرد. در چنین شرایطی تنها می‌توانیم برای ایمنی افراد پیشنهادهایی را ارائه دهیم.

وی توضیح داد: این که اعضای صنف سرکار نروند یک مساله و آن که چگونه سرکار بروند مساله دیگری است که باید برنامه‌هایی برای این ۲ مساله داشته باشیم.

کفیلی در پایان با اشاره به اینکه تلاش ما در این زمینه این بود که اعضا در شرایط فعلی چگونه کار بکنند، گفت: متاسفانه نهاد نظارتی وجود ندارد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهد و تنها می‌توانیم به اعضای خود پیشنهاد دهیم که چگونه کار کنند که امیدوارم این پیشنهادها از سوی دوستان مورد توجه قرار گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو