معیشت دارندگان سهام عدالت چه تغییری خواهد کرد؟

منبع: برترین ها

36

1399/2/22

20:52


با توجه به آزادسازی سهام عدالت، کارشناسان اقتصادی معتقدند که با افزایش ارزش سهام عدالت در بورس، بر میزان دارایی‌های نقدی دارندگان این سهام و قدرت خرید آن‌ها افزوده و کمی از میزان فشارهای اقتصادی کاسته می‌شود. البته طبق گفته اقتصاددانان دارندگان این سهام با فعالیت در بورس می‌توانند سواد مالی خود را هم ارتقا بدهند.

ایسنا: با گذشت حدود دو سال از ارسال لایحه ساماندهی سهام عدالت به مجلس شورای اسلامی، این لایحه همچنان در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس و تصویب مجلس‌نشینان بود تا نحوه آزادسازی و چگونگی انتقال آن مشخص شود که در نهایت سه‌شنبه ۹ اردیبهشت سال جاری مقام معظم رهبری با صدور ابلاغیه‌ای با درخواست رییس‌جمهور برای آزادسازی سهام عدالت موافقت کردند و از این زمان به بعد شرایط آزادسازی این سهام برای مشمولان آن‌ها فراهم شد تا بتوانند مدیریت سهام خود را برعهده بگیرند.

در پی این موضوع از آنجا که بازار سرمایه در شرایط کنونی از وضعیت و اقبال مناسبی برخودار شده، صحبت‌هایی مبنی بر افزایش چند برابری ارزش سهام عدالت مطرح شد که وحید شقاقی، اقتصاددان معتقد است: اکنون بازار سرمایه به سرعت در حال رشد کردن و قیمت سهام با رشد بالایی مواجه شده است و قیمت سهام عدالت که ۵۰۰ هزار تومان بود، اکنون چندین برابر شده است؛ یعنی زمانی که این سهم به مردم داده شود، آن ۵۰۰ هزار تومان شاید معادل ۱۰ میلیون تومان باشد.

تاثیرات اقتصادی آزادسازی سهام عدالت بر دارندگان آن

کارشناسان همچنین در این زمینه می‌گویند که با آزادسازی سهام عدالت و رشد روزافزون کنونی بازار سرمایه، از آنجا که با این اقدام سرمایه مردم افزایش پیدا می‌کند، قدرت خرید آن‌ها هم بهبود و افزایش می‌یابد که به طور موقتی می‌تواند التیامی برای فشارهای اقتصادی مردم باشد.

طبق گفته یک اقتصاددان دیگر کامران ندری، آزادسازی سهام عدالت به طور موقت می‌تواند یک قدرت خریدی را بسته به قیمت سهام برای دارندگان این نوع سهام فراهم کند. اما نمی‌توان انتظار داشت که آزادسازی این سهام، مشکلات اقتصادی اکثریت مردم را حل کند.

دارندگان سهام عدالت با سهام خود چه کنند؟

همچنین، یکی از موضوعات چالش‌برانگیز و مورد ابهام از نظر دارندگان سهام عدالت این بود که در برابر سهام خود چه اقدامی انجام بدهند، یعنی آن را بفروشند یا فعلا برای فروش آن اقدام نکنند که کارشناسان اقتصادی به مردم توصیه کردند تا فعلا سهام خود را نفروشند زیرا، بازار سرمایه از وضعیت مناسبی برخودار است و هر روز به ارزش سهام آن‌ها افزوده خواهد شد یا اگر قصد فروش سهام خود را دارند آن را به صورت قسط بندی با فاصله زمانی چند ماهه بفروشند.

یادگیری فعالیت در بورس با آزادسازی سهام عدالت

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی معتقد است که مردم با آزادسازی سهام عدالت می‌توانند فعالیت در بورس را یاد بگیرند و در آینده در این بازار خرید و فروش کنند تا یک منبع درآمدی هم داشته باشند؛ بنابراین، برای فروش سهام عجله نکنند.

همچنین، طبق گفته لطفعلی بخشی_ یک _اقتصاددان_ باید یک تمهیداتی دیده شود تا سهامداران تشویق شوند که سهام خود را به سهام‌هایی که وجود دارد تبدیل کنند و اگر مایل به فروش هستند، سهام خود را در چهار قسط با یک فاصله زمانی ۲ تا ۳ ماه بفروشند.

بنابراین، از آنجا که آزادسازی سهام عدالت و افزایش ارزش این سهام در بازار سرمایه، میزان دارایی‌های نقدی دارندگان سهام عدالت را افزایش خواهد داد؛ این اقدام می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش داده و کمی از میزان فشارهای اقتصادی بر آن‌ها بکاهد. همچنین، مردم با داشتن این سهام می‌توانند در بازار بورس فعالیت کنند و چند و چون فعالیت این بازار را یاد بگیرند تا میزان سواد مالی آن‌ها افزایش پیدا کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو