ویروس کرونا با شنا کردن منتقل می‌شود؟

105

1399/2/22

20:11


ویروس کرونا با شنا کردن منتقل می‌شود؟

سلامت نیوز: چند ماهی هست که از شیوع ویروس جدید کرونا گذشته است و حالا پس از مدت‌ها ماندن در قرنطینه، بسیاری از مردم به سرکار خود برگشته‌اند و فعالیت‌های همیشگی خود را از سرگرفته‌اند. احتمالاً مراکز ورزشی و استخرها هم دیر یا زود کار خود را از سر می‌گیرند و به روال همیشگی خود برمی‌گردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، احتمالاً درباره اصول رفت‌وآمد و بازگشت به فعالیت‌ها در دوران کرونا شنیده‌اند. عبارت‌هایی مثل رعایت فاصله اجتماعی. اما گاهی عواملی وجود دارد که ممکن است احتمال بیمار شدن را بیشتر کند، حتی اگر فاصله اجتماعی را رعایت کنیم. یکی از این عوامل آب است. ممکن است این سوال برای بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش شنا و استخر وجود داشته باشد که آیا ویروس کرونا از طریق شنا در آب یا خوردن سهوی آب استخر هم منتقل شود؟ در این گزارش به به بررسی این احتمال می‌پردازیم.

کرونا می‌تواند در آب زنده بماند

شواهدی وجود دارند که اثبات می‌کنند ویروس کرونا می‌تواند در آب زنده بماند یا به مدت چند روز تا چند هفته هم دوام بیاورد. اما لزوماً نباید از این بابت نگرانی ویژه‌ای داشت چراکه این یافته لزوماً به این معنی نیست که آب آلوده به ویروس کرونا می‌تواند شما را به این بیماری مبتلا کند. باید توجه کرد که وجود ویروس در آب باید به غلظتی برسد که خصلت آلوده کننده پیدا کند. در مجموع بررسی دانشمندان حاکی از آن است که ویروس‌های خانواده کرونا در محیط‌های مرطوب در مدت کمتری زنده می‌مانند تا دیگر محیط‌ها. با این همه برخی مطالعات روی ویروس‌های مشابه با کرونا از جمله سارس نشان می‌دهند که این ویروس‌ها می‌توانند تا چند هفته در آب باقی بمانند. در مجموع این مطالعات نشان می‌دهند که آب آلوده به ویروس کرونا یکی از مسیرهای انتقال این بیماری محسوب می‌شود.

در بررسی فاضلاب شهرها، با نمونه‌گیری از فاضلاب پاریس مشخص شد که غلظت وجود ویروس کرونا در زمان‌های مختلف در فاضلاب پاریس تغییر می‌کند. یعنی زمانی که ویروس شیوع بیشتری دارد، غلظت آن در فاضلاب شهری هم بیشتر می‌شود. به همین خاطر پاشیده شدن آب آلوده روی صورت یا نفس کشیدن در اطراف فاضلاب احتمال ابتلا به ویروس را افزایش می‌دهد. اما نتایج این مطالعات چندان هم قوی و معتبر نیست چرا که اصول مطالعاتی زیادی در آن‌ها رعایت نشده و یا دارای ابهام است. ارتباط کرونا با آب بیشتر در حد فرضیه است تا قضیه‌ای اثبات شده به همین خاطر هنوز باید در مورد آن بیشتر تحقیق کرد.

این تحقیقات نشان می‌دهند که ویروس می‌تواند در آب زنده بماند اما اثبات نمی‌کند که از طریق آب امکان ابتلا وجود دارد. برای همین لازم نیست بترسید چون هنور هیچ چیز قطعی‌ای در مورد امکان انتقال از طریق آب اثبات نشده است. به عبارت دیگر هیچ مطالعه‌ای نتوانسته است نشان دهد دوش گرفتن، شنا کردن یا خوردن آب آلوده به کرونا و یا نفس کشیدن در نزدیکی فاضلاب آلوده به کرونا می‌تواند باعث ابتلا به ویروس شود.

احتیاط کنید و نگران نباشید

حتی اگر کرونا مسیر خود را به آب‌های مورد استفاده در زندگی شهری باز کند باز هم نمی‌توان با اطمینان گفت که آب می‌تواند مسیر انتقال ویروس شود چراکه خاصیت آب، رقیق کردنِ اضافاتی است که به آن وارد می‌شود. هر ویروس باید شرایط مناسبی برای بیماری‌زایی داشته باشد؛ در نتیجه صرف وجود ویروس در آب دلیلی برای ابتلا نیست بلکه غلظت آن ویروس در آب است که می‌تواند بیماری‌زا باشد. البته ما هنوز نمی‌دانیم که غلظت کرونا در آب باید به چه درجه‌ای برسد که بیماری‌زا شود اما می‌توانیم روی خاصیت رقیق‌کنندگی آب حساب کنیم.

اما رعایت احتیاط‌های لازم بسیار ضروری است. بسیاری از افراد بدون رعایت نکات بهداشتی از استخرها و وان استفاده می‌کنند. پس بهتر است وان مورد استفاده را ضدعفونی کنید و برای شنا کردن در استخر هم محتاط باشید. وقتی در مورد کرونا صحبت می‌کنیم خطر اصلی شنا کردن، آب خوردن و... نیست بلکه سرفه و عطسه است. به همین خاطر چیزی که می‌تواند یک استخر را خطرناک کند نه وجود ویروس در آب بلکه رعایت نکردن فاصله ایمن از دیگر افراد است. فراموش نکنیم که مدفوع هم می‌تواند ویروس را انتقال دهد. چیز دیگری که باید بدان توجه کرد حوله و لباس‌ها است، حوله آلوده به ویروس را اگر به صورت خود بکشید احتمال ابتلا را بسیار بالا برده‌اید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو